Australia - marca favorita a lumii

Miercuri, 03 August 2005, ora 02:18
1171 citiri

Cand vorbim despre masina germana, pizza italiana, filmele americane, vacantele grecesti sau vinurile frantuzesti, reactionam automat la imaginea pe care acestea si-au creat-o, sau mai precis imaginea unor marci (brand-uri).

Simon Anholt si Global Markets Insite (GMI), doua institute de cercetare cu prezenta internationala, au realizat recent un studiu despre imaginea reprezentata ca marca a fiecarei natiuni, pentru 25 de tari de pe glob. Din pacate, Romania lipseste din mai toate studiile internationale referitoare la imaginea tarii. Oficiali ai Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT) ne-au declarat ca deocamdata nu exista nici un studiu referitor la imaginea Romaniei in lume, dar ca se lucreaza la asa ceva. "Pentru promovarea turismului romanesc in strainatate (straini si diaspora) sunt alocate anul acesta 3, 5 milioane euro," spune ANT.

Australia este marca nationala favorita a lumii, a reiesit din studiul Anholt-GMI, colectat in 10 tari pe un esantion de 1,000 de persoane din fiecare tara. Cetateni din Canada, Marea Britanie, China, Franta, Germania, Japonia, USA, India, Coreea de sud si Danemarca au plasat Polonia pe locul 19, Republica Ceha pe locul 23 si Rusia pe 24. Fata de sondajul anterior, cand Australia nu exista pe lista de chestionar, iar locul intai era detinut de Suedia, in ultimul sondaj Suedia a cazut pe locul al cincilea, iar USA de pe locul patru pe unsprezece, in topul celor mai iubite natiuni.

Australia sta cel mai bine la capitolele turism, oameni, investitii si imigratie si guvernanta, un pic deasupra Canadei, care o urmeaza avand ca puncte tari aceleasi capitole. "Australia si Canada au o oarecare atractivitate exotica, favorizata de faptul ca nu sunt familiare pentru multa lume, asa cum sunt Spania, Franta sau America", se arata in studiu.

Atat Canada, cat si Australia sunt tari mari, pitoresti, relativ indepartate si cu populatii mici, si nici una din ele nu ofera o mostenire culturala semnificativa lumii. Spre deosebire de Germania, Suedia sau Italia, nici una din aceste doua tari nu sunt asociate cu cele mai iubite sau mai cunoscute marci din lume. "Orice tara care are un cuvant de spus in politica mondiala va primi o nota negativa, adesea greu de evitat. Marea Britanie reprezinta o exceptie: este singura tara aproape de varful clasamentului, in ceea ce priveste influenta internationala, politica si economica (este singura economie de peste un trilion de dolari, singura membra permanenta a consiliului de securitate al ONU si singura tara nucleara in primele cinci din clasament)", arata studiul. Imaginea unei tari este construita dintr-o analiza a sase mini-brand-uri. Astfel, este cantarita imaginea externa a turismului, considerat a fi "cel mai vizibil promovat aspect al unei marci nationale", a produselor exportate, care poarta celebra marca "made in".

Politica interna, modul in care tarile sunt guvernate cantareste egal in marca unei tari, din perspectiva analizei prezentate. Interesul strainilor pentru investitii intr-o anumita tara da o parte din nota "de marca".

Al cincilea criteriu din "hexagonul" marcii de tara este cultura si istoria unei natiuni. Ultimul apect este capitalul uman. Perceptia pe care strainii o au despre capitalul uman al unei tari este masurata prin deschiderea pe care ar avea-o fata de angajarea intr-o firma a oamenilor de o anumita nationalitate si prin evaluarea ospitalitatii.

Unde se afla, totusi, Romania? Nu avem deci studii despre imaginea turistica a tarii. Nici despre marcile unor produse romanesti de export. Dar, exista evaluari privind locul Romaniei din perspectiva sociala.

Conform ultimului raport Freedom House publicat in iunie, "Natiuni in Tranzit 2005," dintre toate tarile Europei Centrale si de Est, Romania a primit nota 3,39 la capitolul democratie, unde nota 1 este cea mai buna, iar 7 cea mai proasta. Sub Romania se afla multe state, mai ales din tarile Fostei Iugoslavii (FYROM) sau Serbia, si statele foste sovietice sau actualmente in Comunitatea Statelor Independente.

Cele mai bine clasate din punct de vedere democratic sunt cotate intre 1.68 si 2.29 in urmatoarea ordine, dupa care se sare brusc la un punct mai jos: Slovenia (loc 1) , Estonia si Ungaria (loc 2), Slovacia si Polonia (loc 3), sunt urmate de Letonia (4), Lituania(5) si Cehia. Apoi urmeaza Bulgaria, cu 3.18 puncte, iar Romania se afla pe locul 8. Romania sta cel mai prost la capitolele coruptie, independenta in cadrul juridic.

Averea