85% din romanii din mediul urban au un card bancar

Miercuri, 19 Mai 2010, ora 15:29
1660 citiri
85% din romanii din mediul urban au un card bancar

Aproximativ 85% din romanii din mediul urban au un card bancar, dar numai 32% dintre posesori il utilizeaza pentru plati cel putin o data pe saptamana, in timp ce 16% dintre acestia platesc cu cardul la intervale mai mari de trei luni, potrivit unui studiu comandat de APERO, informeaza Mediafax.

Astfel, 10% dintre romanii posesori de carduri utilizeaza acest instrument pentru a plati de doua - trei ori pe saptamana, in timp ce 22% o data pe saptamana.

Totodata, 24% dintre posesori platesc cu cardul de doua - trei ori pe luna, 20% o data pe luna, iar 8% o data la doua - trei luni.

"Frecventa mai ridicata pentru plata cu cardul este corelata mai degraba cu venitul mai mare pe membru de gospodarie, peste 900 de lei, si, de asemenea, cu un grad mai mare de deschidere fata de produse si servicii noi in general", a declarat, miercuri, intr-o conferinta de presa, presedintele Asociatiei de Plati Electronice din Romania (APERO), Adrian Apolzan.

APERO a creat, pe baza unei cercetari realizate de compania Nielsen, un index care masoara atitudinea populatiei fata de carduri si modul lor de utilizare plecand de la trei indicatori, respectiv frecventa de utilizare, nivelul de incredere si intentia de folosire in viitor.

"La nivelul oraselor mari si medii din Romania, indexul APERO a inregistrat un scor moderat in ceea ce priveste atitudinea populatiei fata de carduri. Pe o scara de la zero la zece, corespunzatoare lipsei increderii si a intentiei de utilizare a cardurilor si, respectiv, unui nivel foarte ridicat al celor doi indicatori, indexul este de 7,2 in randul persoanelor care utilizeaza cardul si de 2,8 pentru cei care nu folosesc acest instrument. Per total piata, nivelul de incredere in carduri si intentia de utilizare in viitor inregistreaza un scor de 6,5", se arata intr-un comunicat APERO.

In ceea ce priveste tipul de card utilizat cel mai des, 71% dintre respondenti au indicat cardul de debit simplu, 7% pe cel cu descoperire de cont, 4% pe cel de credit si 3% pe cel de cumparaturi.

"In anii urmatori raportul de forte se va schimba in sensul ca posesorii se vor indrepta spre cardul de debit cu descoperire de cont. In ceea ce priveste cei 15% dintre respondentii care nu au carduri, nu se poate spune ca acestia nu au utilizat acest produs la un moment dat, ci ca in prezent nu il folosesc", a spus Catalina Melinte, reprezentant al firmei Nielsen.

Ea a precizat ca utilizarea cardului de debit cu descoperire de cont se coreleaza cu varsta respondentilor, astfel incat persoanele care au intre 25 si 55 de ani utilizeaza acest tip de card intr-o masura semnificativ mai mare comparativ cu tinerii de 18-24 de ani.

Catalin Cretu, director general pentru Romania al Visa Europe, a precizat ca posesorii cardurilor percep ca un singur card este pentru cumparaturi.

"Nu exista un card de cumparaturi. Cu toate cardurile se pot face cumparaturi, dar populatia percepe ca un singur card este destinat pentru acest lucru. Vrem sa se utilizeze toate cardurile pentru cumparaturi", a spus Cretu.

Totodata, el a mentionat ca din datele studiului reiese ca circa 47% dintre romani utilizeaza cardul, in contextul in care populatia din mediul urban reprezinta 55% din total.

"Potrivit datelor de la finele anului trecut, 26% dintre posesori fac tranzactii la comercianti, ceea ce inseamna ca doar 12% din romani inteleg utilitatea cardurilor", a spus Cretu.

Pe de alta parte, Apolzan a mentionat ca bancile nu au ajuns in mediul rural intrucat nu isi permit sa deschida unitati pentru aproape jumatate din romani care sa lucreze in permanenta in pierdere.

"Conditiile in care se poate deschide o unitate bancara sunt asa bine reglementate incat costurile sunt foarte mari. Apoi este necesar un plan de afaceri. (...) In anumite state din nordul Europei chiar si populatia pensionata detine cunostinte despre operarea pe calculator. Nu putem miza ca populatia batrana din zona rurala din Romania poate sa utilizeze serviciul de internet banking, chiar daca bancile l-ar pune la dispozitie", a spus Apolzan.

Referitor la frecventa tipurilor de tranzactii efectuate cu cardul, se observa ca retragerile de numerar se realizeaza de catre 39% dintre posesori de doua -trei ori pe luna. Totodata, 24% dintre posesorii de carduri intervievati retrag numerar saptamanal si 27% lunar.

Peste 63% dintre posesorii de carduri nu le utilizeaza pentru plata facturilor, a ratelor sau pe internet.

Totusi, aproximativ o cincime dintre detinatorii de carduri le folosesc o data pe luna pentru a plati facturile si ratele.

Posesorii de carduri sunt atenti la suma pe care o au in cont, astfel incat 90% dintre acestia isi verifica soldul cel putin o data de luna.

Segmentarea clientilor actuali si potentiali pentru carduri arata ca femeile cu varsta intre 25 si 34 de ani, cu un nivel mediu spre ridicat de educatie si venituri platesc relativ frecvent cu cardul.

Totodata, studiul a impartit persoanele care nu utilizeaza cardul in persoane pragmatice, "de scoala veche", si clienti potentiali.

Persoanele pragmatice au in proportie de 76% varsta cuprinsa intre 34 si 55 de ani, sunt casatorite in proportie de peste doua treimi si au nivel scazut de educatie si venit.

Studiul indica drept clienti potentiali pe tinerii si adultii cu varsta intre 18 si 34 de ani si cu nivel scazut de educatie si venit.

Cosmin Vladimirescu, account manager pentru Romania al MasterCard, a precizat ca primele carduri au intrat pe piata locala in urma cu 15 ani, dar ca doar in ultima perioada s-a observat diversificarea produselor.

"Daca acum trei ani aveam doar carduri de debit, de cele mai multe ori fiind cel pentru primirea salariului, acum avem diverse produse cu aceeasi tehnologie ca in statele dezvoltate. (...) Totusi, dezvoltarea rapida a avut un cost, mai exact faptul ca educarea clientilor nu a putut tine pasul cu evolutia", a spus Vladimirescu.

Apolzan a mentionat ca piata din Romania a inceput din 2007 procesul de migrare catre cardurile cu cip, iar la finele primului trimestru circa 36% din carduri erau schimbate.

Studiul, realizat in perioda martie - aprilie 2010, s-a desfasurat exclusiv in mediul urban, in doua etape in cadrul carora s-a discutat cu peste 1.200 de persoane, cu varste cuprinse intre 18 si 55 de ani. A

PERO, infiintata in 2008, acopera prin cei 28 de membri, emitenti bancari, IFN-uri, procesatori de carduri, furnizori de infrastructura, aplicatii si servicii de outsourcing, integratori de comert electronic, peste 70% din piata cardurilor. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#carduri, #facturi, #plati, #tranzactii, #utilizare , #Romania