Pericol pentru aviatia civila: rusii zboara la intimidare deasupra Europei

Marti, 10 Martie 2015, ora 16:30
3675 citiri
Pericol pentru aviatia civila: rusii zboara la intimidare deasupra Europei
Foto: NBC News

La mijlocul lunii trecute, turnul de control de pe aeroportul din Dublin a trebuit sa intervina pentru a amana decolarea unei curse de pasageri si a schimba traseul de zbor al alteia, dupa ce doua bombardiere rusesti au survolat coasta Irlandei, cu aparatura radio inchisa, pentru a nu fi detectate.

Cazul a fost mentionat saptamana trecuta de catre guvernul Irlandei, dar este doar unul dintr-o lunga serie de incidente aeronautice in care rusii sunt acuzati ca isi folosesc avioanele militare pentru a intimida aeronavele civile, arata agentia Bloomberg.

Razboiul nervilor se duce in aer

In decembrie 2014, un avion de spionaj rusesc aproape ca s-a ciocnit deasupra Suediei cu o cursa de linie a SAS, conform comandatului fortelor aeriene suedeze.

Tot anul trecut, un avion rusesc a efectuat manevre in imediata apropiere a unui avion de pasageri ce abia decolase de pe aeroportul din Copenhaga. Moscova a negat ca incidentul ar fi putut provoca un accident aviatic.

Conform rapoartelor NATO, in 2014, avioanele rusesti au testat si uneori au violat spatiul aerian al Uniunii Europene de peste 100 de ori.

In majoritatea cazurilor, pilotii rusi si-au dezactivat tansponderele, echipamente care permit detectarea avionului.

In jargonul pilotilor este ca si cum ai "zbura in orb", survolul in acest caz punand in pericol traficul aerian civil, dupa cum a explicat secretarul general al NATO Jens Stoltenberg, in cadrul unei conferinte sustinute in decembrie.

Fara solutii

Cu pilotii rusi zburand bezmetic prin aer, toata lumea cauta un mod de a rezolva problema.

Agentia de Siguranta Aeriana a UE a fost pusa sa emita un raport pana la finalul acestei luni in care sa ofere solutii.

Finlanda, o tara frecvent "bazaita" de supersonicele rusesti a inaintat deja o sesizare pe aceasta tema catre Autoritatea Internationala pentru Aviatie Civila din cadrul ONU (ICAO).

Solutiile se lasa asteptate. Reglementarile ICAO se refera strict la regulile impuse avioanelor de transport civile, autoritatea neavand nicio competenta in privinta zborurilor efectuate de aeronavele militare.

Gesturi provocatoare

Manevrele aviatiei ruse calca in picioare una din regulile nescrise ale pilotilor militari, respectata cu strictete inca de la sfarsitul Razboilui Rece, aceea de a nu inchide transponderul in momentul zborului pe culoarele de transport ale aviatiei civile.

"Este o practica standard inclusiv pentru avioanele NATO si ale aliatilor de a tine deschis transponderul, cu exceptia zborurilor efectuate in cadrul unor misiuni sau a survolului efectuat de avioanele de spionaj", explica Jason Bronk, analist militar in cadrul Royal United Services Intitute din Londra.

"Sa zbori in orb in plina zi este un gest de provocare", mai spune acesta.

Ghicitori pe ecranul radarului

Pe ecranele radarelor, aparatele rusesti nu raman nedetectabile chiar si cu transponderele oprite. Si nici macar nu reprezinta o enigma greu de descifrat. In cazul survolului coastei Irlandei, operatorii au ghicit imediat ca erau doua bombardiere masive tip Tupolev 95.

In Irlanda, tara care nu este membru NATO, avioanele militare plecate pentru interceptarea bombardierelor rusesti au apartinut aviatiei militare britanice, RAF. In schimb, in zona Marii Baltice pare sa se dea adevaratul razboi al nervilor.

Solutie radicala: "Le doboram pe toate!"

Avioanele de vanatoare de la Kaliningrad pot atinge spatiul aerian al Suediei sau al tarilor baltice in cateva minute de la decolare, lasand prea putin timp de manevra pentru operatorii de trafic aerian.

Pe langa ciocnirile evitate la mustata intre MIG-urile rusilor si cursele de linie ale companiilor suedeze, in vara anului trecut, un avion de recunoastere al armatei suedeze era sa fie lovit de un MIG.

In aceeasi perioada, un avion de supraveghere american a fost urmarit pana in spatiul aerian al Suediei de doua avioane de vanatoare rusesti, dupa cum dezvaluie European Leadership Network, o organizatie a fostilor lideri politici si diplomati europeni.

Pentru britanici solutia este una singura si este radicala. "Tii tot timpul celulele de zbor in stare de alarma cu ordinul ca orice avion neidentificat ce intra in spatiul aerian sa fie doborat", explica Jason Bronk.

#violarea spatiu aerian UE, #pericol aviatie civila, #zboruri avioane rusesti , #Rusia