Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

JIGA (Japonia) va finanta magazinele asociatiilor de producatori din Romania - asistenta tehnica prin intermediul Agentiei Nationale de Consultanta Agricola

JIGA (Japonia) va finanta magazinele asociatiilor de producatori din Romania - asistenta tehnica prin intermediul Agentiei Nationale de Consultanta Agricola
Agentia de Cooperare Internationala Japoneza (JIGA) va acorda asistenta tehnica si financiara pentru un "Program de promovare si instruire" a asociatiilor de producatori agricoli din Romania (finantare in valoare de 850.000 U Agentia de Cooperare Internationala Japoneza (JIGA) va acorda asistenta tehnica si financiara pentru un "Program de promovare si instruire" a asociatiilor de producatori agricoli din Romania (finantare in valoare de 850.000 USD).
Programul va dura 3 ani si urmareste ca si in Romania se se implementeze un tip de asociatie care va ajuta producatorii agricoli sa-si valorifice eficient productia.
"Concret, noua forma de asociere se limiteaza la constituirea unui magazin proprietatea mai multor agricultori unde toti isi vor putea vinde marfa in mod civilizat", a declarat presei Gheorghe Lacatusu, presedintele Agentiei Nationale de Consultanta Agricola (ANCA).

Presedintele ANCA a participat timp de 2 saptamani la un curs intensiv de instruire pe probleme de cooperatie in agricultura si rolul acestora in dezvoltarea economiei rurale.
Acest program a avut doua parti distincte. Prima a constat intr-o instruire in domeniul cooperativelor agricole japoneze la nivel macro si legatura acestora cu guvernul, bancile, sistemele de cooperative internationale si cu structurile teritoriale.
Partea a doua a cursului a avut ca scop remarcarea si evidentierea relatiilor dintre cooperative si producatorii agricoli. "Ca punct comun am sesizat ca la japonezi ca si la noi structura de proprietate este aceeasi, adica circa 2 ha", a spus Gheorghe Lacatusu.
"Scopul nostru va fi promovarea asociatiilor agricole dar nu ca model japonez, ci a unor principii de organizare adaptate la conditiile romanesti. Deci ne intereseaza metodologia si principiile de functionare, care sunt valabile peste tot in lume", a declarat presei presedintele ANCA.

Cooperativele Agricole (fara nici o legatura cu vechea denumire de la noi) s-au nascut peste tot in Lume dintr-o necesitate a valorificarii in conditii mai bune a productiilor agricole si a cresterii randamentului si veniturilor.

La noi aceste asociatii se vor realiza in domeniul Marketingului mai ales in zona de deal si de munte - unde producatorii agricoli nu prea isi instraineaza pamantul. Rolul acestora este foarte important in ce priveste negocierea preturilor cu beneficiarii.
La nivel national preturile se stabilesc pe baza Cererii si Ofertei, dar conducerea "Federatiei Nationale" negociaza cu furnizorii si beneficiarii pretul produselor respective. Astfel, producatorii agricoli sunt mai bine reprezentati si li se apara mai bine interesele.

Acelasi mecanism se aplica la achizitia de echipamente agricole, masini, tractoare, ingrasaminte, pesticide.

Mecanismul este foarte simplu. Fermierii organizati in asociatii agricole vor putea lucra pamantul ca si inainte doar ca produsele, recolta o vor duce la magazinul asociatiei unde marfa va fi sortata, procesata si vanduta. O cota parte va ramane la asociatie pentru serviciile realizate, iar restul banilor vor intra in conturile fermierilor. Acest principiu nu este costisitor, cu exceptia pregatirii unui magazin de vanzare a produselor. "In loc sa stea fiecare la taraba lui si sa se duca la piata cu cosul, o va depune la cooperativa, iar de acolo clientul isi va face cumparaturile".
Costul aproximativ de punere pe picioare a unei asociatii agricole care sa dispuna de propriul magazin poate ajunge la 500.000 USD.

Dorinta consultantilor este de a materializa cat mai repede acest program. In acest sens dupa programul de promovare se vor constitui asociatii model in 5 zone ale tarii.
Finantarea va fi asigurata de JIGA pentru ca japonezii sunt de acord sa participe cu 50% la sustinerea constituirii magazinelor agricole. Restul de 50% din costurile de infiintare va fi suportat de Ministerul Agriculturii Alimentatiei si Padurilor.

JIGA va finanta si instruirea a 5 experti japonezi care vor asista, incepand cu anul viitor, la realizarea proiectului si alti 8 specialisti romani care se vor instrui in Japonia. "Tot ce avem de facut acum este sa realizam un proiect de buget si sa estimam costurile. Deja am informat Ministrul Agriculturii, care si-a exprimat acordul", a spus Lacatusu.

In primul rand producatorii agricoli isi pastreaza proprietatea asupra pamantului.
In plus isi vor valorifica in mod eficient produsele acestea beneficiind de sortare, calibrare, etichetare, ambalare, ceea ce inseamna mai putin timp pierdut cu vanzarea. Va fi fluidizat de asemenea circuitul marfii de la producator la desfacere si procesare. Contractele se pot stabili cu beneficiarii in conditii mult mai ferme si mai sigure.
Pentru consumatori produsele devin astfel mai sigure din punct de vedere calitativ si mai ieftine.

Programul de promovare si instruire va fi gata pana la inceputul anului 2002 si se va derula pana in anul 2005.

In alta ordine de idei, ANCA va initia in primele 3 luni ale anului 2002 un program prin care toti specialistii din agricultura vor fi instruiti in cadrul centrelor universitare zonale.
Cadrele didactice din centrele universitare ii vor pregati pe specialisti in domeniul Marketingului si Managementului Fermei. Un obiectiv prioritar al anului 2002 il constituie punerea in practica a programului de instruire a producatorilor agricoli, care va incepe chiar din luna ianuarie.
Acesta consta in mediatizarea politicii agricole comunitare, rolul si importanta UE, modul de acordare a subventiilor pe anul 2002, diferita de cel utilizat in ultimii 12 ani.
ANCA va continua derularea proiectelor cu institutiile internationale Banca Mondiala, de circa 150.000 euro, si Serviciile de Consultanta din tarile membre ale UE - Franta, aproape 250.000 USD, Austria cu un program in valoare de 200.000 USD. "Aceste fonduri nu trec prin contul nostru, dar vin in sprijinul actiunilor de consultanta initiate de specialisti", a precizat Lacatusu.


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1169 ori