Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Intelepciunea evreiasca in afaceri - interviu Nasty Vladoiu (CC Romania - Israel)

Intelepciunea evreiasca in afaceri - interviu Nasty Vladoiu (CC Romania - Israel)

Da la investitii in terenuri pana la fabrici de bauturi, evreii au profitat de orice oportunitate de afaceri pe care Romania a avut-o de oferit. "Cei care au venit sa investeasca pe termen mediu si lung continua sa dezvolte", spune Nasty Vladoiu, presedintele Camerei de Comert Romania - Israel. Potrivit acestuia, evreii au investit in malluri, cel mai relevant exemplu fiind AFI Cotroceni, in infrastructura dar si in agricultura. In continuare, agricultura va fi cap de lista in afacerile dintre Romania si Israel, mai spune Nasty Vladoiu, intr-un interviu pentru Bloombiz.ro. 

Ce fel de relatii de afaceri are acum Romania cu Israelul?

Israelienii sunt interesati de Romania. Domeniul de varf in urmatorii ani va fi agricultura, pe langa domeniile bine cunoscute in care Romania a colaborat cu Israelul -  IT si expertiza de securitate. 


Cred ca agricultura va fi cap de lista in afacerile dintre Romania si Israel.


Vom colabora cu Israelul in domeniul tehnologiei apei in care israelienii sunt foarte bine cotati. Import - exportul a crescut pe perioada de criza, insa Romania mai mult importa decat exporta in Israel.


Premierul israelian a vizitat recent Romania. Exista si un semnal economic in urma acestei vizite?


Anul trecut a fost si domnul Shimon Peres, care este presedintele Israelului. Noi cu Israelul avem o relatie neintrerupta de 63 de ani de prietenie si de schimburi economice si culturale.


Romania a fost a doua tara care a recunoscut Israelul dupa Rusia. Nici pe timpul lui Ceausescu nu au fost intrerupte relatiile bilaterale dintre Romania-Israel.


In perioada comunismului, cand toata lumea intrerupsese relatiile cu Israelul, noi le-am continuat. La jurnalul de seara se dadeau adesea secvente despre politica si viata din Orientul Mijlociu.


Acum, Israelul e foarte apropiat de Uniunea Europeana. In Romania a gasit un prieten datorita faptului ca avem un nivel scazut al anti-semitismului.


In ceea ce priveste vizita premierului Benjamin Netanyahu , aceasta cred ca a avut mai mult o conotatie politica decat economica.


Cred ca vizita premierului israelian nu a facut altceva decat sa puncteze sprijinul pe care vrea sa-l obtina Israelul cu privire la declaratia unilaterala de independenta a reprezentantilor teritoriilor palestiniene.


Cu siguranta, Israelul are nevoie de sustinere, iar atunci cand cauti sustinere mergi la prieteni.


Romania este unul din cei mai buni prieteni ai Israelului, fapt pentru care este mult mai usor de obtinut un raspuns pozitiv din partea noastra in sustinerea pozitiei si interesului statului Israel.


Ati pomenit de multe ori de conceptul de diplomatie a afacerilor. Ce inseamna pentru dumneavoastra diplomatia afacerilor?


Acesta e apanajul si atributul Camerelor de Comert Bilaterale. De cand am intrat in sistemul national unicameral am lansat aceasta idee.


Acest concept de diplomatie a afacerilor se refera la mediul de afaceri, la faptul ca ambasadele si atasatii comerciali colaboreaza foarte mult, iar noi, ca si Camere Bilaterale, punem cap la cap lucrurile si gasim modalitati de colaborare pentru dezvoltarea mediului de afaceri.


Camerele Bilaterale pun in legatura oameni de afaceri din diferite tari, iar acest lucru poate fi configurat ca un concept de diplomatie a afacerilor.


Spuneati ca multe dintre afacerile din Romania au fost „one shot”, afaceri de moment. Care sunt componentele de baza ale unui mediu de afaceri puternic si profitabil?


