Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Planuri marete in China: Noul Drum al Matasii, harta imperiului lui Xi Jinping?

Planuri marete in China: Noul Drum al Matasii, harta imperiului lui Xi Jinping?


Desi nu ignora nici aspectul fortei militare, Beijingul pare decis sa isi extinda influenta la nivel global prin construirea unui imperiu economic. Punctul central al expansiunii viitoare a Chinei il reprezinta proiectul Noul Drum al Matasii.

Ambitiosul proiect ar urma sa lege Asia si Europa de Africa printr-un traseu comercial intins atat pe uscat, cat si pe intinderea marilor. Detaliile privind regulile dupa care se va desfasura expansiunea economica a Chinei raman insa necunoscute, remarca reporterii Financial Times.

Trasee misterioase

In plan terestru, Noul Drum al Matasii ar urma sa strabata Asia Centrala, Orientul Mijlociu inaintand apoi prin flacul sud-estic al Europei pana spre Moscova pentru a se extinde apoi spre doua porturi importante: Rotterdam si Venetia.

In aceste doua puncte, traseul comercial terestru conceput de actualul sef al statului chinez, Xi Jinping, ar urma sa faca jonctiunea cu traseul maritime care pleaca din portul Zhangjiang, atinge Kuala Lumpur si Jakarta, inaintand spre Kolkata, Colombo, Nairobi, Atena, Venetia si Rotterdam.

Cel putin aceasta pare sa fie ultima schita pusa la punct de expertii economici ai presedintelui Xi care au stabilit ca traseul va strabate tari care au un impact de 26% procente in schimburile comerciale ale Chinei.

In rest, nedumerirea domneste si in ceea ce priveste modul in care Beijingul vrea sa construiasca, sa opereze si sa dezvolte aceste trasee comerciale.

"Daca am dori sa vorbim despre Noul Drum al Matasii, nu am stii pe cine sa abordam", sustine un diplomat dintr-o tara vecina cu China.

Pe masura ce expansiunea economica a Chinei se va manifesta mai pregnant, nu este exclus ca si interesele militare ale acestui colos asiatic sa se extinda de-a lungul traseului comercial, cel putin la nivel de securitate regionala si lupta contra terorismului.

De altfel, un fost oficial american recunoaste ca unul dintre generalii Armatei chineze i-a marturisit intr-o discutie privata ca proiectul "Noul Drum al Matasii" va avea si o componenta de securitate inclusa.

Pare de inteles, in conditiile in care China se zbate sa isi creeze culoare de influenta de-a lungul unor zone instabile politic din Pakistan sau Afganistan.

In acelasi timp, Beijingul va avea dificultati in a coopera in acest sens cu mai vechi inamici, precum Vietnam, Rusia sau India.

Impinsi de la spate de bogatie

Perioada actuala din China pare sa semene cu cea descrisa de unul dintre cronicarii dinastiei Han.

"In visterie sunt asa de multi bani, inca franghiile plaselor folosite pentru ridicarea lor s-au rupt. Granarele din capitala sunt pline, iar supra abundenta a facut ca cerealele sa se strice", arata cronicarul perioadei in care s-au pus bazele primului Drum al Matasii.

Acum, planurile presedintelui Xi sunt si ele impinse de la spate de o presiune a bogatiei accumulate dupa trei decenii de crestere economica fara precedent pentru China.

Daca toate angajamentele luate de presedintele chinez pentru dezvoltarea acestui proiect, intr-o perspectiva cu adevarat globala, ar fi indeplinite, Noul Drum al Matasii ar fi cel mai mare program al diplomatiei economice de la Planul Marshall incoace.

Este insa si un mod prin care China vrea sa revendice suprematia economica, diplomatica si militara asupra intregii regiuni asiatice, iar regulile s-ar putea sa nu convina chiar tuturor.

"Drumul Matasii este parte a istoriei Chinei, datand din perioada Han si Tang, doua dinastii care au consolidat imperiul chinez.

Aceasta noua initiativa este menita a atrage atentia ca Partidul Comunist din China isi creeaza propriul imperiu", sustine Friedrich Wu, profesor de istorie in cadrul unei facultatii de Studii Internationale din Singapore.

In unele tari, Beijingul nu trebuie sa faca eforturi foarte mari pentru a-si asigura intrarea cu noul proiect.

Relatiile comerciale dintre China si Kazakhstan, Kirghizstan, Tadjikistan, Turkmenistan si Uzbekistan au crescut constant in ultimii 15 ani, in 2013 nivelul schimburilor comerciale ridicandu-se la 50 de miliarde de dolari.

In altele, plocoanele oficiale sub forma de programe de investitii sunt necesare asa cum a fost si cazul relatiei cu Pakistan, unde chinezii sunt nevoiti sa investeasca 46 de miliarde de dolari pentru a avea acces la un culoar de transport care duce spre portul Gwadar din Marea Arabiei.

In aprilie, Beijingul a anuntat ca va capitaliza trei banci de stat cu suma de 26 de miliarde de dolari, aceste institutii urmand sa finanteze proiectele de construire a infrastructurii culoarelor economice de pe Noul Drum al Matasii.

Povesti pentru copii

Pentru multi analisti occidentali, planurile lui Xi par insa prea frumoase pentru a fi adevarate. Iar la o analiza mai atenta parca sunt lipsite si de substanta.

"E ca pomul de Craciun. E frumos impodobit, luminos si toata lumea se aduna in jurul lui. Sunt o gramada de scopuri politice asumate in acest proiect, dar nimeni nu a facut o analiza economica corecta a lui.

Banii pe care guvernul de la Beijing ii pompeaza in proiect sunt cu siguranta insuficienti. Prin urmare se bazeaza pe aportul capitalului privat.

Dar, vor dori oare invcestitorii sa bage bani in Noul Drum al Matasii? Exista vreo sansa de castig pentru ei?", intreaba Scott Kennedy, director adjunct al Centrului de Studii Strategice Internationale din Washington.

Departe de leninism

Teoria lui Lenin, conform careia imperialismul este impins de la spate de surplusul realizat in capitalism, pare in acest caz sa aiba un sambure de adevar reflectat de realitatea care se ascunde in spatele imperiului economic al Chinei.

Proiectul Noului Drum al Matasii pare sa fie mai degraba o consecinta a calculelor gresite facute de liderii dela Beijing in perioada de boom economic din tara, decat un proiect copt pe indelete in laboratoarele ascunse ale Partidului Comunist Chinez.

Acum, Beijingul trebuie sa gaseasca o cale de a scapa de supraproductie si un mod de a-si mentine in priza firmele constructii, angrenate pana acum in lucrari faraonice de infrastructura.

Asa ca proiectul lui Xi s-a potrivit ca o manusa pe aceste deziderate economice, ca si pe planurile de extindere a influentei politice a Chinei pe mai multe regiuni ale globului.

Este si fezabil? Greu de spus. O parte din sarcina de a da un contur real si credibil acestui plan le revine birocratilor din cadrul guvernului de la Beijing.

O alta tine de reactia tarilor care vor fi implicate in traseul comercial vast gandit de liderii chinezi.

Iar din acest punct de vedere, China nu are prea multe optiuni de a le convinge.

"Beijingul nu are o diplomatie excelenta, deoarece putine state au incredere in China.

De asemenea, nu pot sau nu vor sa faca uz de forta militara. Singurul atu pe care il au este gramada mare de bani stransa in cele trei decenii de dezvoltare economica", arata Tom Miller, reprezentantul firmei de consultanta Gavekal Dragonomics.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4095 ori