Piata de call center din Romania s-a situat la 70 de milioane de euro in 2007

Miercuri, 21 Mai 2008, ora 10:08
1725 citiri

Valoarea pietei de call center din Romania s-a situat la 30 de milioane de euro in 2006, crescand pana la 70 de milioane de euro in 2007."Valoarea pietei in 2008 va ajunge la aproximativ 120 de milioane de euro. Valoarea pietei de call center si BPO (Business Process Outsourcing) ar putea creste in urmatorii cinci ani pana la 350-500 de milioane de euro" a declarat managing partner ExpoMedia, Madalina Vilau.


In urma cercetarilor efectuate de Expo Media, numarul contact centerelor din Romania ar fi circa 250-300, fie ca este vorba despre call centere proprii ale companiilor sau call centere ale furnizorilor de servicii de outsourcing. Datorita cresterii economice si proiectelor externe gazduite de piata din Romania, numarul angajatilor a crescut de la an la an, in prezent activand in acest domeniu peste 20.000 de persoane.


Externalizarea, denumita si outsourcing, se refera la delegarea unor sarcini sau obiective unor segmente organizationale apartinand unor entitati externe, care ofera un raport pret calitate mai bun sau detin expertiza in domenii specializate. Externalizarea poate cuprinde un spectru larg de activitati, de la procese operationale (de exemplu livrarea de produse) si pana la functiuni ale firmei.


Factorii care determina alegerea Romaniei ca locatie preferata pentru outsourcing sunt: nivelul educatiei, gradul inalt de specializare in tehnologie, cunoasterea limbilor straine, costul cu forta de munca (inca scazut fata de SUA sau Vestul Europei), afinitatile culturale. Companiile straine au inceput sa isi indrepte privirea catre Romania, ca posibila locatie de outsourcing incepand cu anul 2002, cand au aparut primele centre de suport, vanzare prin telefon sau cercetari de piata pentru clienti din afara Romaniei.


"In 2006, cel putin 30% din operatiunile din outsourcing (Business Process Outsourcing) din Europa Centrala si de Est s-au derulat in Romania.Trend-ul este in continuare ascendent si deja piata din Romania reprezinta o piata stabila orientata catre aceste contracte", a declarat general manager la Euristic Partner, Razvan Marinescu.


Anul 2008 aduce insa un declin usor al Romaniei in ceea ce priveste punctele forte, in special datorita cresterii costurilor cu forta de munca si a chiriilor spatiilor de birouri.


In 2002, valoarea totala a contractelor de outsourcing din Europa era de 20% din valoarea inregistrata in SUA. In 2004, Europa se situa deja la 75%, iar in 2006, valoarea totala a contractelor de outsourcing (incluzand si contractele de outsourcing IT) a depasit-o pe cea din SUA.