Bulgaria risca sa rateze finantarea europeana pentru drumuri

Miercuri, 08 Aprilie 2009, ora 10:44
1077 citiri
Bulgaria risca sa rateze finantarea europeana pentru drumuri

Bulgaria, dur lovita de criza si ale carei infrastructuri au nevoie de modernizare urgenta, risca sa rateze finantarea europeana pentru acestea, daca nu combate ferm coruptia, asa cum cere Bruxelles-ul, relateaza AFP.

Doua programe importante de preaderare la UE - ISPA si PHARE, la care bulgarii au dreptul inclusiv dupa aderarea lor, in 2007 - au fost suspendate anul trecut.

Mai mult de 700 milioane de euro raman astfel blocati, din cauza suspiciunilor de coruptie si conflict de interese la Agentia pentru infrastructuri rutiere.

Din aceleasi motive, demararea programelor Transport - doua miliarde de euro - si Dezvoltare regionala - 1,4 miliarde euro - cofinantate de Bulgaria si UE, au fost intarziate.

Presedintele CE, Jose Manuel Barroso, i-a scris la sfarsitul lunii martie premierului bulgar Serghei Stanisev.

"Vad trei domenii in care Bulgaria ar trebui sa poata arata rezultate concrete pana la vara", a spus el, vorbind despre arestarea si urmarirea penala a persoanelor suspectate de coruptie, modernizarea Codului Penal si anchete disciplinare in magistratura.

Deja, din creditele blocate in iulie, 220 milioane de euro au fost pierduti definitiv, iar restul s-ar putea evapora treptat, avand in vedere ca vor expira termenele pentru cheltuirea lor fara sa se realizeze progrese suficiente.

"Guvernul trebuie sa gaseasca urgent un mijloc de a debloca fondurile europene, pentru ca marile proiecte de infrastructura sa poata demara rapid", a spus Nikolai Mihailov, presedintele sectiei Transporturi din Camera de constructii.

"Societatile nu mai au rabdare. Criza mondiala a lasat 75% dintre ele fara comenzi. Proiectele sunt vitale pentru acest sector, care era unul dintre motoarele de crestere", a subliniat Veliko Jelev, directorul executiv al Camerei Drumurilor.

"Nu uitati ca se apropie alegerile. Daca fondurile europene nu sunt deblocate, nu va fi organizata nicio licitatie si nu va fi semnat niciun contract inainte de campania electorala, totul va ramane blocat pana la intrarea in functie a viitorului guvern.

Apoi va veni iarna", a adaugat el. Guvernul se baza pe fondurile europene pentru a ameliora infrastructurile.

El dorea mai ales sa termine o prima autostrada de frontiera, care sa lege Serbia si Turcia.

Bulgaria nu are decat 418 kilometri de autostrazi si niciun culoar de transport european nu a vazut lumina zilei.

Pentru a-si ameliora imaginea, Agentia pentru infrastructuri rutiere a anulat rezultatele mai multor licitatii, iar societatile, dintre care unele au inceput sa construiasca, si-au oprit lucrarile.

Muncitorii de la una dintre aceste societati blocheaza drumurile de o saptamana, pentru a fi platiti. 

Oana Barna (Grup Șerban Holding), la Quarterly Report: „Numerarul merge spre finanțarea proiectelor. Vom putea distribui dividende cel mai devreme în 2027”
Oana Barna (Grup Șerban Holding), la Quarterly Report: „Numerarul merge spre finanțarea proiectelor. Vom putea distribui dividende cel mai devreme în 2027”
Oana Barna, director economic al companiei Grup Șerban Holding, a fost prezentă la cea de-a șasea ediție a evenimentului Quarterly Report, dedicat investitorilor și companiilor listate la...
#finantare, # infrastructura, # fonduri, # proiecte , #Bulgaria

Curs valutar

1 EUR = 4.9770 RON

0.0001

1 USD = 4.7308 RON

0.0001
  1. Ce îi așteaptă pe contribuabili în 2025. Guvernul Ciolacu aduce schimbări și modificări de ultimă oră pentru e-Factura, e-TVA și e-Transport
  2. Guvernul pregătește schimbări în Legea Contabilității. Datele pentru depunerea situațiilor financiare anuale, pe cale să se schimbe
  3. O firmă germană închide fabrici în Vest și mută producția în România, dar anunță concedieri și la noi. Ce produce compania
  4. Cum arată topul orașelor românești la capitolul performanță în afaceri. Primele locuri-surpriză nu sunt ocupate de Cluj sau de Capitală
  5. Un profesor universitar estimează ce impact economic poate avea instalarea la Cotroceni a lui Călin Georgescu
  6. Cum arată Ungaria după 14 ani de suveranism, cu Viktor Orbán. Izolare, inflație galopantă și tineri fără locuri de muncă ce emigrează în masă
  7. Problemele majore pe care trebuie le gestioneze viitorul guvern al României de la 1 ianuarie 2025: „Suntem cu spatele la zid, din punct de vedere economic"
  8. Țară la Marea Neagră fără pește în plase. Cum s-a sufocat pescuitul românesc în ultimii ani
  9. Criza lovește sever peste 900.000 de români dintr-o țară vestică: Cel mai puternic stat anunță concedieri masive
  10. Mitul sistemului bugetar „umflat”. Cifrele care arată că sistemul public al României este mai mic decât oriunde în Europa