Romania, neperformanta in privinta politicilor de asistenta pentru dezvoltare

Sambata, 16 Mai 2009, ora 16:17
1447 citiri
Romania, neperformanta in privinta politicilor de asistenta pentru dezvoltare

Romania nu va reusi sa isi atinga obiectivul de a acorda o asistenta pentru dezvoltare de 0,17% din venitul national brut in 2010, constatandu-se o lipsa de progres in acordarea asistentei si incercarea de a musamaliza acest fapt, constata raportul AidWatch al unei condeferatii europene de ONG-uri, informeaza News in.

"Ajutorul oferit de Romania in 2008 a ramas la acelasi nivel ca in anul 2007- 0,7% din Venitul National Brut (VNB). Acesta reprezinta un verdict dezamagitor al lipsei de progres a Guvernului roman privind cantitatea de asistenta acordata pentru atingerea tintei de 0,17% din VNB in 2010", arata noul raportul AidWatch, lansat de CONCORD, Confederatia Europeana a ONG-urilor pentru Ajutor Umanitar si Dezvoltare. Pe de alta parte, programul de guvernare al Romaniei prevede ca in perioada 2009-2012 Romania se va implica substantial in atingerea obiectivelor politicii europene in domeniul asistentei pentru dezvoltare.

Raportul subliniaza ca "este foarte probabil ca actuala criza financiara sa aiba un impact puternic asupra ajutorului furnizat de Guvernul roman". Recent a fost anuntat ca bugetul asistentei pentru dezvoltare, coordonata direct de MAE, va fi redus de la 5 milioane de euro cat a fost anul trecut la doar 1,9 milioane de euro pentru 2009, detaliaza documentul CONCORD.

"Intre timp, Romania a negociat pentru un imprumut de la Fondul International Monetar si Comisia Europeana  pentru a face fata impactului crizei, ceea ce va determina constrangeri bugetare suplimentare pentru domenii 'care nu sunt esentiale' pentru anii care vor veni. Avand aceasta perspectiva, este foarte putin probabil ca tinta de 0, 17% sa fie atinsa", se arata in raportul AidWatch.

Pe acest fond, exista, potrivit CONCORD, o ingrijorare profunda a ONG-urilor ca intreaga politica de cooperare pentru dezvoltare a Romaniei este in pericol sa dispara, iar tara risca sa piarda toate investitiile precedente in capacitatea institutionala interna proaspat dezvoltata in Ministerul roman al Afacerilor Externe.

De altfel, luni si marti, ministrii de externe europeni se vor intalni la Bruxelles in cadrul Consiliului de Afaceri Generale si Relatii Externe (CAGRE) pentru a discuta aspecte legate de asistenta si dezvoltare. La reuniunea participa si ministrul roman Cristian Diaconescu.

Raportul AidWatch mai atrage atentia ca anul 2008 nu a adus nicio schimbare in abordarea  Romaniei de a "umfla artificial" valoarea ajutorului, luand in evidenta bani ce nu ajung la oamenii vizati de programele de asistenta pentru dezvoltare.

Romania, de exemplu, include bursele acordate studentilor straini si plata datoriei externe la categoria fondurilor pentru dezvoltare. Pe langa faptul ca bugetul burselor a fost coordonat in mod direct de Ministerul Educatiei, acesta totalizand in 2007 peste 17 milioane de euro, Ministerul Afacerilor Externe cheltuie un milion de euro direct din bugetul asistentei oficiale pentru dezvoltare (ODA) pentru studentii din Africa.

Stergerea datoriei externe justifica de asemenea 7% din bugetul total ODA pentru anul 2008, constata raportul AidWatch.

In ceea ce priveste calitatea ajutorului oferit de Romania, CONCORD subliniaza ca cea mai mare parte a asistentei oficiale pentru dezvoltare (ODA) acordata de Romania prin canale multilaterale duce la interesul scazut din partea guvernului roman pentru politici de acordare a asistentei pe cale bilaterala.

Totodata, documentul citat atrage atentia asupra problemei transparentei in cadrul procesului de asistenta si a absentei totale a strategiilor si a politicilor care indruma implementarea ajutorului pentru dezvoltare din partea Romaniei.

Guvernul Romaniei a externalizat anumite sarcini privind asistenta pentru dezvoltare catre UNDP Romania (Programul de dezvoltare al Natiunilor Unite), ceea ce starneste preocupare, potrivit raportului, deoarece, astfel, guvernul isi rateaza obiectivul sau pe termen scurt - dezvoltarea capacitatii nationale.

Un exemplu clar al impactului acestei abordari  este data de ultimele schimbari produse in structura administrativa a Ministerul Afacerilor Externe, unitatea ODA si  marimea personalului au fost injumatatite, avand drept consecinta scaderea capacitatii pentru programarea si coordonarea asistentei pentru dezvoltare, arata CONCORD.

Ca urmare, raportul recomanda Guvernului Roman sa furnizeze un buget adecvat pentru ca MAE sa asigure continuitatea politicii nationale de cooperare pentru dezvoltare.

De asemenea, CONCORD recomanda executivului sa se asigure ca Ministerul roman al Afacerilor Externe detine suficienta capacitate de a-si indeplini intr-un mod autonom functiile in programarea si implementarea politicii nationale de cooperare pentru dezvoltare. Guvernului roman i se mai cere sa reintregeasca numarul personalului unitatii ODA din interiorul MAE si sa elaboreze programe de actiune coerente, multianuale de planificare pentru ajutorul bilateral si multilateral.

Cazul Romaniei se inscrie in tendinta la nivel european, toate tarile din UE intampinand dificultati in a-si indeplini obiectivele asumate privind asistenta pentru dezvoltare. Per total, contributia tarilor europene este cu 40 de miliarde de euro mai scazuta fata de tinta prevazuta, evidentiaza raportul lansat de CONCORD.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#Romania, # politici, # dezvoltare, # guvern, # PIB , #stiri Impact