Mii de oameni au defilat luni, 16 septembrie, în Bruxelles, în solidaritate cu angajații unei fabrici Audi care s-ar putea închide. Manifestanții din mai multe țări au cerut oficialilor europeni politici de susținere a industriei.
Audi AG, o subsidiară a colosului Volkswagen AG, ar putea închide fabrica sa de la Bruxelles, unde lucrează aproximativ 3.000 de angajați pentru a produce un SUV electric, în 2025. Vânzările pe acest segment sunt în scădere, iar conducerea companiei vorbește despre "costuri mari de producție" în capitala belgiană, transmite AFP, conform News.ro.
Organizatorii spun că peste 10.000 de muncitori au ieșit în stradă - estimarea poliției fiind de 5.500 - pentru a le transmite liderilor europeni nevoia de a investi în industrie în scopul "protejării locurilor de muncă industriale".
"Ceea ce se face în Europa este contrariul a ceea ce ar trebui să se facă. Vorbim despre austeritate, deși ar trebui să investim miliarde şi miliarde în industrie. Știm că în țările europene trebuie să existe un soclu de 25% al activității industriale în jurul căruia se construiește activitatea economică. În Belgia nu avem nici măcar 20%", a spus pentru AFP președintele sindicatului socialist FGTB, Thierry Bodson. Membrii FGTB au fost uniți într-un front comun cu alte două sindicate belgiene.
Manifestanții au venit din Franța, Germania, Polonia sau Țările de Jos pentru a trage un semnal de alarmă privind desființarea în avalanșă a locurilor de muncă. "Viețile noastre nu sunt linii de producție", proclama pe un carton întins un salariat de la departamentul de baterii al Audi Bruxelles. "În câteva săptămâni ne vom întoarce în șomaj, fără bani și fără perspective. Să fiu nevoit să mă formez din nou, la 37 de ani, va fi complicat", a spus muncitorul, preferând să rămână anonim.
Viitorul incert
În uzina situată în comuna Forest, în apropiere de capitală, muncitorii nu au putut reveni la muncă în septembrie, după "pauza din vară". Salariații au intrat în grevă și au luat cheile de la 200 de mașini de lux, pentru a preveni ieșirea lor pe porțile fabricii. Această manifestație intervine într-un context în care problema maşinilor electrice care provin din China arde, iar Uniunea Europeană este împărțită în ceea ce privește impunerea de suprataxe pe importurile chinezești, riscând un răspuns cu aceeași monedă de la Beijing.
"Europenii au neglijat producția de maşini electrice de gamă medie, iar China ne invadează cu modele mult mai ieftine, care iau bucăți de piaţă", subliniază ministrul Locurilor de Muncă din Guvernul regiunii Bruxelles, Bernard Clerfayt, contactat de AFP. Oficialul spune că furia muncitorilor este "foarte legitimă, foarte de înţeles, cu atât mai mult cu cât conducerea nu este clară în privinţa planurilor pe care le are", adăugând că "fără îndoială, perspectivele financiare nu sunt bune".
Conducerea grupului Volksagen spune că există mai multe scenarii privind uzina și a evocat presupuse discuții în curs cu "potenţiali investitori", fără să facă alte pecizări, conform sursei citate.
Jan Baetens, un reprezentant al sindicatului creștin-democrat CSC, identifică sursa nemulțumirilor în graba cu care Uniunea Europeană se îndreaptă spre o producție dominată de mașini electrice. Acesta aduce aminte de reglementările cu privire la reducerea emisiilor, care intră în vigoare în 2025 și au fost criticate de o parte a industriei.
"Oamenii sunt împinşi să cumpere maşini electrice, dar la nivel de infrastructură nu suntem pregătiţi", îşi exprimă regretul sindicalistul.
În jur de 850.000 de locuri de muncă industriale au dispărut din Europa, între 2019 și 2023, conform calculelor Confederației Europene a Sindicatelor.
...citeste mai departe despre "Pericolul închiderii unei fabrici a scos mii de oamenii în stradă. "Vieţile noastre nu sunt linii de producţie"" pe Ziare.com