Campaniile sociale menite sa sensibilizeze opinia publica asupra problemelor cu care se confrunta societatea au un impact scazut in randul populatiei pentru ca peste 90% din spoturile publicitare sunt negative, sustin reprezentantii ONG-urilor afiliate Cartel ALFA.
"Foarte multe spoturi sociale sunt ca
niste filme horror ce isi propun sa socheze si sa sperie in loc sa previna
producerea unui eveniment nedorit. Pentru a va face o idee legata de efectele
negative pe care le au acestea imaginati-va ce simte o persoana cu handicap
cand vede la televizor un film in care este prezentat un tanar, in scaun cu
rotile, care isi petrece ziua de nastere de unul singur? Mesajul spotului era
sa atraga atentia asupra marginalizarii acestor persoane si a adus de fapt un
afront persoanelor cu handicap intrucat si acesti oameni au prieteni si familie",
a explicat, potrivit NewsIn, presedintele Fundatiei pentru Integrarea si
Orientarea Socio-Profesionala a Tinerilor Handicapati - Licinium, Cosmin
Jurcan.
Acesta sustine ca romanii resping
instinctual mesajele spoturilor sociale negative pentru ca nu se pot asocia cu
persoana negativa prezentata in clipul publicitar.
"O persoana care vede la TV campania
de prevenire a accidentelor rutiere unde este aratat un barbat care isi pune
familia in saci de plastic nu se va pune niciodata in postura unui criminal.
Cum ar putea face el legatura intre alcool, viteza la volan si
accidente?", se intreaba ironic presedintele executiv al sindicatului
Profesionistilor din Industria de Divertisment - ARTIS, Cristian Prisecaru.
Actorul sustine ca, desi agentiile de
publicitate castiga foarte multe premii in strainatate, impactul difuzarii
acestor clipuri in randul opiniei publice din Romania este foarte mic.
Reprezentantii organizatiilor
non-guvernamentale (ONG) solicita agentiilor de publicitate sa renunte la
abordarea negativa a spoturilor sociale si le propun producatorilor de clipuri
ca inainte de producerea spoturilor sa consulte experti din cadrul fundatiilor
non-profit specializate, pentru cresterea impactului campaniilor in randul populatiei.