Dornici sa incerce lucruri noi, romanii sunt deschisi bucatariilor traditionale din diverse zone ale lumii. Astfel se explica de ce afacerile restaurantelor cu specific italian, chinezesc sau libanez merg din ce in ce mai bine. Deseori, dupa depasirea anumitor reticente, cei care gusta pentru prima data mancarea chinezeasca devin clienti fideli sau cel putin ocazionali ai localurilor cu acest specific.
Sub sloganul „Mai bine sa gusti o data decat
sa auzi de o suta de ori!“, in Cluj-Napoca functioneaza astazi o afacere pusa
pe picioare cu zece ani in urma de doi romani si un chinez: Restaurant
Shanghai. In prezent, afacerea este condusa de asociatii romani si cuprinde, pe
langa restaurantul de 100 de locuri din orasul Cluj, care se ocupa si de
catering, cinci fast-fooduri. Toate acestea au contribuit la realizarea unei
cifre de afaceri de 3,37 milioane de lei (peste un milion de euro) anul trecut.
Fara semipreparate
Patru dintre fast-fooduri sunt situate in zona
ultracentrala a orasului, in timp ce al cincilea se afla in cadrul complexului
Iulius Mall din Cluj. Iar pentru luna mai, compania are programata inaugurarea
unui fast-food in Centrul „Armonia“ din Arad. „Servirea clientilor cu mancare
chinezeasca de calitate, mai sanatoasa decat alte produse fast-food, intr-un
spatiu cat mai placut“ - asa defineste afacerea pe care o promoveaza in sistem
de franciza Istvan Szilagyi, directorul de dezvoltare al companiei.
Felurile de mancare sunt pregatire pe loc,
bucatarii Restaurantului Shanghai nefolosind semipreparate, ne spun reprezentantii
firmei. Printre cele peste 180 de feluri de bucate specific chinezesti aflate in
meniu, se gasesc specialitatea casei „Pui Shanghai“, ciorbe, gustari reci,
vegetariene, preparate din carne de pui, peste, vita, porc, fructe de mare,
sosuri picante sau dulci-acrisoare. Elemente precum bambus, susan, soia, sos
Quizi sau Satay sunt deseori intalnite in meniu.
Clienti care prefera mancare sanatoasa
„Clientii nostri au intre 18 si 65 de ani,
sunt persoane cu venituri medii si mari si care doresc sa manance mai sanatos.
Sunt persoane care isi propun sa guste si altceva decat ce le ofera bucataria
traditionala sau europeana“, descrie Istvan Szilagyi oamenii casei.
Pentru extinderea in franciza, conducerea
restaurantului si fast-foodurilor Shanghai cauta intreprinzatori care doresc sa
se implice intr-o afacere in domeniul alimentatiei publice, „persoane oneste,
de incredere, cu care se poate comunica usor“. La aceste cerinte se adauga,
evident, banii pe care trebuie sa-i aiba ca sa investeasca in micul business.
Orasele cele mai potrivite pentru a demara o asemenea afacere sunt cele cu
peste 100.000 de locuitori, dar in special orasele mari, unde exista malluri.
Redeventa de 5% din vanzari
Potentialul francizat trebuie sa aleaga una
dintre cele trei variante propuse: catering, fast-food sau restaurant. Investitia
initiala pentru o afacere de catering cuprinde 3.000 de euro taxa de franciza,
7.000 de euro echiparea bucatariei in suprafata de 40-50 mp, plus pretul masinilor
cu care va fi livrata mancarea.
Pentru fast-food, intreprinzatorii trebuie
sa dispuna de 8.000 de euro plus taxa de franciza de 4.000 de euro, iar pentru
restaurant, la taxa de franciza de 5.000 de euro se adauga 10.000 de euro
pentru echiparea bucatariei si costurile legate de mobilier si loc de minimum
150 mp. Pentru a pastra modelul afacerii, bucatarii, ospatarii si persoanele de
la tejghea vor fi pregatite de francizor.
Acesta ofera retetele, alcatuieste meniul si
asigura aprovizionarea cu produse chinezesti. Pentru operarea unei francize din
familia „Shanghai“ din Cluj, francizatul va plati o redeventa lunara de 5% din
vanzari. In schimb, investitia initiala va fi amortizata intr-un an sau doi in
cazul fast-foodului si al cateringului, iar banii investiti in deschiderea
restaurantului vor fi recuperati in trei-patru ani, spun proprietarii afacerii.
INVESTITIE MINIMA
Catering Shanghai
> Taxa de franciza: 3.000 de euro
> Suma necesara pentru utilarea bucatariei:
cel putin 7.000 de euro
> Costuri suplimentare: loc, pretul masinilor
cu care va fi livrata mancarea
> Ce asigura francizorul: pregateste bucatarii
si personalul de vanzare, ofera retetele, alcatuieste meniul, ofera manualul de
franciza (manualul operational), asistenta pentru amenajarea si utilarea spatiului;
asigura aprovizionarea cu produse specific chinezesti, asistenta in
implementarea sistemului HACCP.
> Suprafata necesara: 40-50 m patrati
> Redeventa: 5% din vanzari
> Amortizarea investitiei: intre unu si
doi ani
INVESTITIE MEDIE
Fast-food Shanghai
> Taxa de franciza: 4.000 de euro
> Suma necesara pentru utilarea bucatariei:
cel putin 8.000 de euro
> Costuri suplimentare: loc si
amenajarea sa in stil chinezesc
> Ce asigura francizorul: pregateste bucatarii
si personalul de vanzare, ofera retetele, alcatuieste meniul, ofera manualul de
franciza, asistenta pentru amenajarea si utilarea spatiului; asigura, contra
cost, ornamentele si ustensilele specific chinezesti, asigura aprovizionarea cu
produse, acorda asistenta in implementarea HACCP.
> Suprafata necesara: 70 metri patrati
> Redeventa: 5% din vanzari
> Amortizarea investitiei: intre unu si
doi ani
INVESTITIE COSTISITOARE
Restaurant Shanghai
> Taxa de franciza: 5.000 de euro
> Suma necesara pentru utilarea bucatariei:
minim 10.000 de euro
> Costuri suplimentare: loc si
amenajarea sa in stil chinezesc
> Ce asigura francizorul: pregateste bucatarii
si personalul de vanzare, ofera retetele, alcatuieste meniul, ofera manualul de
franciza (manualul operational), asistenta pentru amenajarea si utilarea spatiului;
asigura contra cost ornamentele si ustensilele specific chinezesti, asigura
aprovizionarea cu produsele chinezesti, acorda asistenta in implementarea
sistemului HACCP.
> Suprafata necesara: 150 metri patrati
> Redeventa: 5% din vanzari
> Amortizarea investitiei: trei - patru
ani