Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum sa indrepti o prima impresie proasta

Cum sa indrepti o prima impresie proasta
Ti s-a intamplat vreodata sa uiti numele unui client? Sa insulti neintentionat un coleg? Sa versi cafea in poala sefului? Sa nu recunosti un vechi prieten? Sa bei prea mult la petrecerea firmei? Sa trimiti un mail persoanei gresite? Sau sa intrebi o femeie cand naste, desi nu este insarcinata? Nu ai niciodata o a doua sansa sa faci o prima impresie. Asadar, ce se intampla cand acea prima impresie este una negativa? Intr-o lume perfecta, nici unul din aceste lucruri nu s-ar
intampla, insa adevarul este ca toata lumea greseste. Cei care
comunica eficient nu sunt doar constienti de impactul pe care il au
actiunile lor asupra celor din jur; de asemenea, acestia stiu cum sa
reactoneze in situatiile incomode. Atata timp cat sunt gestionate in
mod potrivit, aceste situatii pot ajuta chiar la intarirea imaginii
personale si te pot ajuta sa castigi respect. Daca ai comis o eroare
sociala, iata cum o poti indrepta, conform top7business.com.


 



Cere-ti scuze imediat. Timpul este extrem de important cand
vine vorba de managementul daunelor de imagine. Imediat dupa ce ai
realizat ca e posibil sa fi jignit pe cineva, exprima-ti parerea de
rau. Cu cat trece mai mult timp, cu atat mai mare va fi amploarea pe
care o ia situatia. Cu toate ca prima impresie ramane undeva
intiparita, la fel se intampla si ce ultima impresie. Preia
controlul situatiei, incercand sa faci o ultima impresie pozitiva,
cerandu-ti scuze in mod sincer.



Evita scuzele in exces. Sa spui ca-ti pare rau este
important, insa atunci cand exagerezi, poti crea o alta situatie
incomoda. In primul rand, scopul scuzelor este sa-ti recunosti
geseala si sa te repozitionezi, fiind responsabil si sensibil. Daca
rascolesti trecutul in mod repetat, implorand iertare, iti invingi
scopul. In al doilea rand, cand exagerezi, il pui automat pe omul de
langa tine intr-o situatie neplacuta de a te reasigura permanent.
Pana la urma, acea persoana poate sa aleaga sa te evite definitiv.



Nu face presupuneri. Este usor sa presupui ca ceilalti cred
ce-i mai rau despe tine, insa, de obicei, ceea ce ne imaginam este
mult mai rau decat ce este in realitate. Abordeaza-ti scuzele din
perspectiva propriilor sentimente, nu din cea dictata de
presupunerile despre ceea ce crezi tu ca simte celalalt. Acest lucru
iti ofera ocazia de a le testa perceptia si de a controla realmente
situatia. Asadar, in loc sa incepi cu "Probabil ca ai impresia ca
sunt cel mai mare prost...", vorbeste pentru tine, "Ma simt
prost pentru cum m-am purtat ieri, pentru ca mi-am dat seama ca e
posibil sa te fi jignit. Esti de aceasi parere?" Cand incepi in
acest mod, previi, de asemenea, scuzele in exces, pentru ca persoana
careia i te adresezi poate fi de parere ca nu s-a intamplat mare
lucru.



Fii sincer. Indiferent de circumstante, o scuza sincera
implica trei pasi. In primul rand, asuma-ti responsabilitatea celor
intamplate, fara sa dai vina pe altii sau pe circumstante. In al
doilea rand, recunoaste felul in care actiunile tale l-au afectat pe
ce de langa tine, ceeea ce presupune sa asculti fara sa te aperi. In
a treilea rand, asuma-ti promisiunea lucrurilor pe care le vei face
in viitor, pentru a evita repetarea greselii. O asemenea scuza poate
suna precum "Vreau sa-mi cer scuze pentru ce am spus ieri. Dupa ce
am discutat cu tine, mi-am dat seama cat de tare te-au jignit
comentariile mele. Vreau sa stii ca in viitor voi fi mult mai atent
la ce spun."



Cere-ti scuze personal. Nu este momentul sa te ascunzi in
spatele unui email. Indiferent de cat este de jenant, cele mai
sincere scuze sunt oferite fata in fata. Daca acest lucru nu este
posibil, pune mana pe telefon. Comunicarea fata in fata este
necesara pentru feedback si clarificari. Ultimul lucru pe care vrei
sa-l faci este sa prelungesti situatia sau sa generezi alte
neintelegeri.



Umorul functioneaza. In functie de situatie, putin umor
autodepreciativ te poate salva. Asigura-te ca e directionat doar
spre tine si ca nu creste nivelul nimanui de incomoditate. Uneori,
spunand lucrurilor pe nume in anumite momente poate rupe tensiunea
si iti poate oferi o introducere. Totusi, ai grija sa nu exagerezi
nici in acest caz. Prea multa autodenigrare poate avea acelasi efect
ca scuzele in exces.



Monitorizeaza-ti comportamentul pe viitor. Comunicarea are un
efect cumulativ, asa ca fiecare impresie pe care o faci va fi
construita peste cea precedenta. Depasirea sau evitarea impresiilor
proaste reprezinta o bila alba de fiecare data.















Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2015 ori