Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Vanzarile de carte in Romania au scazut cu 30-35% in 2009

Vanzarile de carte in Romania au scazut cu 30-35% in 2009

Vanzarile de carte in Romania au scazut cu 30-35% in anul 2009, comparativ cu 2008, din cauza crizei economice, a declarat Mihai Penescu, presedintele Uniunii Editorilor din Romania si directorul editurii All.

 

Efectele crizei economice mondiale asupra industriei cartii din Romania constituie unul dintre punctele de discutie ale editorilor de carte, reuniti la Colocviile Uniunii Editorilor din Romania (UER), eveniment care se desfasoara vineri si sambata, la Sinaia, informeaza Mediafax.


Potrivit lui Mihai Penescu, presedintele Uniunii Editorilor din Romania (UER) si director al editurii All, piata de carte din Romania a fost estimata, in 2009, la circa 70 de milioane de euro, in scadere cu 30-35% fata de 2008.


"Estimarea noastra privind piata de carte in 2008 a fost de 200 de milioane de euro, potrivit pretului din librarii.


In 2008, pentru toata piata de carte a fost un varf. In 2009, piata de carte a scazut cu 30-35% fata de 2008", a spus Mihai Penescu.


El a precizat ca, pentru 2010, editurile se asteapta la "o stagnare sau la o usoara crestere" a pietei de carte din Romania.


Totodata, Mihai Penescu a spus ca in Romania se publica anual intre 8.000 si 10.000 de titluri de carte.


"Numarul de titluri a crescut in ultima vreme, pentru ca sunt foarte multe edituri de nisa si edituri locale care publica tiraje extrem de mici, 200 - 300 de exemplare, si le distribuie cu forte proprii, fara sa aiba o distributie nationala propriu-zisa", a explicat Penescu.


Daca in privinta cartilor de fictiune editorii mai au sperante de redresare, cartea scolara nu se mai vinde deloc.


"Piata de carte scolara a scazut cu 50 - 60% in 2009 fata de 2008. "S-au taiat foarte multe fonduri", a spus Mihai Penescu.


Presedintele UER a explicat ca, in 2008, Ministerul Educatiei a achizitionat carti in valoare de 42 de milioane de euro: 25 de milioane de euro au revenit programului "100 Euro" - prin care fiecare profesor are alocata anual suma de 100 de euro pentru a-si cumpara carti -, suma de 10 milioane de euro a fost alocata bibliotecilor, iar alte 7 milioane de euro, retiparirilor de manuale scolare pentru elevi.


In schimb, in 2009, nu au fost alocate fonduri pentru achizitia de carti de catre profesori, nici pentru biblioteci, iar bugetul pentru retiparirea manualelor scolare a fost de 10 milioane de lei.


Pentru anul scolar 2009/2010, MECI nu a alocat bani nici pentru pentru tiparirea de manuale noi.


In cadrul Colocviilor UER, Monica Stroe, de la Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, a prezentat un studiu din 2009 despre efectele crizei economice asupra consumului de carte.


Potrivit studiului, peste jumatate dintre romani (51%) nu au cumparat carti in 2009, non-consumul de carti urcand de la 45%, in 2008, la 51%.


Totodata, 53% dintre romani nu au cumparat deloc carti in ultima parte a anului 2009, comparativ cu prima jumatate a aceluiasi an, in timp ce 23% au cumparat carti "la fel", 11% - "mai putin" si 7% - "mai mult".


Pe de alta parte, potrivit cercetarii, 71% dintre romani nu au cumparat deloc filme in 2009, fata de 53%, in 2008, in timp ce 63% dintre respondenti nu au cumparat deloc muzica (in 2009), fata de 30% (in 2008).


In mod aparent paradoxal, consumatorii fideli de carte (cei cu 100-500 de volume in biblioteca sau peste) si-au intensificat achizitiile in 2009 (4, respectiv 3 procente comparativ cu 2008), iar cei cu comportament achizitiv slab au redus si mai mult consumul.


Studiul mai precizeaza ca momentul de inceput al declinului in industria cartii a fost octombrie-noiembrie 2008 (cea mai profitabila perioada a anului).


La capitolul efectele crizei economice asupra operatorilor culturali, studiul precizeaza disponibilizarile (redactori de carte, tehnoredactori si personal auxiliar), cresterea cursului de schimb leu-euro si leu-dolar (o mare parte din productie o constituie traducerile - pentru care drepturile de cumparare se platesc in euro, dolari sau lire sterline), scaderea sponsorizarilor.


De asemenea, participarea editurilor la targurile de carte s-a redus, pentru ca achizitia de drepturi de autor (unul din scopurile participarii) nu se mai justifica. In cercetare se precizeaza ca, mai degraba, criza afecteaza editurile mici, pentru ca activitatea lor depinde in mai mare masura de finantari, iar distributia in cazul lor este deja problematica.


Alte efecte ale crizei sunt inchiderea librariilor din orasele mici si reducerea bugetelor de publicitate (eliminarea bugetului alocat promovarii cartilor in ziare si reviste, in favoarea contactului direct cu publicul, prin targuri).


Pe de alta parte, criza nu va schimba cererea pentru tipurile de produse editoriale, insa cititorii vor fi mai selectivi/ exigenti in achizitiile lor.


Piata va fi dominata de edituri mari, care reusesc sa apara si in media foarte mult si de aici s-a deformat perceptia cititorilor care au micsorat sfera lor de interes strict la aceste edituri.


Nu in ultimul rand, studiul face referire si la faptul ca vanzarile sunt afectate si de tirajele de carte ale ziarelor (de sute de mii de exemplare), care ajung sa acopere bugetele pentru carte ale potentialilor cumparatori.


 


 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1919 ori
Citeste mai multe desprecarte romania scadere vanzari