Americanii strang cureaua, iar europenii merg la psiholog ?i trag la m?sea. Constran?i de criza financiar?, oamenii redescoper? via?a simpl?. Incep s?-?i cultive propriile legume, i?i fac provizii ?i vand haine la second-hand.
Fac lucrurile practice pe care oamenii le-au facut mereu", explica,
pentru agentia France Presse, Sandra, mama divortata, in varsta de 64
de ani. "Cumpar cand sunt reduceri, folosesc bonuri de reduceri. Imi
cultiv propriile legume, spal rufele dupa ora 20.00, cand
electricitatea este mai ieftina, folosind apa rece. Fac focul in
semineu pentru a incalzi casa", povesteste femeia, care isi creste
singura fata de 15 ani. "Nu conduc decat daca n-am incotro" si "fac
comert cu magazinele de haine".
Gata cu vacantele
Intr-o cafenea din Washington, un barbat povesteste: "Pantalonii mei
sunt vechi, camasile sunt rupte, iar sosetele au gauri, dar nu e
momentul sa fac cheltuieli". Denise, o femeie in varsta de 51 de ani,
care munceste in domeniul restaurarilor, a renuntat la vacantele
anuale.
"Am vrut sa plec intr-o croaziera, insa pentru asta trebuie sa
faci economii si in acest moment nu se poate", explica ea. Denise nu
mai stie nici daca va putea face biscuiti impreuna cu cei sapte nepoti,
de Craciun. "Preturile ingredientelor au crescut atat de mult", spune
femeia.
Comerciantii schimba strategia
Pentru a atrage clientela, comerciantii scad preturile, propun livrari
gratuite sau alte masuri de stimulare a vanzarilor.
Criza financiara isi arata coltii si in industria auto din SUA,
producatorii inregistrand scaderi dramatice ale vanzarilor.
Consumatorii americani amana din ce in ce mai mult cumpararea unui
automobil nou, marile firme producatoare inregistrand in luna
septembrie pierderi simtitoare in materie de vanzari, afectati fiind si
producatorii germani, ale caror automobile s-au bucurat de o cerere
crescuta, dat fiind modelele economicoase.
Finantistii apeleaza la psiholog
"De la inceputul crizei financiare, stresul si angoasa legate de
eventualele demiteri au crescut", explica medicul psiholog Michael
Sinclair, precizand ca 90% din clientii sai lucreaza in cartierul de
afaceri din Londra. Altii isi ineaca supararea in alcool.