Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Publicitatea neconventionala, o piata de 17 milioane de euro

Publicitatea neconventionala, o piata de 17 milioane de euro

Cu toate ca piata autohtona de advertising este orientata in general catre promovarea clasica realizata prin intermediul canalelor media si al celor outdoor, firmele de publicitate directa atrag tot mai multi bani. Samplingul este cea mai cunoscuta forma de publicitate neconventionala, care prinde cel mai bine in Romania.

Piata de publicitate directa este estimata

la 17 milioane de euro, potrivit calculelor facute de „Adevarul" pe baza

estimarilor specialistilor din domeniu.

 

Companiile multinationale au sporit piata

de sampling in ultimii ani, aceasta urcand la aproape 10 milioane de euro in

2007, iar pentru 2008 se asteapta o crestere de cel mult 10%, potrivit lui

Liviu Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Modele si

Talente din Romania. Samplingul este cunoscut la noi pe piata mai ales datorita

promoterilor prezenti prin magazine, care ofera gratuit produse consumatorilor,

tinta lor fiind promovarea marcii respective.

 

Hostingul este o alta nisa a publicitatii

neconventionale prin care se doreste promovarea unui brand. Aceasta metoda pune

accent pe felul in care arata promoterii, care in general sunt manechine ale

unei agentii de moda.

 

Cu toate ca incasarile promoterilor care

lucreaza in acest domeniu sunt mai mari, piata de hosting are o pondere de doua

milioane de euro din totalul pietei de publicitate neconventionala. O alta

ramura care s-a dezvoltat in ultimii ani la noi este marketingul experiential,

un eveniment realizat de producatorii marcii promovate, in care este imbinat

spectacolul cu divertismentul si informatia.

 

Provincia, mai ieftina decat Capitala

 

Aceasta piata a fost de sub 5 milioane de

euro pentru 2007, iar in 2008 se asteapta cresteri de 10-20%, potrivit

managerului de la Funky Business, Diana Graepel.

 

La nivel de tarife, piata de publicitate

neconventionala din provincie este mult mai ieftina decat cea din Capitala.

"Tarifele medii sunt de 3 euro pentru ora de sampling si 5 pentru cea de

hosting pentru fiecare persoana implicata, iar la un eveniment o companie

trebuie sa aloce de la 500 pana la 1.000 de euro. In general, un eveniment

dureaza intre 6 si 8 ore, iar firma castiga din comision, care in general este

de 25-30% din incasari", spune Alina Cosoi, manager la Academia Show din

Iasi.

 

Pe piata din Bucuresti, lucrurile stau cu

totul altfel. Potrivit lui Liviu Ionescu, firmele platesc pentru o ora de

hosting intre 40 si 100 de euro. Samplingul este mult mai ieftin insa, o ora

ajungand si la 1,5 euro.

 

Astfel, in vreme ce tarifele pentru

activitatea de hosting s-au dublat in ultimii trei ani din punctul de vedere al

tarifelor, samplingul s-a ieftinit. Potrivit lui Liviu Ionescu, inainte nu se facea

diferenta intre ele, dar, odata cu venirea marilor companii, au existat

presiuni si samplingul s-a ieftinit datorita volumului foarte mare.

 

"Piata de hosting si modelling a

evoluat mult datorita companiilor multinationale, care au impus standarde si

tipare internationale. Astfel de activitati nu mai tin de companiile de

modelling, ci de firme care, cu toate ca sunt mai putin cunoscute ca nume, invart

foarte multi bani", spune Ionescu.

 

Primavara si toamna, cele mai profitabile

perioade

 

Cea mai prolifica perioada pentru afacerile

de sampling este cea cuprinsa intre lunile ianuarie si mai. De asemenea,

businessul merge din plin si toamna, atunci cand incep targurile. "Acum,

firmele isi scot cataloagele, a fost Ziua indragostitilor, urmeaza Pastele, iar

in octombrie se lanseaza colectiile de primavara-vara. In schimb, vara este

sezon mort", spune Alina Cosoi.

 

In cazul marketingului experiential,

tarifele variaza foarte mult, dar in general sunt cuprinse intre 10 si 20% din

bugetul evenimentului, care porneste de la 30.000 de euro si poate ajunge pana

la 300.000 de euro. Daca este vorba despre un eveniment mai mic, atunci

tarifarea este la ora si, in functie de persoanele implicate, tarifele variaza intre

35 si 120 de euro.

 

Diana Graepel spune ca firmele aleg

marketingul experiential pentru ca firma isi poate da seama ce impact a avut

asupra spectatorilor, potentiali clienti. Managerul Funky Business crede ca in

viitor locul publicitatii clasice va fi luat de cea neconventionala, aceasta

fiind mai eficienta. "Televiziunea ar trebui folosita cand este absolut

necesara si cand functioneaza cu adevarat", crede Diana Graepel.

 

Cum se imparte piata

 

Piata publicitatii se imparte intre

promovarea clasica numita ATL si cea neconventionala BTL. ATL sau „above the

line" include publicitatea prin intermediul presei, dar si al panourilor si

este estimata in 2007 la 540 milioane de euro. BTL vine de la „below the

line" („sub linie") si cuprinde marketingul de promovare directa. La

noi, exista in jur de 30 de companii care se ocupa de publicitatea neconventionala.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2182 ori