Blanculescu: Chinezii vor port la Marea Neagra si tren de mare viteza, pentru un nou drum al matasii

Vineri, 29 Noiembrie 2013, ora 07:10
4555 citiri
Blanculescu: Chinezii vor port la Marea Neagra si tren de mare viteza, pentru un nou drum al matasii
Ionel Blanculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta

Romania este vizata de China pentru includerea pe harta strategica a unui nou drum al matasii, pe axa Beijing-Londra, este de parere consilierul onorific al premierului, Ionel Blanculescu. Asa explica oficialul si interesul pe care chinezii il acorda unor proiecte romanesti de infrastructura, precum trenul de mare viteza Arad-Constanta si un parc industrial mamut, la Marea Neagra.

Vizita premierului chinez la Bucuresti nu este intamplatoare si transmite investitorilor chinezi un mesaj politic important, in contextul in care Romania candideaza pentru includerea pe harta noului drum al matasii. Este vorba despre un amplu proiect gandit sa faciliteze schimburile comerciale intre Beijing si UE, in contextul in care China doreste sa directioneze catre zona comunitara circa 5% din totalul exporturilor.

Autoritatile romane au discutat cu chinezii despre mai multe proiecte de infrastructura, printre care un tren de mare viteza care sa lege Constanta si Bucurestiul de Viena, dar si un parc industrial in zona portuara Agigea, Cumpana, Canalul Dunare - Marea Neagra, respectiv Marea Neagra.

Proiectul parcului industrial de la Agigea ar fi fost discutat deja in urma cu cateva luni cand o delegatie din China "a vizitat si chiar a zburat deasupra intregii zone", informandu-l ulterior pe premierul chinez, a spus Nicusor Constantinescu.

Noul parc ar urma sa gazduiasca 2000 de firme mixte romano-chineze, care sa faciliteze schimburile comerciale dintre cele doua tari, mai ales in ceea ce priveste produsele agricole si electronicele.

"China este cel mai mare dezvoltator in acest moment si este important sa generam proiecte care sa creeze locuri de munca si bunastare. Aceste locuri de munca genereaza niste impozite pe salarii, impozite sociale, o cota parte din ele vin la autoritatile locale si dezvolta bugetele localitatilor. Se rezolva problema sociala somajul, care este foarte importanta pentru orice familie, sunt multi factori care sunt foarte benefici daca reusim, pe situatie de criza economica mondiala, sa aducem investitii de miliarde de euro. De exemplu, acest parc industrial de la Agigea este estimat la 10 miliarde de dolari de catre chinezi si numai 1% pentru autorizatia de constructie ganditi-va cat costa", a spus Nicusor Constantinescu.

Viteza de 350 de km/ora intre Arad, Brasov, Bucuresti si Constanta

Un alt proiect care se afla in discutie este primul tren de mare viteaza, care ar reduce de la 15 la 4 ore distanta dintre Arad si Constanta.

Investitia de 11 miliarde de euro ar putea fi suportata de chinezi, spera romanii, in cadrul unui parteneriat public-privat, iar constructia ar dura cativa ani, avand in vedere experienta in domeniu acumulata de China, dupa ce a realizat 10.000 de km de cale ferata, in doar 6 ani.

Avantajele pe care le-ar putea aduce o astfel de realizare sunt nemasurabile, intrucat ar reusi sa compenseze din handicapul lipsei unei retele nationale de autostrazi. O astfel de cale ferata moderna, care s-ar suprapune pe Coridorul IV Pan-European, ar conecta portul Constanta si Bucurestiul de marile capitale ale Europei. Expresul ar apropia cu o jumatate de zi orase precum Praga, Viena, Budapesta de Valea Prahovei si litoral, iar portul Constanta ar inflori.

De ce vor chinezii sa investeasca zeci de miliarde in Romania

Proiectele de infrastructura pe care investitorii chinezi le discuta in aceste zile la Bucuresti cu autoritatile romane sunt de importanta strategica pentru Beijing, sustine Ionel Blanculescu, consilier onorific al premierului. Trenul de mare viteza Arad-Constanta si parcul industrial de la Marea Neagra reprezinta piese cheie, intr-un amplu plan de realizare a unui nou "drum al matasii", care ar putea traversa si tara noastra.

"Si in Grecia au investit tot in porturi, in perspectiva construirii drumului matasii, de la vest la est. Aceste proiecte au o ordine foarte stricta, desi totul pare dezorganizat", a explicat Blanculescu.

Presedintele Chinei, Xi Jinping a vizitat, in luna septembrie, patru state din centrul Asiei, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turkmenistan si Uzbekistan si a semnat contracte de zeci de miliarde de dolari pentru realizarea infrastructurii de transport in aceste tari.

In acest context, presedintele statului chinez a vorbit despre inceputurile vechiului drum al mastasii, creat acum 2100 de ani, in timpul dinastiei Han si a propus refacerea acestei rute, pe care o vede ca pe o "centura economica" ce va impulsiona legaturile comerciale si de transport si va uniformiza politicile regionale de la Pacific, pana la Marea Baltica, potrivit publicatiei Japan Times.

Astfel, China se afla in competitie cu SUA, pentru castigarea unei influente cat mai mari in Asia, iar proiectul chinez de reconstruire a drumului matasii ignora eforturile americanilor de a dezvolta Afganistanul, aceasta tara fiind ocolita de chinezi, din cauza instabilitatii zonei.

Situatia aminteste de rivalitatile secolului al 19-lea, dintre Rusia si Marea Britanie, pentru controlul Asiei. Astazi, China a ajuns sa eclipseze Rusia, devenind cel mai important partener comercial in patru din cele cinci tari din Asia Centrala.

#China drumul matasii, #Romania drumul matasii, #investitii china romania , #China