Increderea consumatorilor germani a scazut neasteptat, pentru prima oara in ultimele 14 luni, in contextul in care ingrijorarile legate de cresterea preturilor la energie si majorarea somajului au eclipsat semnalele de revenire economica, relateaza Bloomberg, conform Newsin.
Indicele calculat de GfK AG pentru luna noiembrie, realizat pe baza unui sondaj efectuat in randul a circa 2.000 de respondenti, a scazut la 4 puncte, de la nivelul revizuit de 4,2 puncte din luna octombrie, a auntat luni compania de cercetare. Pretul petrolului a avansat la un maxim al ultimului an in aceasta luna, amenintand puterea de cumparare, in contextul in care somajul este in crestere.
Totusi, chiar daca increderea companiilor germane a avansat la cel mai mare nivel din ultimul an in octombrie si productia a crescut, intarirea monedei europene si expirarea programelor de stimuli ar putea limita ritmul revenirii in 2010.
"In ciuda usoarei incetiniri, consumul ramane un important sprijin pentru economia germana in acest an, in contextul in care investitiile si exporturile vor inregistra mari scaderi la finalul lui 2009. Ramane de vazut in ce masura consumul va reusi sa isi indeplineasca functia de suport anul viitor", arata raportul GfK.