Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Economia Greciei se scufunda, dar flota comerciala naste miliardari

Economia Greciei se scufunda, dar flota comerciala naste miliardari


Niciun semn de ingrijorare nu s-a putut citi pe fata participantilor la Forumul Naval Grecesc, desfasurat la sfarsitul lunii februarie la hotelul Hilton din Atena.

Peste 1000 de delegati ai armatorilor eleni au participat la o zi dedicata exclusiv afacerilor din sectorul naval.

Receptia s-a dorit o confirmare a testamentului lasat de Aristotel Onassis si Stavros Niachors pentru toti armatorii greci.

Flota elena este, in acest moment, cea mai valoroasa din lume, fiind estimata la 106 miliarde de dolari si avand o pondere de 19 procente din totalul capacitatii globale de transport maritim, arata reporterii Bloomberg.

Mostenire de suflet

Performanta armatorilor greci este de-a dreptul de invidiat pentru a 42-a economie a lumii, astazi scufundata in apele tulburi ale unei crize economice care a transformat un sfert din populatia activa a tarii in someri.

"Este o afacere care tine de sufletul grecilor. Este un element care se confunda cu identitatea, cultura si istoria Greciei", afirma scriitorul Matt McCleery, autorul volumului "The Shpping Man".

Dar, dincolo de traditie, flota martima comerciala este cea care a dat un cvartet de miliardari tarii: John Angelicoussis, George Prokopiou, Peter Livanos si George Economou.

Cei patru armatori miliardari ai Greciei controleaza afaceri cu o valoare de 7,6 miliarde de dolari, conform Indexului Miliardarilor Bloomberg, chiar daca niciunul nu apare intr-un alt top international al miliardarilor.

Saracii armatori bogati

Este greu de spus care este averea reala a celor patru "argonauti" din Grecia.

Angelicoussis pare cel mai avut, companiile sale detinand 96 de nave cu o capacitate totala de peste 18 milioane TDW, conform datelor inregistrate de buletinul maritim Shipping Finance.

Familia acestuia detine o cota de 2,4 miliarde de dolari in aceasta afacere, conform estimarilor facute de agentia Bloomberg in baza datelor oferite de londonezii de la Vessels Value. Este si un star printre conationalii sai.

"Unul dintre cei mari patru oameni ai industriei acestea", il descrie Harry Fafalios, presedintele Comitetutului Grec de Cooperare Navala.

Numai ca valoarea navelor este redusa cu 60% pentru a corespunde nivelului de finantare pe care un armator grec l-ar putea obtine astazi pe piata financiara, afirma directorul executiv al Eurofin SA, Anthony Zolotas. John Angelicoussis a refuzat sa comenteze asupra dimensiunii reale a averii sale.

Stapanii marilor

Prokopiou are o avere estimata la 2 miliarde de dolari. In linie il urmeaza Livanos si Economou, cu 1,7 miliarde, respectiv 1,5 miliarde de dolari. In cazul lor, estimarea averilor s-a facut in baza cotatiilor bursiere ale firmelor pe care le detin acestia.

Livanos este actionar majoritar in cadrul Gaslog, firma care detine o flota de tancuri de transport gaz, si proprietar unic al Euronav, companiei axata pe acelasi tip de transporturi.

Prokopiou a listat in 2013, la bursa din New York, compania Dynagas LNG Partners. Flota Drypship, firma detinuta de Economou, este compusa numai din nave pentru incarcatura vrac, operand in transportul de materii prime.

Impreuna, cei trei detin capacitati de transport de peste 40 milioane TDW. Livanos detine 83 de nave, Prokopiou 89 si Economou 116.

Cand vine vorba de averile lor, raspunsul este acelasi: No comment!

Flota renumita

Grecia poate sa conteze doar in proportie de 0,4% in economia globala, dar, cand vine vorba de flota elena, aceasta ramane cea mai performanta din lume. Conform anuarului editat de Uniunea Armatorilor Greci, numarul de vase oprationale din 2013 era de 3669.

Influenta afacerilor de transport maritim se revede in 7% din economia tarii si in asigurarea celor 192.000 de locuri de munca din sector.

Succesul de care se bucura armatorii greci contrasteaza flagrant cu peisajul economic actual din Grecia, unde 36% din populatie este in pragul saraciei, conform unui raport Eurostat.

Om bogat, om sarac

"Grecia trece printr-o criza umanitara care nu se rezuma doar la problemele de pe strada. Este ceva endemic, mult mai adanc decat o simpla spaima. Oamenii se tem ca isi vor pierde locuintele, ca nu vor putea plati factura de electricitate sau nu vor avea ce pune a doua zi pe masa", explica Spyros Economides, profesor in cadrul London School of Economics.

