Intr-un top al sumelor cheltuite pe produsele exclusive ?i scumpe, romanii sunt printre primii, chiar dac? nivelul lor de trai nu este foarte ridicat. Vanz?rile de autoturisme ?i accesorii de lux s-au dublat anul acesta, iar marile branduri interna?ionale s-au inghesuit s?-?i anun?e intrarea in Romania. Un exemplu relevant pentru acest fenoment l-am avut s?pt?mana trecut?, cand ?ase romani ?i-au cump?rat cel mai scump parfum din lume, No.1, de la Clive Christian, in valoare de 3.000 de euro. Prima client? a fost o tan?r? femeie de afaceri din Sibiu.
Cea mai de pre? variant? - „No. 1 Imperial
Majesty“ - un parfum care se afl? intr-un flacon din cristal de Baccarat,
garnisit cu un diamant alb, de cinci karate, prins intr-un inel de 18 karate,
la gatul sticlei, cost? 215.000 de dolari.
Acesta este doar un exemplu al faptului c?
romanii i?i doresc s? achizi?ioneze obiecte foarte scumpe ?i renumite. Anul
acesta, pe litoral, parcarea oric?rei discoteci din Mamaia ar?ta ca un mare
salon de ma?ini, iar pe str?zile din Bucure?ti po?i vedea, pe lang? Dacii din
1970, ma?ini Bentley sau Ferrari.
De?i 80% dintre romani nu-?i pot permite
achizi?ionarea unei case cu banii jos, exist? mul?i pentru care casele din
Romania nu mai reprezint? o atrac?ie. Ace?tia i?i cump?r? imobile de lux in
Dubai, Martinica sau Republica Dominican? ori i?i iau case pe litoralul
bulg?resc sau cel grecesc. Zilele trecute, chiar premierul T?riceanu i-a
invitat pe oamenii de rand s?-?i cumpere case in America. „Criza financiar? din
Statele Unite ar putea determina o sc?dere a pre?urilor pentru anumite active
imobiliare, ceea ce va permite ?i romanilor s? cumpere propriet??i in SUA”, a
afirmat premierul.
M?rcile de lux „vaneaz?” in Romania
Luxul nu se mai traduce numai prin case ?i
ma?ini. Accesoriile au devenit ultima mod? printre boga?i. Astfel, potrivit
anali?tilor de pe pia??, vanz?rile de imbr?c?minte ?i accesorii de lux s-au
dublat anul acesta fa?? de anul trecut.
"Ponderea vanz?rilor pe segmente este aproximativ
55% accesorii, 45% mod?”, sus?ine Oliver Petcu, managing partner al CPP
Management Consultants, una dintre cele mai mari firme de consultan??
specializate in industria de lux din Europa Centrala ?i de Est.
Anul acesta, mai multe branduri de lux
?i-au anun?at intrarea oficial? cu magazine pe pia?a romaneasc?. Printre
acestea, Louis Vuitton, Gucci ?i Dolce&Gabbana au atras cel mai mare num?r
de clien?i cu o situa?ie material? foarte bun?.
?i telefoanele mobile foarte scumpe sunt la
mare c?utare. Astfel, pia?a telefoanelor premium ?i de lux din Romania a fost
estimat? de c?tre anali?tii din domeniu la aproximativ 450 milioane de euro
anul acesta.
Ultimele statistici relev? c? unul din trei
romani a achizi?ionat intr-un an minimum un obiect a c?rui valoare dep??e?te
suma de 5.000 de lei. Psihologii sus?in c? romanii fac aceste cheltuieli, chiar
dac? i?i „rup de la gur?”, din dorin?a de a ar?ta semenilor c? au un statut
social mai mare decat cel real. Ace?tia doresc s? impresioneze ?i s? le arate celorla?i
ce via?? prosper? au.
In plus, romanii au inceput s? fie din ce
in ce mai aten?i ?i cu ce i?i pun in casa, potrivit anali?tilor din pia??. Anul
acesta s-au inregistrat cre?teri ?i pe segmentul de mobilier ?i design
interior, liderii pie?ei fiind Class Living (Natuzzi), Rovere (distribuitor
Armani) ?i Kyros (distribuitor Fendi Casa ?i Casina).
Oliver Petcu, managing partner al CPP Management
Consultants Ltd, a f?cut pentru EVZ o analiz? a luxului din Romania.
EVZ: Care sunt cele mai scumpe produse de
lux achizi?ionate in Romania, in ultimii ani? Cam ca?i bani se cheltuiesc anual
pe produsele de lux?
Oliver Petcu: Binen?eles c? cele mai scumpe
produse de lux sunt ma?inile. Ca servicii, foarte scumpe sunt ?i vacan?ele cu
destina?ii exotive, vacan?e pe care ?i le permit destul de des oamenii boga?i
din Romania. De asemenea, ceasurile ?i accesoriile pot intra in aceast?
categorie a produselor de lux. In ceea ce prive?te sumele cheltuite pentru
achizi?ionarea acestor lucruri, acestea pot ajunge ?i pan? la 500.000 de euro,
?i chiar la un milion de euro. Sunt foarte multe doamne bogate in Romania care
cheltuiesc sute de mii de euro doar pentru a-?i achizi?iona haine de la case de
moda precum Chanel, Dolce&Gabbana sau Versace.
Pute?i s? ne face?i un profil al
consumatorului de lux din Romania?
In general, vorbim de zona 25 pan? la 50 de
ani. Marea majoritate sunt antreprenori, persoane care au ca?tigat bani din
propiet??i, persoane care vor s? ias? in eviden?? prin statutul lor social.
Topul ora?elor in ceea ce prive?te luxul.
Ia?ul ?i Constan?a sunt pe primele locuri,
dup? Bucure?ti, in ceea ce prive?te num?rul oamenilor cu bani, majoritatea
acestora fiind ?i consumatori de produse ?i servicii de lux.
Ce produse de lux prefer? romanii?
In primul rand, ma?ini. De asemenea,
romanii vor s?-?i achzi?ioneze ?i bijuterii, gen?i ?i ceasuri de lux.
Romanii i?i cump?r? mai multe produse de
lux din ?ar? sau prefer? s? mearg? in str?in?tate?
Depinde, nu cred c? este vorba de
preferin?e. Sunt domenii in care suntem limita?i. De exemplu, in Romania nu
exist? showroom Bentley. ?i in cazul produselor de imbr?c?minte se poate vorbi
de acest lucru. In Romania sunt foarte pu?ine magazine monobrand, iar in cele
in care sunt reprezentate mai multe branduri, colec?iile sunt limitate. Din
acest motiv, doamnele bogate merg in str?in?tate s?-?i cumpere unele produse.
De ce crede?i c? i?i cump?r? unii oameni
copii ale produselor de lux?
Cred c? tot din inten?ia de a ie?i in
eviden??.
Care este ultima mod? in Romania in materie
de lux?
In general nu vorbim de o anumit? mod?.
Sunt branduri preferate. Acum, sunt la mod? cele italiene, Dolce&Gabbana,
Cavalli. Exist? ?i un segment, care tot din dorin?a de a ie?i in eviden?a, i?i
achizi?ioneaz? produse care nu sunt pe pia?a.