Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Orban: Corectii financiare de 350 milioane euro pe Programul operational Transport

Orban: Corectii financiare de 350 milioane euro pe Programul operational Transport


Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a declarat, luni, ca nivelul corectiilor financiare propuse de Comisia Europeana pentru programul Transport depaseste 350 de milioane de euro, fiind vorba de proiectele derulate de CNADNR si CN CFR SA.

El a aratat si ca in cazul celor doua companii de stat, dar si pe proiectele din cadrul POSDRU trebuie gasiti responsabilii pentru problemele care au dus la aplicarea acestor corectii.

"E o evaluare preliminara, dar depaseste 350 de milioane de euro pentru cele doua", a afirmat Orban, care a adaugat ca pe acest program sunt insa si contracte care urmeaza sa fie derulate in continuare in 2013, 2014 si 2015.

Potrivit ministrului Afacerilor Europene, sumele aferente corectiilor financiare pe proiectele pana la finalul anului 2012 sunt la un nivel de 350 - 400 de milioane de euro, dintr-un total de 1,8 miliarde euro absorbite de Romania pe politica de coeziune pana in momentul de fata.

Din aceasta suma, corectiile pe POSDRU sunt de circa 180 milioane de euro, iar acceptarea corectiei pe acest program va fi discutata in sedinta de Guvern din aceasta saptamana.

Intrebat cum vor fi aplicate aceste corectii si de cine vor fi suportate, Orban a aratat ca se va face o evaluare pe proiecte, iar daca totalul, in cazul POSDRU de exemplu, va depasi nivelul de 180 de milioane de euro, diferenta va trebui acoperita de la bugetul de stat.

"Se va face o evaluare. De exemplu, pe POSDRU, am aproximat, corectiile financiare s-ar ridica la aproximativ 180 milioane euro. Va fi in scurt timp incheiat un contract de asistenta tehnica cu o companie care va verifica fiecare dintre proiectele finalizate sau in curs de finalizare unde s-a aplicat aceasta corectie financiara de 25% in cazul POSDRU. Se vor aplica corectii individuale, deci nu unitare, pe fiecare dintre aceste proiecte si la final vom face un calcul. Daca suma corectiilor va fi sub suma de 180 milioane de euro, sigur vom fi in situatia in care sa propunem un act normativ, iar daca diferenta este intre 180 de milioane si suma care va rezulta din aplicarea corectiilor, atunci va exista o discutie, sa fie asigurata din bugetul de stat", a explicat Orban.

Pentru corectiile care vor fi aplicate pe proiectele cu derulare in anii urmatori, Orban a aratat ca sumele se vor deduce din cererile de rambursare. "Daca se va decide la POR Mediu o aplicare a unei corectii financiare de 10%, asta inseamna ca pana la incheierea implementarii totale a proiectului sau proiectelor respective se va aplica corectia de 10%. Cum? Foarte simplu. Din cererile de rambursare transmise catre autoritatile romane se vor deduce automat sumele rezultate din procentul de 10%. La fel se va intampla si pe zona Transporturi si pe toate celelalte programe operationale. Problema poate fi usor clarificata in perioada urmatoare", a explicat Orban.

El a aratat ca aceste corectii trebuie aplicate individual, pe fiecare proiect, avand in vedere nivelul foarte mare al sumelor si diferentele privind cei care sunt responsabili pentru problemele constatate. "Sunt sume importante, tocmai de aceea trebuie sa fie o abordare individuala, proiect cu proiect si vazute care sunt problemele. Sunt probleme in care sunt greseli obisnuite din necunoastere si lipsa de expertiza a autoritatilor contractate, dar sunt situatii cu suspiciuni serioase de ceva mult mai grav. Sa vedem in ce masura se confirma sau nu", a spus Orban.

Potrivit acestuia, situatia este mai complicata cand este vorba de beneficiari care sunt institutii de stat. "Ce facem in situatia in care aplicam o corectie financiara unui beneficiar de stat? Exista o propunere privind cele doua mari agentii din Transporturi, CNADNR si CFR? Ce facem in situatia asta? Corectiile cele mai mari insumate sunt pe zona transporturilor. Ce facem, de unde luam banii? E o intrebare pentru care nu e usor de gasit raspunsurile. E o decizie care va trebui atent studiata. Sa ii vedem si pe cei responsabili, acolo unde s-a intamplat. (...) Cazul POSDRU este un caz unde trebuie cautate responsabilitati foarte clare la nivelul celor care au luat asemenea decizii, cel putin la nivelul tehnic si al celor care au luat asemenea decizii", a exemplificat el.

De asemenea, Orban a aratat ca, desi Romania a negociat cu CE nivelul corectiilor pentru cele patru programe gestionate de DG Regio, pe unele zone problemele constatate de audituri au fost atat de mari incat nu au existat argumente pentru partea romana.

"Nu am acceptat tot si am avut inclusiv o discutie cu comisarul Hahn extrem de detaliata inclusiv la continutul nu numai acestei scrisori, dar inclusiv la alte scrisori transmise in semestrul II, sunt unele decizii pe care nu le-am inteles. Nu sunt un partener deloc comod si nu acceptam orice. Dar trebuie sa acceptam ca sunt zone in care problemele noastre au fost atat de mari incat nu avem argumente sa negociem cu Comisia Europeana, pe anumite zone, pe anumite axe din anumite programe, sa cerem reducerea corectiilor", a mentionat Orban.

Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, ca nivelul corectiilor financiare propuse de Comisia Europeana pentru programele Transport, Mediu, Competitivitate Economica si Regional se ridica la aproximativ 600 de milioane de euro.

El a afirmat ca acceptarea prealabila de catre partea romana a corectiilor financiare este o conditie pentru posibilitatea reluarii platilor pentru Programul Operational de Mediu, pentru care nu s-a notificat joi presuspendarea de catre Comisie, precum si pentru axele din programele Regional si de Transport care de asemenea nu au intrat in procedura de presuspendare.

CE a informat, joi, autoritatile romane ca a decis sa presuspende cea mai mare parte din trei programe cofinantate prin fondurile structurale ale UE, respectiv "Transport", "Regional" si "Cresterea competitivitatii economice", Romania avand la dispozizie doua luni pentru remedierea deficientelor.

"Pentru a proteja bugetul UE", au fost propuse corectii financiare pentru aceste trei programe si pentru programul "Mediu", a informat un comunicat al Comisiei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1680 ori