Necazurile grecilor se vad si mai bine in Perama, un cartier al saracilor Atenei, unde medicii din cadrul clinicii Medecins du Monde se confrunta cu un numar dublu de pacienti veniti pentru tratamente gratuite, fata de perioada anului 2010.

Pe masura ce presiunea sociala creste, flota armatorilor, mandria grecilor, dar, mai ales, statutul fiscal privilegiat de care se bucura aceste afaceri devin subiecte de discutii aprinse pe strazi, ca si in birourile oficialilor din guvernul de la Atena.

Industria de transport maritim nu plateste niciun impozit pe veniturile internationale aduse in tara in urma regulilor introduse in Constitutia Greciei in 1967.

La umbra Constitutiei

Cu averile consolidate in urma protectiei acordate prin Constitutie, armatorii greci isi gasesc si destui adepti care sa reclame pastrarea lucrurilor asa cum sunt.

"Toate aceste legi sunt create pentru a proteja firmele care deservesc interesele comerciale la nivel international. Nu trebuie schimbat nimic in acest sistem atata vreme cat este in conformitate cu legislatia internationala fiscala care opereaza in alte cateva centre maritime importante de pe glob", crede Ilias Bissias, lector al Alba Graduate Business School din Atena.

Chiar si cu umbra Constitutiei acoperind discret averiler marilor armatori din Grecia, Uniunea Armatorilor eleni a fost nevoita sa accepte un compromis semnat cu fostul guvern, prin care se obliga sa plateasca un impozit dublu in urmatorii trei ani.

Nu se stie inca daca suma corespunde nevoilor actualilor guvernanti stransi cu usa de promisiunile lor electorale si de cerintele creditorilor internationali.

In scrisoarea de acord expediata de ministrul de Finante Yanis Varoufakis creditorilor europeni, acesta dadea asigurari ca "toate clasele sociale, in special cele ale elitei financiare, isi vor plati in mod corect taxele catre bugetul de stat".

Pariu cu soarta

"Transportul naval impreuna cu turismul sunt elementele care genereaza venit in Grecia. Guvernul ar fi prost sfatuit sa ia masuri impotriva armatorilor. Acestia isi pot muta afacerile in alte tari, iar rata somajului ar deveni catastrofala", afirma Anthony Zolotas de la Eurofin.

Cu cerere limitata din partea industriasilor greci, flota elena si-a mutat deja interesele catre alte tarmuri, dar chiar si asa are de infruntat destule provocari. Prabusirea indicelui Baltic Dry cu 51% si pretul scazut al petrolului i-au supus pe armatorii greci la o presiune destul de mare, chiar daca piata transporturilor navale maritime se regleaza trimestrial sau semestrial.

"Armatorii greci sunt pariori prin definitie. Istoria lor este legata strict de asumarea riscurilor. Piata transporturilor navale este volatila si foarte ciclica. Grecii si-au asumat dintotdeauna aceste riscuri", crede Tony Foster, fondatorul firmei de expeditie Marine Capital din Londra.

Cel mai bogat om din Grecia, Spiro Latsis, provine din randul armatorilor, dar intre timp si-a diversificat afacerile, preferand sa investeasca in sectorul bancar. Averea sa este estimata la 2,7 miliarde lei.

Grecii de aur

Pentru greci, renumele si mostenirea transmisa de Onassis si Niarchos inca dainuie sub diverse forme. Cei doi s-au zbatut sa detina cele mai puternice flote comerciale, sa concureze unul cu altul in numarul de casatorii sau de insule detinute.

Acum, in Atena, Fundatia Stavros Niarchos construieste edificiile Bibliotecii Nationale si Operei. Acestea vor avea un parc verde de 16 hectare amenajat pe acoperisul celor doua cladiri. Valoarea investitiei este de aproximativ 880 de miliarde de dolari.

Intr-o zona apropiata se inalta Centrul de Chirurgie Cardiovasculara Onassis. Alte donatii ale familiei includ muzee si centre expozitionale ridicate in diverse zone din Grecia.

Armatorii de astazi, mosteniotori ai sistemului legislativ modificat de Onassis si Niarchos prefera sa stea intr-un con de umbra. Cu tot cu averi.

"Sunt oameni care muncesc din greu si, de obicei, sunt foarte modesti. Atentia lor se indreapta strict spre munca si spre familiile lor. Sunt obisnuiti sa munceasca din greu pentru banii lor", sustine scriitorul Mat McCleery.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3981 ori