Zilele acestea, de 1 Mai si Paste, mass-media face la greu comparatii intre Romania si vecinii sai din punct de vedere turistic, accentuand pe Bulgaria si Ungaria. Si intr-un fel au dreptate: chiar daca majoritatea romanilor isi petrec sarbatorile in tara, vecinii sunt de ani de zile din ce in ce mai agresivi pe partea promovarii turistice.
Bulgarii ne atrag turistii pe litoralul lor, in special de Paste, iar Ungaria fascineaza romanii prin serviciile excelente de spa si welness si prin fermecatoarea ei capitala, Budapesta.
Alti romani aleg litoralurile mai mediteraneene din Grecia, Turcia, Spania, Croatia, Muntenegru, Cipru, Malta etc. Ei bine, la acest capitol chiar nu ne putem compara, tarile europene de la sud au alta clima, au palmieri, au traditie turistica, cel putin din punct de vedere al turismului de litoral. Specialistii Consiliului Mondial al Turismului si al Calatoriilor, precum si cei ai Organizatiei Mondiale a Turismului (OMT) au spus, dupa ce au cercetat potentialul turistic al Romaniei: uitati de munte si de mare daca doriti sa va promovati pe plan extern!
Acestia, specialisti internationali si de incredere, ne-au recomandat sa ne concentram pe turismul balnear si de refacere, pe cel ecologic, cultural, rural, pe promovarea oraselor turistice si pe turismul de evenimente (M.I.C.E.).
Secretul bulgarilor
Problema este ca peste jumatate din capacitatea de cazare, cea care ne asigura turismul de masa, o avem la munte si la mare. Tot asa au si bulgarii, dar secretul lor este ca aduc multi turisti straini, care asigura dezvoltarea litoralului si a zonelor montane si maresc sezonalitatea. De asemenea, turistii straini sunt cei care consuma mai ales sejururi si nu week-enduri. Aducerea de turisti straini, denumita specializat incoming, inseamna export de servicii pentru tara care ii primeste!
Romania are o capacitate de cazare de peste 400.000 de locuri. Dupa cum spune Institutul National de Statistica (INS), gradul anual total de ocupare al structurilor de cazare de la noi este sub 30%. Daca prin absurd am avea un grad de ocupare de 100% pe an si majoritatea turistilor ar consuma sejururi clasice, de o saptamana, am putea avea peste 20 de milioane de turisti, romani si straini.
Aceasta ar fi capacitatea maxima de turisti, deci loc este suficient. Normal, o parte din hoteluri sunt inca nemodernizate si sub 2 stele. Tot INS ne spune ca, in medie, in ultimii ani au venit in Romania, ca turisti, 1,5 milioane de straini, iar pe partea de turism intern avem undeva la 4-5 milioane. Exact cum subliniam mai sus: grad de ocupare sub 30%.
Clar, Romania se va dezvolta turistic atunci cand vom atrage multi turisti straini. In ultimii ani, cifra lor a crescut cu intre 5 si 15%, dar din putin. Tot aud ca nu suntem pregatiti: ba avem infrastructura deficitara, ba servicii slabe si altele. Cred ca nu avem curaj de fapt. Si nici vointa politica - aspect care, din pacate, nu depinde mai deloc de profesionistii din turism, fie organizatii, firme sau individuali.
Bulgaria nu are sosele mai bune
Bulgaria nu are sosele mai bune decat ale noastre si nici autostrazile lor nu sunt ca in Germania, desi au ceva mai multi kilometri decat noi. Insa turistii lor vin cu zboruri charter in Varna sau Burgas, ori cu automobilul din... Romania. Pentru ca imediat ce au avut ceva probleme cu piata germana, bulgarii s-au reorientat cu o campanie eficienta catre Romania. Pana si Albania, tara cu probleme de imagine mai mari decat noi, a inceput sa-si dezvolte litoralul si sa lucreze cu touroperatorii germani.
Problema majora este ca ne miscam destul de lent si nu avem o strategie coerenta de promovare. Ca daca am fi avut, s-ar fi vazut in mod practic. Nu stim cu ce sa iesim in fata intr-un mod original. Desi am avea cu ce. Daca e sa fiu intrebat acum, as promova Romania ca o tara verde (inca e), a sanatatii (turismul balneo si de spa), a distractiei (aici putem atrage turisti si catre litoral si munte, precum si in Bucuresti si alte orase) si a evenimentelor. Ne-am concentrat mult pe turistii seniori (ceea ce nu e rau), pe circuite si pe manastiri, dar i-am omis pe cei tineri, amatori de distractie, ori pe oamenii de afaceri.
Rezultatele promovarii nu se vad peste noapte
Vorbeam cu mai multi oameni de turism zilele astea, proprietari sau directori de agentii ori de hoteluri. Mai toti sunt de acord ca avem si noi, de la an la an, servicii din ce in ce mai bune. Fata Romaniei se schimba in bine totusi, desi noi suntem din ce in ce mai tristi si stresati de problemele de zi cu zi. Doar ca nu iesim la inaintare cu ce avem, intr-un mod mai agresiv, coerent, si cu implicarea atat a mediului politic (cel care poate asigura coerenta, vointa politica si promovarea), cat si a celui privat (cel care actioneaza - si deja o face cum poate si el - si care poate aduce turistii de care avem nevoie).
Rezultatele promovarii nu se pot vedea peste noapte, ci in ani... Ramane de vazut de-abia de acum inainte, de exemplu, cat de mult a contribuit la dezvoltarea turismului romanesc vestitul brand cu "frunza", lansat acum aproape trei ani. Senzatia mea este ca nu am pornit la drum inca. Vestea buna e ca desi multe tari vecine ne depasesc deocamdata, nu am pierdut razboiul turistic. Stiti de ce? Pentru ca noi inca nu l-am inceput!
Traian Badulescu, consultant in turism, managing partner markete.ro