Companiile franceze controlate de stat inregistreaza pierderi imense

Vineri, 20 Aprilie 2012, ora 17:01
1636 citiri
Companiile franceze controlate de stat inregistreaza pierderi imense

Companiile franceze la care statul are actiuni au pierdut 124,3 miliarde euro in timpul guvernarii lui Nicolas Sarkozy, care a blocat concedierile pentru a reduce somajul, s-a opus majorarilor de tarife si a crescut taxele pentru a acoperi deficitul bugetar.

Grupuri precum Electricite de France, Air France-KLM sau France Telecom, proprietarul Orange, au avut performante mai slabe decat concurentii din alte tari in timpul mandatului lui Sarkozy, potrivit unei analize Bloomberg.

Valoarea participatiilor detinute de statul francez la companii listate la bursa a scazut cu 66% din 16 mai 2007, data investirii presedintelui Nicolas Sarkozy, in timp ce indicele CAC 40 al bursei de la Paris a coborat cu 48%.

Investitorii se asteapta la perpetuarea situatiei indiferent de rezultatul alegerilor din 22 aprilie - 6 mai, deoarece somajul este la maximul ultimilor 12 ani, iar puterea de cumparare a populatiei este o tema fundamentala a campaniei electorale.

"Statul va favoriza linistea sociala in defavoarea actionarilor minoritari. Nu aici vrei sa investesti. Nu cred ca statul cauta sa creeze valoare la aceste companii", comenteaza Alexandre Hezez, director de investitii la compania franceza Convictions Asset Management, care administreaza active de 681 milioane euro.

Statul nu da semne ca ar vrea sa reduca participatiile detinute la aceste companii

Valoarea totala a participatiilor guvernului francez la diverse companii, de la producatori de energie ca EDF, GDF Suez si Areva la gigantul EADS, parintele Airbus, sau la Aeroports de Paris, France Telecom, Air France-KLM, Renault sau Safran, a atins joi un nou minim istoric, de 63,7 miliarde euro, de la varful de 224 miliarde euro inregistrat in 2007.

Sarkozy si principalul contracandidat in alegeri, socialistul Francois Hollande, nu au indicat ca vor sa reduca participatiile detinute de stat la companii.

"Ca investitor, nu as baga bani intr-o companie unde este implicat statul pentru ca nu as putea influenta deciziile. Tarifele pot fi stabilite de stat, pietele sunt reglementate, avem putine atuuri. Participatiile statului nu sunt un plus", comenteaza Roland Fernet, seful KBL Richelieu Gestion, din Paris.

Electricite de France si GDF Suez nu au putut creste tarifele

Din pozitia de actionar principal al Electricite de France si GDF Suez, statul a limitat spatiul de manevra al companiilor de utilitati in privinta cresterii tarifelor, perspectiva nepopulara in randul oricarui electorat.

Sarkozy a limitat sau prevenit de asemenea, de mai multe ori, cresterea pretului gazelor livrate de GDF Suez, fortand compania sa absoarba o parte din cresterea costurilor. GDF Suez estimeaza ca "deficitul de tarif" a redus profitul grupului cu 2 miliarde euro de la jumatatea anului 2007.

Damien de Saint-Germain, analist la banca Credit Agricole, considera ca statul nu le va permite celor doi furnizori sa creasca semnificativ tarifele la electricitate si gaze dupa alegeri.

Statul francez detine 84,4% din actiunile EDF si 36% din GDF Suez.

Actiunile France Telecom au scazut cu 54% in ultimii cinci ani, in timp ce titlurile Deutsche Telekom au coborat cu 32%.

Statul francez are 27% din actiunile France Telecom, grupul care detine operatorul de telefonie mobila Orange.

Ralph Bruneau, analist la Ofi Asset Management Paris, care adminsitreaza active de 47 miliarde euro, considera ca performantele slabe ale acestor companii nu reflecta neaparat influenta statului, cat dependenta lor de piata autohtona.

Piata auto din Franta a avut spatiu limitat de miscare

Guvernul a instruit constructorii auto Renault si PSA Peugeot Citroen sa nu reduca productia din Franta si sa limiteze la minimum concedierile, cand cele doua companii doreau sa se extinda catre piete cu costuri mai reduse de productie. Statul are 15% din actiunile Renault, dar nu este actionar la PSA.

Sarkozy l-a convocat in noiembrie la Palatul Elysee pe directorul general al PSA, Philippe Varin, cerandu-i sa revina asupra planurilor de a concedia peste 6.000 de angajati. In 2010, Renault a revenit asupra unei propuneri de a construi urmatoarea varianta a modeului Clio exclusiv in Turcia, dupa ce Sarkozy s-a opus public acestei variante.

Presedintele a justificat interventiile in industria auto facand referire la imprumuturile de 6 miliarde euro acordate de statul francez celor doi constructori auto in timpul crizei financiare din 2008-2009.

Actiunile Renault au scazut cu 66% in timpul mandatului lui Sarkozy, in timp ce gigantul german Volkswagen a castigat 7%.

Titlurile PSA s-au prabusit in aceeasi perioada cu 82%, fortand compania sa deruleze in acest an o emisiune de actiuni prin care grupul american General Motors a dobandit 7% din companie.

Actiunile Air France au scazut cu 90% in timpul mandatului Sarkozy

Air France, unde statul francez are 16% din actiuni, a avut o soarta similara. In timp ce Lufthansa a efectuat concedieri masive la Austrian Airlines, iar British Airways si-a anuntat intentia de a elimina 1.200 de locuri de munca dupa preluarea diviziei neprofitabile BMI a grupului german, Air France, salvata de stat de la faliment in anii '90, a fost constransa sa evite concedierile cand a prezentat, in ianuarie, un plan de reduceri de cheltuieli de un miliard de euro.

Actiunile operatorului aerian au pierdut 90% in timpul mandatului lui Sarkozy, capitalizarea companiei fiind acum de un miliard de euro, fata de o datorie neta de 6,5 miliarde euro.

#pierderi companii Franta, #piata auto franta , #Franta