Romanii sunt pesimisti, renunta la case si la haine, dar mananca mult

Luni, 27 Aprilie 2009, ora 12:21
1520 citiri
Romanii sunt pesimisti, renunta la case si la haine, dar mananca mult

Potrivit unui studiu Omnibus realizat, in luna februarie, pe un esantion reprezentativ national de 1500 respondenti, rezulta romanii sunt pesimisti. 56 % dintre cei chestionati considera ca situatia economica  se va inrautati si doar 15% sunt mai optimisti, considerand ca va exista imbunatatire in evolutia acesteia.

Pe langa grija pentru ziua de maine, romanii se tem de cresterea taxelor si impozitelor, 46% dintre respondenti considerand ca acest fenomen ii va afecta in foarte mare masura.

Devalorizarea leului in raport cu principalele valute, scumpirea creditelor si cresterea somajului sunt alte elemente de care romanii se tem in proportie ridicata. Cresterea celorlalte monede in raport cu moneda nationala ii afecteaza pe romani in proportie de 34 %, in timp ce somajul si cresterea taxelor ii sperie pe 29% dintre cei intervievati.

Aproape jumatate din cei chestionati cred ca in 2009  vor fi afectati de  cresterea preturilor la utilitati si la alimente. De asemenea, peste 30% dintre respondenti considera ca vor fi afectati intr-o foarte mare masura de cresterea pretului combustibilului, cunoscut fiind faptul ca aceasta genereaza cresteri de preturi la majoritatea categoriilor de bunuri si servicii.

In ceea ce priveste sectorul de retail, din esantionul total care a  participat la studiu, mai putin de jumatate cred ca lanturile de hypermarketuri vor fi afectate intr-o masura mare si foarte mare, respondentii fiind de parere ca aceste magazine vor trece mai usor peste criza economica actuala. O situatie mai putin fericita vor avea magazine e mici, de cartier, despre care 60 % dintre cei chestionati cred ca nu vor mai rezista pe piata.

Se pare ca unul din domeniile pe care romanii il vad cel mai putin afectat de situatia economica actuala  este mass-media. Romanii sunt de parere ca nici publicitatea sau piata de cercetare  nu vor fi afectate de situatia economica actuala. 1 din 3 romani sunt mai optimisti si in ceea ce priveste sportul si activitatile cultural artistice, considerand ca acestea nu vor fi afectate nici mult, nici putin de actuala situatie economica.

La polul opus se afla turismul si educatia, despre care 1 din 5 respondenti considera ca vor fi afectate intr-o masura foarte mare de situatia economica a tarii.

1 din 3 respondenti a redus deja bugetul destinat achizitionarii de articole de imbracaminte, in timp ce alti 30% dintre romanii chestionati intentioneaza sa micsoreze bugetul alocat acestei categorii de produse.

In ceea ce priveste planurile pentru urmatoarele 12 luni ale celor 1.500 de persoane intervievate, un procent covarsitor de aproximativ 80 % din acestea sunt sigure ca in urmatoarele 12 luni nu isi vor achizitiona o casa, un teren sau o masina, foarte putini avand bani economisiti sau curajul sa recurga la varianta unui credit pentru a le obtine.

Chiar daca renunta la anumite activitati sau categorii de bunuri, sau reduc bugetul pentru acestea, romanul nu poate renunta la hrana. Aproape jumatate din esantion nu a redus si nici nu va reduce bugetul destinat cumpararii de alimente, insa 1 din 5 participanti la studiu afirma ca au micsorat bugetul destinat cumpararii de alimente, iar aproape 1 din 4 respondenti intentioneaza sa faca acest lucru.

In ceea ce priveste confortul personal, romanii incep sa se multumeasca cu mai putin si sunt dispusi sa nu mai cheltuie foarte mult pe satisfacere anumitor nevoi/ dorinte. In acest sens s-au redus sau se vor reduce bugetule pentru electronice, electrocasnice, amenajarea locuintei sau cumparare de combustibil.

Situatia economica dificila isi pune amprenta pe obiceiurile romanilor, mai bine de 20 % dintre ei renuntand la mesele in oras, vacante sau activitati de timp liber.

Aproape jumatate dintre respondentii chestionati nu au in vedere luarea de decizii importante de planificare familiala. Cei care se gandeau la aceste aspecte, fie au renuntat la ideee, fie au redus sau intentioneaza sa reduca bugetele alocate acestora. Doar 1 din 10 romani afirma ca nu vor reduce bugetul destinat acestor momente importante pentru viata personala.

Gabriela Garjoaba

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#bunuri, # buget, # romanii, # evolutie, # retail, # casa , #Romania