Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

7 motive pentru care sa NU cumparam produse chinezesti

7 motive pentru care sa NU cumparam produse chinezesti

"Marfa chinezeasca" este pentru romani un simbol al iesirii din comunism (paradoxal, China fiind si astazi stat comunist). Invazia de produse "made in China" a fost o gura de oxigen pentru cumparatorii obisnuiti sa economiseasca luni de zile pentru a-si cumpara un costum de haine. Insa, in timp, romanii au s-au intors de 180 de grade. Produsele chinezesti, ieftine si proaste, au ajuns sa fie vazute ca fiind "de unica folosinta".

Daca sunteti un fan al produselor chinezesti, in mod sigur ati observat preturile acestora sunt in continua crestere, chiar si de 10-25% anual. Acest lucru se intampla nu pentru ca producatorii isi cresc profiturile, ci din cauza ascensiunii rapide a costurilor de productie.

Pe de cealalta parte, aceste fabrici sunt supuse unei presiuni din ce in ce mari din partea clientilor, conform BusinessInsider.

Care producatori vor supravietui sau, mai mult, vor avea profit in urmatorii 10 ani? "Aceia care isi cresc eficienta, reducand pierderile din procesele de productie, si cei care vor creste calitatea produselor", crede inspectorul de calitate Renaud Anjoran.

Anjoran a verificat fabrici chinezesti inca din 2005, devenind unul dintre cei mai buni cunoscatori al stilului de munca si ale problemelor din cel mai mare centru de productie din lume.

Acesta crede ca exista sapte mari lucruri pe care producatori din China le fac gresit:

1. Planuri pe termen scurt

In acest moment, majoritatea exportatorilor se concentreaza pe supravietuire, si, daca este posibil, pe realizarea de profit cat mai mare. Pana aici nu este nimic in neregula, insa banii sunt utilizati pentru ca seful sa-si cumpere o masina sau o casa noua.

Unii sunt de parere ca focusarea pe termen scurt face parte din cultura chineza. Din acest motiv, companiilor le este foarte dificil sa sustina o investitie pe termen lung, care sa aiba ca scop o adevarata dezvoltare a companiei.

2. Produse proaste

Exista foarte putine fabrici chinezesti de pe portile carora ies produse de calitate, fara defecte sau cu un design original.

In China, este foarte dificil sa le explici tehnicienilor ca marfa trebuie sa arate mai bine, in conditiile in care acestia se concentreaza doar pe "profit cat mai mare, cu efort cat mai mic".

3. Focus pe cantitate

Daca intrati intr-o fabrica din China, veti vedea ca toata lumea are un singur scop: "sa scoata cat mai repede, cat mai multe produse pe poarta". In 95% dintre cazuri, spatiul de munca este intr-un haos total.

Problema reala intervine atunci cand nimeni nu vrea sa opreasca o linie de productie atunci cand se observa un defect de productie, din moment ce sunt platiti la cantitate.

Cat timp cate aceasta atitudine va persista, calitatea va ramane la un nivel scazut.

4. Nu exista respect pentru muncitori

In urma cu 10 ani, parea ca forta de munca din China este nelimitata. Muncitorii necalificati erau foarte usor de gasit si de inlocuit. Metoda principala de motivare era frica ("respecta regulile sau esti concediat").

Problema este ca, situatia de pe piata muncii s-a schimbat mai repede decat metodele manageriale. Drept urmare, in topul obiectivelor producatorilor chinezi ar trebui sa fie instruirea si pastrarea operatorilor.

5. Lipsa de comunicare intre departamente

In China se obisnuieste sa se pregateasca prototipurile intr-un loc si sa se fabrice produsele intr-o hala separata (ori sa se subcontracteze serviciul unei alte companii). Nu este nicio problema, insa, de multe ori, nu exista o comunicare reala intre aceste departamente. Iar dezvoltarea, ingineria si productia ar trebui sa lucreze mana in mana.

6. Nu exista o contabilitate analitica

Pentru a reduce costurile, este important sa stii de unde provin. Nu doar ca majoritatea companiilor chineze nu utilizeaza instrumente de contabilitate, insa tehnicile de evaziune fiscala se reflecta, de multe ori, intr-o situatie contabila haotica.

7. Lipsa de interes pentru bune practici

Multi sefi de fabrici au copiat modul de organizare al altui producator - de multe ori, al fostului angajator. Pentru acestia, reteta succesului este "cresteti profitul si scadeti costurile".

Nu sunt interesati de implementarea de software sau apartura de ultima generatie si sunt lipsiti de orice fel de curiozitate.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 5743 ori