Ministrii britanici vor analiza posibilitatea de a ajuta companiile aeriene si cele asociate, afectate de restrictiile de zbor impuse in 19 tari din nordul Europei, relateaza The Guardian, potrivit NewsIn.
"Suntem constienti ca acest lucru este neasteptat si unic", a declarat premierul britanic Gordon Brown.
Norul de cenusa provocat de vulcanul islandez Eyjafjallajokull a dus pana duminica la anularea a peste 63.000 de zboruri si la inchiderea spatiului aerian in mare parte a Europei.
In conditiile in care norul de cenusa vulcanica a paralizat 77% din traficul deasupra Europei, companiile aeriene au inceput sa solicite ajutor de la Uniunea Europeana, dupa modelul planului de salvare a bancilor.
Primul transportator aerian care a cerut un astfel de sprijin este Brussels Airlines, din Belgia.
"Nimeni din sector nu poate suporta asa ceva", a afirmat sambata purtatorul de cuvant al companiei, Geert Sciot.
"Este o situatie exceptionala. O putem compara cu cazul in care agricultorii s-ar confrunta cu intemperii importante. Si ei ar cere sprijin", a explicat Sciot, subliniind ca situatiile exceptionale necesita masuri exceptionale.
Impactul economic al norului de cenusa asupra companiilor aeriene este mai mare decat cel al atentatelor din 11 septembrie 2001, potrivit Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile (OACI).
UE a luat deja in trecut masuri de sprijinire a sectorului aerian intr-o situatie exceptionala, dupa atentatele din 11 septembrie 2001 din Statele Unite.
La acel moment, statele membre au adoptat un ajutor pentru sector, care a fost aprobat si de Comisia Europeana.
Totusi, reprezentantii Comisiei Europene sustin ca ajutorul de atunci a fost "pentru sector, nu pentru companii", dupa ce atentatele au avut efecte importante, cu o scadere pe o perioada lunga a traficului aerian.
"In acea perioada, oamenilor le era frica sa ia avionul", a subliniat un reprezentant al CE.
IATA a estimat impactul financiar al norului de cenusa vulcanica asupra companiilor aeriene este de peste 200 de milioane de dolari pe zi.