Investitorii mizeaza pe apetitul pentru cumparaturi al romanilor si investesc in centre comerciale

Miercuri, 17 Septembrie 2008, ora 15:59
1667 citiri
Investitorii mizeaza pe apetitul pentru cumparaturi al romanilor si investesc in centre comerciale

Investitorii straini mizeaza pe faptul ca romanii cheltuiesc tot mai multi bani in centrele comerciale si speculeaza acest lucru prin construirea mai multor proiecte de retail pe piata romaneasca si indeosebi pe cea bucuresteana, sustin reprezentantii companiei Cushman & Wakefield Activ Consulting.

"Nevoia de retail pe piata romaneasca si indeosebi pe cea bucuresteana este inca mare in prezent. Romanul este cheltuitor si au invatat si strainii asta. Chiar in aceasta toamna compania pe care o reprezint inagureaza trei proiecte: parcul de retail Vitantis Shopping Center - saptamana aceasta; Fashion House Outlet Center - primul centru de outlet din Romania, in 26 noiembrie si Liberty Center - mallul din Calea Rahovei", a declarat Razvan Gheorghe, director general si partener la Cushman & Wakefield Activ Consulting.


Romania inregistreaza in prezent o adevarata efervescenta in dezvoltarea de centre comerciale, potrivit consultantilor imobiliari. Astfel, daca in privinta stocului de centre comerciale care au fost date deja in folosinta suntem pe ultimele locuri din Europa cu 40,9 mp la mia de locuitori, media in Uniunea Europeana situandu-se la 195 mp la mia de locuitori, in privinta noilor proiecte ocupam locul al patrulea, mai spun reprezentantii consultantului global in real estate , Cushman & Wakefield in studiul "European Shopping Centers Report".


Potrivit acestora, pana la sfarsitul lui 2009 suprafata de centre comerciale noi anuntata pentru Romania este de 1,8 milioane mp, care se vor adauga celor 910.000 mp existenti la inceputului lui 2008, facand ca numarul de metri patrati la mia de locuitori sa ajunga pana la sfartitul lui 2009 la 127. Practic in Romania vom vorbi despre o triplare a stocului.


In paralel, datele studiului "Importanta Centrelor Comerciale pentru Economia Europeana", realizat de International Council of Shopping Centers, Inc. (ICSC) si European Shopping Center Trust, arata ca aproape un sfert din toate vanzarile in retail din Europa sunt realizate in centre comerciale. Studiul identifica zece motive cheie pentru care centrele comerciale sunt importante pentru economia europeana si evalueaza impactul economic asupra locurilor de munca, a investitiilor si masoara statistic o serie de alte aspecte importante privitoare la centrele comerciale din Europa.


Vanzarile reprezinta unul dintre aceste aspecte, astfel, conform studiului, consumatorii europeni au cheltuit 1.110 euro/cap de locuitor in centre comerciale in anul 2006, iar centrele comerciale au inregistrat vanzari de aproximativ 500 miliarde de euro in acelasi an. Se estimeaza ca aceste vanzari vor creste cu aproximativ 200 de miliarde pana in 2017. In continuare, studiul identifica aproximativ 5.700 de centre comerciale functionale in 2007 care cuprind peste 111 milioane mp inchiriabili.


Conform datelor analizate in studiul ICSC, suprafata inchiriabila in Europa a crescut din anul 2000 pana in prezent cu aproximativ 40 de milioane de mp, in special in tarile emergente, unde au fost planificate peste 130 de proiecte noi pentru perioada 2006 - 2009, ceea ce inseamna aproape o dublare a numarului de centre comerciale in aceste tari.


In privinta centrelor comerciale ce vor fi inaugurate pana la sfarsitul lui 2009, raportul European Shopping Centers, emis in primavara de Cushman & Wakefield arata ca in Europa vor fi inagurati peste 22 milioane de mp, primele patru locuri fiind ocupate in ordine de Rusia (3,2 milioane de mp), Ucraina (2,8 milioane), Spania (1,98 milioane) si Romania (1,8 milioane), care devanseaza astfel tari recunoscute pentru proiectele lor de retail precum Polonia, Cehia sau chiar Marea Britanie.


Anul trecut s-au inaugurat in total 8,2 milioane de mp in Europa, corespunzatori unui total de 320 de centre comerciale noi si 54 de extinderi. Dintre acestea, peste 256.000 mp de centre comerciale noi si extensii au fost inaugurati in Romania, fapt care reprezinta o marire a stocului cu 39,2% in 2007. In total, in Europa vor fi inaugurati anul acesta putin peste 11 milioane de mp. Aceleasi numar este previzionat si pentru anul urmator, aducand totalul suprafetei de centre comerciale europene la 134 milioane mp pana la sfarsitul lui 2009, de la prezenta valoare de aproape 112 milioane mp.


Cushman & Wakefield detine 221 de birouri in 58 de tari si are peste 15.000 de angajati. Biroul din Romania a fost deschis in ianuarie 2007 prin preluarea biroului asociat Activ Consulting, cu care se colabora de peste 11 ani, devenind astfel Cushman & Wakefield Activ Consulting, care a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 4,5 milioane euro, depasind cu 50% estimarile din 2006 si vizeaza pentru anul acesta atingerea unei cifre de afaceri de opt milioane de euro.