In Romania sunt peste 6500 de firme inregistrate cu capital israelian, insa nu toate lucreaza. Unele au venit pe un proiect, au deschis o firma ca sa poata sa-si finalizeze proiectul, iar acum in urma crizei s-au retras din Romania.Acestea sunt afaceri  “one shoot”.


Asta e o chestiune speculativa si nu este business-ul pe care ni-l dorim in Romania. Nu avem nevoie de speculatii, ci de investitori buni, mari, capabili din punct de vedere financiar, care sa deruleze afaceri pe termen mediu si lung.


Cei care au venit doar sa speculeze au spus ca in Romania se pierd bani.


Oamenii care au investit cu gandul de a face business pe termen lung nu au pierdut bani, ci au castigat.


Avem nevoie de o strategie economica, comerciala la nivel national si un plan pentru investitori prin care sa le aratam care ar fi sectoarele in care am avea nevoie de investitii.


Multi spun ca Romania ar putea fi lider regional in energie, altii spun ca in agricultura iar unele voci chiar in sistemul financiar. Dupa ce ati intalnit atatia oameni de afaceri cum credeti ca ar trebui sa ne jucam cartile pentru a aduce mai multa prosperitate si a insemna ceva pe harta afacerilor din Europa?


Cred ca acestui Guvern i-au lipsit persoanele care sa exprime ceea ce se face.


Au avut rezultate foarte bune cu masurile nepopuliste care au trebuit implementate, chiar daca au durut populatia.


Cu siguranta le-a lipsit purtatorul de cuvant. Asta lipseste si Romaniei - purtatorul de cuvant in exterior. Noi nu stim sa fim purtatori de cuvant si sa aratam adevarata imagine a Romaniei in business.


Ar trebui sa facem cunoscute oportunitatile din Romania si sa aratam stabilitate.


Va dau exemplul Iordaniei, care a venit cu un plan de dezvoltare in zona dinspre sud unde au spus: “Dam terenuri la preturi modice, numai sa se construiasca”.


Nimeni nu fuge cu pamantul de nicaieri. Pamantul nu ar trebui sa fie o problema, nu ar trebui sa coste foarte mult. Daca investitorul vine sa creeze locuri de munca, nimeni nu fuge cu pamantul in geanta.


Turismul, care are atata potential in Romania, ar trebui sa fie foarte important. Toata lumea vorbeste despre turism dar se face haotic, fara o strategie.


Niste regiuni in Romania ar fi mult mai facil de promovat in afara decat 42 de judete.


Perceptia investitorului strain ar fi alta. Orice investitor cauta stabilitate politica si prosperitate economica. Trebuie sa umblam putin la taxe si sa oferim facilitati fiscale pentru ca investitorul strain sa-si doreasca sa vina in Romania.


Ce investitii israeliene sunt acum in Romania?


Au fost investitii mari israeliene, cum sunt mall-urile, de exemplu AFI Cotroceni.


Avem investii in fabrici de tot felul. Uitati-va pe piata: Tnuva, Tuborg, Pepsi acestea sunt investitii cu capital israelian care merg in continuare si nu au avut de suferit decat mici scaderi pe timp de criza.


Avem investitii in infrastructura si agricultura. Israelienii au cumparat multe terenuri in Romania. Cei de la Africa Israel, lider mondial in real estate, au cumparat terenuri foarte multe pentru a construi 20 de ani de acum incolo.


Cei care au venit sa investeasca pe termen mediu si lung continua sa dezvolte. Cei care au venit sa traga doar un tun si au crezut ca se imbogatesc vor spune ca au pierdut bani in Romania.


Ce ar iesi dintr-o combinatie intre potentialul agricol al Romaniei si know-how din Israel?


Ar iesi ceva extraordinar din tehnologia israeliana si potentialul nostru agricol. Atata timp cat ei pun apa cu picatura la fiecare planta si au reusit sa aiba agricultura, noi cu calitatea solului din Romania, ne-am dezvolta foarte mult.


Dar mai trebuie umblat un pic la mentalitate si la harnicie.


Citeste si SA INVATAM SA FIM BOGATI de la micul gigant Liechtenstein - interviu Jose Iacobescu (UCCIBR)



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 15478 ori