Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii nu mai cumpara electrocasnice

Romanii nu mai cumpara electrocasnice

Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 40,4% in prima jumatate a anului comparativ cu primele sase luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro, se arata intr-un studiu al companiei de cercetare GfK.

Piata totala de bunuri electrice a fost de 308 milioane euro in al doilea trimestru al acestui an, in scadere cu 46,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2008.

Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si, respectiv, cu 25,8% in prima jumatate a anului.

Vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru doi mai bun comparativ cu primul, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%. Si electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto, care a scazut de 43,2% in primele sase luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut performanta cea mai slaba, deoarece au avut o scadere accentuata de 47,2% si, respectiv, 51,4%.

In trimestrul doi al lui 2009, electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de scadere, inregistrand o diminuare de 27,6%, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand 16 milioane euro. Acest rezultat este alimentat de cererea slaba pentru aproximativ toate categoriile de produse importante.

Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala.

In cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, robotii de bucatarie si blender-ele manuale sunt produsele care au inregistrat o descrestere semnificativa, tragand in jos intreaga categorie. Pe de alta parte, grupele de produse cu preturi medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evolutie pozitiva.

Tendinta negativa reflecta o scadere accentuata in ceea ce priveste puterea de cumparare a oamenilor, cauzata de descresterea venitului si de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influentat evolutia valorica a acestei piete.

"Un alt motiv pentru cererea slaba ar putea fi numarul mare de romani a caror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazeaza pe convingerea ca aparatura trebuie folosita pana cand se uzeaza, fara a fi inlocuita cu alta care foloseste o tehnologie mai buna sau care are caracteristici tehnice inovative", a declarat Retail &Technology Director GfK Romania, Ciprian Hatneanu.

In al doilea trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vanzarilor de telefoane mobile si smart a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului. De asemenea, scaderea pretului pentru telefoanele smart le-a facut mai convenabile si ofera astfel posibilitatea de a fi alese in locul telefonului clasic.

Piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 milioane de euro in perioada aprilie-iunie, urmand modelul negativ manifestat in acest trimestru de toate bunurile monitorizate in cadrul GfK TEMAX.

Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparand vanzarile din trimestrul doi cu cu cele ale trimestrului precedent. Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut. Chiar daca tendinta negativa incepe sa se atenueze in cazul incorporabilelor, incetinirea economica are, in continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari.

In al doilea trimestru al anului 2009, vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 milioane de euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata - televizoarele LCD si plasmele.

"Daca in aceeasi luna a anului precedent vanzarile de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal, anul acesta incetinirea activitatii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor.

Campaniile recente s-au desfasurat in trimestrul doi al acestrui an pentru produse electronice specifice, iar programul buy-back nu a reusit sa determine o mai buna performanta in materie de vanzari, comparativ cu anul trecut. Este de remarcat faptul ca, in afara de televizoarele LCD si consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate in cadrul Temax au atins in trimestrul doi mai putin de jumatate din volumele la care s-au ridicat in aceeasi perioada a anului precedent", a adaugat Ciprian Hatneanu.

Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de noua milioane de euro. Totusi, marcand dezvoltarea sezoniera pentru aparatele foto digitale, situatia vanzarilor este cu doua milioane de euro mai mare decat in trimestrul unu al acestui an.

Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum - comparativ cu anul trecut - dar deprecierea pretului a determinat o evolutie negativa in ceea ce priveste valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezinta, pentru trimestrul 2-2009, o stagnare in ceea ce priveste pretul - cel mai vizibil in moneda locala.

Sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbook-uri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebook-urilor traditionale.

Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.

Sectorul echipamentelor de birou a continuat sa inregistreze o scadere acuta (58,5%) in al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane de euro.

Imprimantele si multifunctionalele au prezentat o tendinta de descrestere in vanzari, cauzata de nivelul scazut al dorintei consumatorilor de a cheltui.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1403 ori