Norul de cenusa ar putea anula cresterea economica a Europei

Luni, 19 Aprilie 2010, ora 00:59
1664 citiri
Norul de cenusa ar putea anula cresterea economica a Europei

Impactul economic al norului de cenusa vulcanica ce inchide aeroporturi si anuleaza zeci de mii de zboruri in Europa va creste puternic si va fi din ce in ce mai semnificativ cu cat se prelungeste criza,iar cel mai pesimist scenariu arata ca ar putea afecta cu 1-2 puncte procentuale cresterea PIB.

Astfel, s-ar putea ajunge la anularea concediilor, intarzierea livrarilor si scaderea cererii de combustibil pentru avioane, transmite Reuters.

International Air Transport Association estimeaza ca liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat inca din primele momente situatii de haos cu mult in afara spatiului aerian european.

Exportatorii africani de flori si legume catre pietele europene, companiile a caror activitate depinde de livrari la termen din intreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar cateva exemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.

Economistii spun ca nu si-au schimbat pana acum modelele de predictie pentru cresterea economica a Europei, in speranta ca serviciile de transport aerian vor reveni la normal in aceasta saptamana.

Insa un scenariu de stres, in care se presupune ca norul de cenusa ar persista deasupra continentului pentru cateva luni, arata ca scaderea veniturilor din transporturi aeriene si turism ar putea reduce cresterea economica din regiuen cu 1-2 puncte procentuale.

Cresterea economica a Europei este estimata la 1-1,5% pentru acest an.

"Asta ar insemna ca multe tari europene nu ar mai inregistra crestere in acest an. Ar strivi, practic, relansarea economica. Insa problema este ca e incredibil de greu de prezis ce se va intampla. Nici macar geologii nu ne pot spune nimic", a declarat Vanessa Rossi, senior economic fellow la Chatham House, autoarea scenariului amintit.

Situatia este un exemplu perfect al asa-numitelor evenimente "lebada neagra" - incidente complet neasteptate cu un impact la scara larga, imposibil de anticipat, cu consecinte extrem de dificil de previzionat odata ce are loc.

Intrebarile cheie sunt acum daca vulcanul va continua sa erupa si sa emane cenusa in atmosfera, incotro va pluti aceasta cenusa si cat timp va persista actualul nor asupra Europei.

Vulcanologii si meteorologii au aratat ca nu pot raspunde repede acestor intrebari, deoarece vulcanii sunt imprevizibili, dar au avertizat ca, la ultima eruptie a vulcanului de sub ghetarul Eyjafjallajokull, fenomenul a durat mai mult de un an.

Insa emanatiile de cenusa pot inceta la un moment dat si nu dureaza neaparat la fel de mult ca eruptia. Calatoriile aeriene si turismul genereaza circa 5% din Produsul Intern Brut global, adica circa 3.000 de miliarde de dolari, Europa fiind responsabila pentru o treime din acest volum, majoritatea traficului avand loc in lunile de vara.

Continentul european nu va pierde toata "felia", insa Rossi estimeaza ca o criza prelungita a norilor de cenusa ar provoca pierderi de 5-10 miliarde de dolari pe saptamana in sectoarele de profil.

Impactul total la nivelul intregii economii europene va fi insa probabil mult mai mare, deoarece scenariul vizeaza situatia din sectorul calatoriilor si turismului fara a urmari problema transporturilor de marfuri.

Analistii estimeaza ca, desi majoritatea marfurilor si bunurilor sunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% din valoarea acestor transporturi este generata de avioane.

Marii operatori de transporturi aeriene de marfa au anuntat ca livreaza "ce se poate" pe cale terestra si ca incearca sa elaboreze planuri de urgenta care implica mai multe zboruri pe rutele sudice ale Europei, insa au subliniat ca activitatea este afectata sever, iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.

"Daca operatiunile cu livrare la termen depind de componente care vin din Asia sau Statele Unite, sau din Africa sau din Orient, pur si simplu n-ai cum sa reusesti. DHL si UPS folosesc huburi aeriene din Germania, Fedex se bazeaza pe un hub din Franta, iar tot acest spatiu aerian este inchis.

Pur si simplu nu exista optiuni in prezent si asteptam sa vedem cat va dura situatia", a declarat purtatorul de cuvant al UPS Normal Black.

Companiile farmaceutice utilizeaza intens transporturile pe calea aerului, insa acestea au anuntat vineri ca dispun de suficienta marfa pe inventar pentru a evita o criza pe termen scurt.

Importurile de produse high-tech din Asia in Statele Unite au fost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nu for fi afectate, insa companiile europene din acest sector vor avea probleme serioase.

In industria alimentara, majoritatea produselor sunt transportate pe mare, insa unele produse mai scumpe, precum whiskey-urile scotiene de calitate care se vand cu sute de dolari sticla in China sau Japonia, nu mai pot fi livrate.

Totodata, economiile africane deja fragile ar putea intra in colaps daca transporturile vitale de flori si fructe catre pietele europene nu ajung la destinatie. Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru o astfel de situatie, insa Munich Re a anuntat vineri ca ar putea introduce in oferta polite de daune pentru anulari de zboruri daca piata va cere astfel de produse. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Avertismentul șefei FMI privind inflația din țările bogate: „Să nu ne pripim în ultimul ceas”
Avertismentul șefei FMI privind inflația din țările bogate: „Să nu ne pripim în ultimul ceas”
Șefa Fondului Monetar Internațional (FMI), Kristalina Georgieva, cere prudență. Ea a declarat joi, 11 aprilie, că, deși inflația a scăzut mai repede decât spuneau pronosticurile,...
#nor, #cenusa, #vulcan, #crestere economica, #europa , #stiri Impact