Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Mersul taxelor in hipermarket

Mersul taxelor in hipermarket
Reprezentantii unei companii care furnizeaza produse catre marile centre comerciale au povestit care sint practicile marilor lanturi de magazine.


Furnizorii se pling de practicile abuzive
ale hipermarketurilor.



 



Relatia comerciala dintre un furnizor si un
mare centru comercial debuteaza cu o asa-numita „taxa de intrare“, fara de care
producatorul nu isi poate desface marfa in respectivul magazin. Potrivit
surselor noastre, aceasta variaza foarte mult in functie de cum se negociaza,
dar si de „dorinta“ buyer-ului (persoana angajata de retailer pentru a mentine
relatia cu furnizorii), putind ajunge la 10.000 de euro. „Este o spaga oficiala
care se retine din valoarea comenzii“, sustine sursa noastra.



Odata intrat cu marfa in magazin, producatorul trebuie sa achite alte citeva
taxe si comisioane. Este, spre exemplu, vorba despre „taxa de raft“, care poate
ajunge la citeva mii de euro.



 



Aceasta cu mentiunea ca, daca, spre
exemplu, un producator vrea sa inlocuiasca un produs cu altul, din acelasi
magazin, trebuie sa plateasca taxa de raft ca pentru orice alt produs nou.



Tot producatorii platesc catre retaileri o „taxa de marketing“ de aproximativ
7% din cifra de afaceri, adica din valoarea unei facturi, la care se adauga o
taxa de servicii de 2% din cifra de afaceri. Totodata, sursa noastra ne-a
precizat ca Metro face platile catre furnizori printr-o alta companie, MIAG CV,
care retine din fiecare factura o cota de 1%. Potrivit site-ului MIAG, compania
face parte din grupul Metro si se ocupa cu platile centralizate pentru
magazinele grupului.



Intrebati punctual despre acuzele care li se aduc, oficialii Metro ne-au
declarat ca nu vor sa faca nici un comentariu, in afara celui dat publicitatii
in momentul declansarii „razboiului“ dintre producatori si marile magazine.



„Acordurile contractuale ale Metro Group in Romania sint la fel ca in oricare
alta tara. Negocierile cu furnizorii nostri nu difera de cele ale oricarui alt
retailer international din orice alta tara europeana. Ca in orice economie de piata, preturile rezulta din
interactiunea dintre cerere si oferta. Preturile stabilite de comun acord cu
furnizorii nostri din Romania nu sint o exceptie. In Romania, ca si in
celelalte tari, nu putem furniza detalii privind acordurile noastre
contractuale, din motive ce tin de competitie, insa va asiguram ca acestea sint
incheiate in conformitate cu legislatia existenta privitoare la activitatile de
comert din tara noastra“, se arata in comunicatul Metro.



Ancheta „utila“ a Consiliuilui Concurentei 



Oficialii Consiliului Concurentei sustin ca nu suspecteaza hipermarketurile de
pozitie dominanta, cota lor de piata fiind momentan de 35%, dar nu exclud
posibilitatea unei intelegeri intre retaileri sau chiar a unui cartel. La ora
actuala insa nu exista probe suficiente care sa confirme sau sa infirme aceasta
ipoteza. 



„De doua saptamini am inceput o investigatie utila pentru cercetarea pietei.
Este o analiza comparativa intre ce se intimpla in Romania si ce se intimpla in
tari precum Spania si Marea Britanie. Aceasta pentru ca ne asteptam ca pe
viitor si in Romania sa se intimple ce s-a intimplat in aceste state, adica
aceste magazine sa domine piata. Cind vor ajunge la o cota de piata de peste
50% putem discuta de o pozitie dominanta si abuz de putere dominanta, dar acum,
din datele noastre, marile magazine detin numai 35% din piata, deci nu putem
vorbi de o pozitie dominanta. Avem insa in vedere o eventuala incalcare a
articolului 5 care se refera la carteluri, dar nu avem probe“, ne-a declarat
Alexe Gavrila, presedintele Consiliului Concurentei. 



Potrivit procedurilor, aceasta „investigatie utila“ se poate transforma in
investigatie clasica in conditiile in care din informatiile adunate de
raportorul care se ocupa de acest caz s-ar putea desprinde concluzia ca ar
putea exista intelegeri intre retaileri. Decizia de transformare a
investigatiei utile in investigatie clasica (ce se poate finaliza cu amenzi) se
face insa doar in urma deciziei plenului Consiliului Concurentei.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2474 ori