Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Drumul Matasii, visul Regatului de Mijloc: Liderul chinez face eforturi pentru inlesnirea proiectului mamut

Drumul Matasii, visul Regatului de Mijloc: Liderul chinez face eforturi pentru inlesnirea proiectului mamut


Ideea presedintelui Xi Jinping de a-i readuce Chinei gloria de odinioara, reconstruind istoricul Drum al Matasii, este mai problematica decat si-ar fi dorit liderul chinez. Dificultatile isi fac deja simtita prezenta, desi acest proiect de mare amploare nici macar nu a fost demarat.

China n-a reusit, in cei 22 de ani de legaturi comerciale amiabile cu Kazahstanul, sa isi puna amprenta in mod semnificativ in statul vecin, in conditiile in care actualmente isi doreste sa construiasca drumuri si autostrazi care sa traverseze aceasta tara si sa ajunga pana in Venetia, refacand astfel Drumul Matasii.

De altfel, in 2009, cand au aparut primele informatii cu privire la intentiile Chinei, o serie de proteste violente ale poporului kazah l-au determinat pe presedintele Nursultan sa nege ca ar urma sa inchirieze terenuri statului chinez, informeaza Bloomberg.

In plus, desi Xi Jinping pare hotarat sa transforme noul Drum al Matasii in realitate, cele cel putin 60 de state care ar urma sa fie implicate in proiect sunt in continuare in ceata cu privire la detaliile intregului demers.

Visul lui Xi Jinping

Presedintele Xi Jinping viseaza sa extinda influenta economica incredibila de care se bucura China la nivel mondial si in sfera politica si culturala prin intermediul Drumului Matasii, planuind si o a doua ruta globala, de aceasta data maritima, care sa traverseze Cornul Africii pana in Europa.

In luna noiembrie, presedintele chinez a promis sa investeasca 40 miliarde de dolari intr-un fond dedicat construirii noului Drum al Matasii, plan intampinat cu entuziasm de producatori chinezi ca Zoomlion Heavy Industry Science and Technology Co., care tinteste sa isi creasca vanzarile la nivel mondial de la 10%, valoarea actuala, la 30-40% in decurs de 10 ani.

Kazahstanul, temator in fata influentei Chinei.

Chiar daca Kazahstanul ocupa un loc important in planurile de refacere a Drumului Matasii, statul ramane reticent in fata influentei pe care China se straduieste de ani buni sa o capete in fosta tara sovietica.

"China este prea puternica si ne temem sa nu fim coplesiti. Este dificil sa refuzi ce iti ofera China, dar evitam sa ne lasam acaparati de intreaga sa putere. Pur si simplu incercam sa profitam de beneficiile economice", a afirmat Nargis Kassenova, director al Centrului de Studii Asiatice din cadrul Universitatii KIMEP din Almaty.

In 2010, China a devansat Rusia si a devenit principalul partener comercial al Kazahstanului. De altfel, comertul cu cele cinci foste state sovietice din Asia Centrala a crescut de peste 20 de ori din 2000 pana in 2012, atingand valoarea de 46 miliarde de dolari, potrivit datelor furnizate de Ministerul Comertului din China. In conditiile in care adaposteste unele dintre cele mai mari rezerve de petrol, in 2013 Kazahstranul a incheiat contracte de cooperare in valoare de 30 miliarde de dolari cu vecinul sau chinez insetat de energie.

Sentiment antichinez

S-ar parea ca China are de combatut o atitudine negativa destul de profunda impotriva sa - o dovedeste situatia imigrantilor chinezi din Almaty, fosta capitala a Kazahstranului, aflata la doar 378 km de granita cu China. Aici, imigrantii chinezi au avut de infruntat discriminarea politiei si a autoritatilor locale, astfel ca multi dintre ei s-au vazut nevoiti sa se intoarca in tara natala. Iar situatia este mai grava acum decat imediat dupa ce Kazahstanul si-a castigat independenta.

Atitudinea kazahilor asupra Chinei este ilustrata si de felul in care este perceput Institutul Confucius, care promoveaza limba si cultura chineza la nivel mondial, ce are doua filiale in Kazastan. Cea din Almaty, de pilda, ramane un mister pentru locuitorii orasului, care nu stiu nici unde se afla, nici care este scopul sau.

"Nu intelegem China - nu ii intelegem nici oamenii, nici cultura, nici mentalitatea. Este un mister pentru noi", sustine Malika Kelesbekova, studenta in cadrul Universitatii Al-Farabi din Almaty.

Lipsa de comunicare

Nici China nu intelege, la randul sau, Asia Centrala, sustin analistii, in conditiile in care Xi Jinping nu a discutat pana acum despre Drumul Matasii cu tarile pe care trebuie sa le coopteze in acest demers. Oficialii din tari ca India sustin ca n-au discutat pana acum cu China despre acest proiect de anvergura.

"Drumul Matasii ar trebui sa fie un proiect la care toate tarile implicate participa in egala masura, insa in prezent pare ca China il construieste si le solicita celorlalte state sa i se alature", este de parere Yang Shu, directorul Institutului de Studii Central Asiatice din Universitatea Lanzhou, China.

In ultimele luni, Xi Jinping a demarat tratativele in vederea construirii Drumului Matasii, incheind intelegeri verbale pana in momentul fata cu Tajikistan, Insulele Maldive si Sri Lanka, plus Afghanistan.

Drumul Matasii ii poate folosi presedintelui chinez sa isi intareasca puterea in fata SUA, care si-a reinnoit legaturile militare cu aliatii sai si a dezvoltat legaturi comerciale in Pacific.

"Daca planul este implementat asa cum trebuie si isi atinge scopul, va deveni o mosternire importanta a lui Xi. Acesta va ramane in istorie drept marele lider care a redat stralucirea Regatului de Mijloc. Dar vorbim despre un demers problematic, iar finalizarea sa va necesita cel putin trei decenii", considera Jin Canrong, decan asociat al Scolii de Studii Internationale a Universitatii din Beijing.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2787 ori