Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Va rugam fara Dracula

Va rugam fara Dracula

"Suntem in Transilvania, iar Transilvania nu este Anglia. Obiceiurile noastre nu sunt ale voastre si vi se vor intampla multe lucruri ciudate". Citat din Dracula de Bram Stoker.

"Eram hotarat ca descrierea pe care urma sa o fac Festivalului International de Film Transilvania (TIFF) sa evite un nume notoriu asociat cu aceasta parte a Romaniei.

Intentia mea de a calatori in orasul plin de viata al Clujului era sa descopar secretul din spatele marelui succes al filmului romanesc din ultimii doi ani care a inceput cu intens-aclamatul film "Moartea Domului Lazarescu" si a culminat cu doua pelicule premiate anul acesta la Cannes: "California Dreamin"" (premiul sectiunii "Un Certain Regard") si "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" (premiul cel mare al festivalului, Palm d'Or).

Cu toate acestea, s-a dovedit dificil sa-mi tin promisiunea", marturiseste Ronal Bergan, intr-un articol semnat la 14 iunie pentru cotidianul britanic The Guardian.

La sosire, posterul festivalului infatisa 4 barbati care dadeau probe pentru rolul lui Dracula. Ulterior, in trailer-ul scurt care introducea fiecare film, care amintea de Max Schreck, unui barbat i se masurau ghearele si coltii de catre directorul de distributie.

Cateva zile mai tarziu, a fost difuzat filmul clasic al lui FW Murnau, "Nosferatu", acompaniat de remarcabila trupa romaneasca, Einuiea, ale carei cantece sunt inspirate de muzica veche din regiune.

Cu toate acestea, dincolo de cateva referiri trecatoare la vampiri din partea oaspetilor straini, festivalul s-a concentrat pe programul celor mai bune filme noi, alese de tinerii si energicii organizatori ai festivalului.

Festivalul are acum sase ani de existenta si atrage un auditoriu entuziast, in general cu varsta cuprinsa intre 18 si 25 de ani.

In mod firesc, cele mai cautate bilete au fost pentru castigatorul premiului Palm d'Or, unde cozile se formasera inca dis-de-dimineata.

Cristian Mungiu, tanarul regizor al filmului, s-a declarat incantat de faptul ca filmul a aparut in fata unui larg auditoriu in Romania, care au apreciat umorul negru in aceasta poveste sumbra a unui avort ilegal.

Regizorul este insa ingrijorat ca viitorul sau film, pe care urmeaza inca sa il planifice, ar putea sa dezamageasca, dupa succesul inregistrat de cel de-al doilea film al sau, si "indiferent cati bani reusesc sa obtin, nu ma va ajuta sa scriu un bun scenariu".

In mod inevitabil, nu toate filmele romanesti recente sunt la fel de bune precum cele mentionate anterior. Unele dintre acestea sunt insa interesante.

Unul din filmele difuzate la inceputul festivalului a fost "Restul este tacere" al lui Nae Caranfil, un incantator film biografic despre regizorul care a facut primul film romanesc, "Razboiul de Independenta", in 1912.

Din nefericire insa, recrearea epica a scenelor de batalie dintre trupele romanesti si cele otomane, in 1878, a fost complet distrusa de o banda sonora de rock electronic, complet neadecvata si de faptul ca filmul a fost proiectat cu o viteza gresita si prost incadrat.

Celalalt castigator la Cannes, "California Dreamin"", o satira plina de verva despre "ciocnirea" culturala dintre trupele NATO americane si romanii dintr-o localitate mica, a suferit intr-o oarecare masura de pe urma faptului ca regizorul, Cristian Nemescu, a murit inainte de terminarea filmului.

Regizorul si inginerul de sunet si-au pierdut viata in timpul fazei de post-productie, atunci cand taxi-ul in care se aflau a fost lovit de un Porsche condus de un cetatean britanic care trecuse pe rosu. Nemescu avea 27 de ani.

si cu toate acestea, nu puteai sa nu fii contaminat de euforia care a planat asupra intregului festival ca urmare a castigarii primului Palme d"Or.

Publicul romanesc i-a facut lui Mungiu o primire de erou, ca si cum acesta s-ar fi intors acasa cu Cupa Mondiala. in pofida laudelor neincetate cu care au fost coplesiti Mungiu si alti regizori romani, au existat, in discursurile de la ceremonia de sfarsit a festivalului, temeri care iti dadeau de gandit.

A fost uluitor sa afli ca Romania are mai putini spectatori si mai putine cinematografe pe cap de locuitor decat orice alta tara europeana. Au existat si apeluri pentru mai multi bani destinati acestei industrii, in care se investeste mai putin decat in tarile vecine. (Chiar si festivalul de la Cluj s-a bazat in exclusivitate pe sponsorizari private).

Cum se poate explica atunci actualul succes al cinematografului romanesc? Una din explicatii are legatura cu faptul ca regizorii, majoritatea in varsta de 30-40 de ani, au fost capabili sa se distanteze de perioada de dinainte de 1989, atunci cand, din cauza cenzurii, pentru a se strecura, filmele trebuiau sa recurga la tot soiul de metafore.

Aceasta generatie de regizori poate produce filmele pe care le doreste, si o face, realizand pelicule tulburatoare de un realism intens, cu un substrat de umor negru.

Poate putem privi mai departe "spre si mai mult sange tanar", fie-mi scuzata expresia, conchide Bergan.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1114 ori