Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Planurile UE de combatere a contrabandei cu tigari, contestate de producatori

Planurile UE de combatere a contrabandei cu tigari, contestate de producatori


Noile planuri ale Uniunii Europene de combatere a contrabandei cu tigari sunt criticate de producatori precum British American Tobacco Plc, potrivit carora promisiunile privind un cadru de reglementare mai favorabil pentru mediul de business nu se aplica si fumatului, transmite Bloomberg.

Executivul comunitar vrea sa urmareasca pachetele de tigari de la fabrica la raftul magazinelor utilizand un cod electronic, ultima masura destinata combaterii vanzarilor ilicite de tigari care diminueaza veniturile din taxe ale guvernelor europene cu peste 10 miliarde de euro pe an.

In acest sens, Comisia Europeana vrea sa permita statelor UE sa se abata de la actualul standard din industria tigaretelor, apreciind ca orice costuri suplimentare pentru companii vor fi neglijabile.

Insa discrepanta risca sa provoace dificultati tehnice pentru producatorii de tigarete si sa submineze investitiile facute deja de acestia, care in cazul BAT se ridica la 60 de milioane de lire sterline (79 milioane de dolari) in ultimii trei ani.

"E ca si cum ai spune ca Europa nu va mai masura distanta in kilometri pentru ca industria auto sustine acest lucru, asa ca guvernele sunt libere sa puna la punct propriile lor sisteme de masurare. Se creeaza un sistem foarte complicat fara niciun motiv", a declarat directorul de reglementare de la BAT, Ronan Barry.

Piata europeana de produse din tutun are o valoare de aproximativ 200 miliarde de euro pe an, potrivit portalului de statistica Statista. In schimb, in 2016 contrabanda si contrafacerea au reprezentat peste 9% din consumul de tigarete din UE, sau 48 miliarde de tigarete, ceea ce a provocat pierderi de 10,2 miliarde de euro sub forma de taxe necolectate, sustine KPMG.

"Sistemul propus de tip track-and-trace are potentialul de a genera beneficii in valoare de mai multe miliarde de euro pentru societate, in timp ce costurile sunt foarte mici si vor fi suportate in principal de sector", a declarat purtatoarea de cuvant a Comisiei Europene, pentru sanatate si siguranta alimentara, Anca Paduraru.

Noul sistem cere aplicarea unor coduri electronice pe fiecare pachet de tigari vandut in UE. Producatorii de tigari aplica deja coduri electronice pe fiecare carton si bax de tigari, utilizand actualul standard urmat de majoritatea industriilor din Europa.

In acest context, Executivul comunitar propune ca fiecare guvern UE sa poata introduce propriul sau cod track-and-trace cu pana la 50 de caractere, adica mai mult decat cele 38 de caractere care potrivit producatorilor de tigari reprezinta limita pentru o productie de mare viteza.

Noul sistem de track-and-trace pentru tigari provine dintr-un act legislativ adoptat in 2014, care a extins avertismentele de pe pachetele de tigari.

In conditiile in care actul normativ a fixat luna mai 2019 drept termen limita pana la care noul sistem trebuie sa fie functional, Comisia preseaza guvernele statelor membre sa ii aprobe propunerea pana la finele anului.

Comisia sustine ca propunerea sa va crea un echilibru prin crearea unui set interoperabil de coduri de identificare pentru pachetele de tigari vandute in UE, dar lasa statelor membre posibilitate ca ulterior sa puna la punct coduri care sa fie integrate cu timbrele fiscale. Mai mult, guvernele statelor membre pot utiliza acelasi operator, precizeaza Comisia.

In schimb, producatorii de tigari ar prefera un singur sistem de coduri europene pe langa limita de 38 de caractere. Ideea este evitarea unui format de identificare non-armonizat care ar presupune diferite standarde de codificare pe aceiasi linie de ambalare.

BAT este liderul detasat pe piata produselor din tutun din Romania, care produce si comercializeaza marci precum Kent, Dunhill, Vogue, Pall Mall si Lucky Strike. In Romania, BAT este prezenta inca din 1996 si este reprezentata de trei divizii: Trading, Operational si Shared Services. Cele trei entitati comerciale din Romania au in prezent 1.686 de angajati si au creat cateva mii de locuri de munca indirecte. Cota de piata a companiei este de 54%, iar Kent - cel mai important brand din portofoliu - detine o cota de 26,5% din piata produselor din tutun din Romania.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 2231 ori
Citeste mai multe desprereguli UE contrabanda tigari