Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cupa Mondiala 2014, probabil ultimul mega-eveniment sportiv de o opulenta tipatoare

Cupa Mondiala 2014, probabil ultimul mega-eveniment sportiv de o opulenta tipatoare


Afectata de unele intarzieri si de opozitia locuitorilor, Cupa Mondiala din Brazilia ar putea reprezenta un punct de cotitura pentru mega-evenimentele sportive, fortand FIFA si Comitetul Olimpic International sa accepte o abordare mai putin ambitioasa, pentru a reduce riscul aparitiei reactiilor negative din partea publicului.

Descris de guvernul Braziliei ca fiind "Cupa ce a depasit toate Cupele", turneul a inceput, joi, pe un fundal plin de controverse si de ingrijorare, apreciaza Reuters.

Organizatia mondiala de fotbal se confrunta cu acuzatii de coruptie, printre care se numara si modul in care Qatar a castigat dreptul de a gazdui Cupa Mondiala din 2022, iar tot mai putine tari se arata dornice sa gazduiasca marile evenimente sportive. Mai mult, unii dintre cei mai importanti sponsori au inceput sa puna intrebari despre "efectul de halou" care ii afecteaza.

Inca de la Jocurile Olimpice de la Barcelona, din 1992, care a stabilit un standard ridicat, aceste mari evenimente sportive au inceput sa fie tot mai des folosite pentru realizarea de proiecte de infrastructura si pentru renasterea oraselor.

Economisti si surse din interiorul FIFA spun ca turneul din Brazilia, cel mai scump de pana acum, cu costuri estimate de 11,3 miliarde de dolari, a aratat limitele si riscurile acestui model.

Desi astfel de evenimente, care permit tarilor sa investeasca in capodopere arhitecturale, inca sunt sustinute, tot mai multi locuitori din orasele si tarile respective considera ca gazduirea unui astfel de eveniment nu este intru totul binevenita.

"Cred ca suntem la un punct de cotitura in istoria mega-evenimentelor si cred ca acesta va aduce mai putin interes fata de infrastructura necesara pentru organizarea acestora", a spus Wolfgang Maennig, profesor de la Universitatea din Hamburg specializat in economie sportiva.

Maennig, care a castigat aurul olimpic la Seul 1988, considera ca marile evenimente sportive au devenit foarte controversate si "politice", incat sunt riscuri mari sa fie pierduti tot mai multi sponsori, iar tot mai putine tari sa candideze pentru organizarea lor.

El a subliniat dificultatea CIO de a gasi o tara interesata sa organizeze Jocurile Olimpice de iarna din 2022. Munchen si St Moritz-Davos si-au retras candidaturile cand locuitorii din ambele orase au votat, la referendum, impotriva organizarii olimpiadei, iar CIO trebuie acum sa gaseasca un candidat.

Locuitorii din tara fotbalului percep Cupa Mondiala ca pe o povara

In Brazilia, care va gazdui si Jocurile Olimpice din 2016, protestele si grevele au dominat marile orase, milioane de persoane demonstrand inainte de debutul Cupei Mondiale impotriva situatiei proaste a serviciilor publice.

"Un lucru pozitiv din Brazilia este ca am tras invataminte si vom face altfel data viitoare", a declarat o sursa din cadrul FIFA. Aceasta a adaugat ca FIFA ar fi insistat ca Brazilia sa reduca numarul oraselor gazda care se ridica la 12, ceea ce ar fi redus si numarul de eventuale probleme cu infrastructura neterminata, insa, pana la urma, au fost finalizate investitiile necesare.

Organism european de fotbal, UEFA, deja tine cont de aceste invataminte, urmand ca turneul european din 2020 sa se desfasoare in 13 orase din intreaga Europa.

Nervii, intinsi la maximum

Si pentru sponsori se pot schimba datele ecuatiei, mai ales ca au aparut tot mai multe titluri negative in presa.

Sponsorii au decis sa nu faca declaratii despre cazul de coruptie din Qatar, Adidas precizand ca o discutie negativa care implica FIFA "nu este buna nici pentru fotbal, nici pentru FIFA si partenerii sai". O pozitie similara a adoptat si Coca-Cola.

"In momentul in care fotbalul s-a mutat de pe pagina de sport pe cea de politica, cred ca sponsorii s-au ingrijorat deoarece mesajul lor nu mai este inteles", a spus David Carter, directorul Institutului Afaceri in Sport de la Universitatea din California de Sud.

"Oamenii sunt de-a dreptul nervosi", a adaugat el. "Ultimul lucru pe care ti-l poti permite atunci cand investesti sute de milioane de dolari intr-un evenimet sportiv mondial, este sa-ti faci cruce si sa speri ca totul va fi bine".

Carter a precizat ca fondurile cerute de FIFA sponsorilor riscau sa se reduca in cazul in care acestia ar fi observat ca beneficiile aduse de Cupa Mondiala si de organismul international din fotbal s-ar fi redus. Totusi, este putin probabil sa se intample prea curand, in conditiile in care companiile se ocupa de sponsorizarea in avans a multor turnee - Adidas, de exemplu, a semnat un contract de sponsorizare cu FIFA pana in 2030.

Iar mega-evenimentele sunt inca foarte "sanatoase" dintr-un anumit punct de vedere. De exemplu, preturile pentru drepturile de televizare au continuat sa creasca.

60% dintre brazilieni apreciaza acum ca gazduirea cupei nu este benefica pentru Brazilia, potrivit unui sondaj recent, iar mii de persoane au protestat in tara purtand afise prin care cereau FIFA sa plece din tara.

Brazilia ar fi putut avea parte de petreceri stradale dupa meciul castigat joi, insa protestele au reamintit ca multi localnici nu sunt de acord cu costurile ridicate ale acestui turneu.

O persoana care lucreaza la un important sponsor al Cupei Mondiale a declarat ca firma a fost fortata sa isi schimbe strategia de marketing, ca raspuns la situatia din Brazilia.

Totusi, Andrew Sneyd, un responsabil cu marketingul din cadrul Budweiser, sponsor al Cupei Mondiale, s-a declarat mai optimist, spunand ca aici are loc cea mai mare campanie a producatorului de bere si ca nu au fost facute modificari.

Schimbarea nu este treaba usoara

Schimbarea modului in care aceste evenimente sunt organizate nu este usoara. In tarile in care industria fotbalului nu este avansata, ca in Anglia sau Germania, stadionale trebuie construite, iar infrastructura imbunatatita pentru evenimente majore, cum este Cupa Mondiala.

Provocarea este, in prezent, cum poate fi organizarea Cupei Mondiale mai putin costisitoare, fara a exclude din randul canditatilor tarile in curs de dezvoltare, care au nevoie, aproape intotdeauna, de investitii masive pentru a putea organiza un astfel de turneu.

Totusi, se pare ca va avea loc o schimbare, fortata de rezistenta puternica a populatiei in fata cheltuielilor enorme aduse de evenimentele sportive.

Pentru Maennig, raspunsul sta in oferte care implica tot mai mult colaborarea cu populatia locala: "Vreau ca orasul meu, Berlin, sa aiba o oferta complet diferita pentru Olimpiada din 2024, cerand locuitorilor sa se implice intr-un concept olimpic favorabil", a spus acesta.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3678 ori
Citeste mai multe despreeconomie fotbal sport cheltuieli