Blogurile angajatilor, posibila amenintare pentru companie

Duminica, 06 Iulie 2008, ora 23:05
2101 citiri
Blogurile angajatilor, posibila amenintare pentru companie

Blogurile, jurnale online care permit oamenilor sa-si impartaseasca gandurile cu intreaga lume, au devenit un fenomen al comunicarii, influentand politicile companiilor si media. De asemenea, acestea pot ridica probleme legale importante pentru angajatori.

In prezent, exista peste 5 milioane de bloguri si acest numar este in permanenta crestere, scrie Workforce.com. In strainatate, bloggerii au inceput deja sa starneasca controverse. Mai recent, li s-a atribuit responsabilitatea "furtunii" declansate in timpul jurnalului de stiri CBS, care a condus la caderea lui Dan Rather. In timp ce adevaratul impact al blogurilor ramane a fi stabilit, puterea acestora este evidenta, fiind folosite ca unelte de marketing.

Blogurile, ca multe alte aplicatii web, precum e-mail-urile si web site-urile, pot fi folosite de catre angajati in moduri care pot aduce prejudicii angajatorilor. Angajatii pot posta informatii confidentiale sau delicate despre angajatori, pot defaima afacerea sau partenerii de afaceri. Pot merge pana la hartuire sau alte comportamente nepotrivite.

Recent, in strainatate, numerosi bloggeri care intretineau bloguri in afara orelor de lucru au fost concediati pentru ca au publicat informatii private sau si-au ponegrit angajatorii prin intermediul internetului. Altii au fost taxati doar pentru ca au postat un continut nepotrivit insinuant sau indreptat direct catre angajator.

Pentru o protectie impotriva folosirii necuvincioase a blogurilor, angajatorii privati ar trebui sa implementeze politici cu privire la activitatile online ale angajatilor lor in timpul si dupa programul de lucru. In acelasi timp, drepturile angajatilor nu trebuie incalcate. Este important sa:

•    Cunosti drepturile companiei tale si ale angajatilor in ceea ce priveste blogurile, incluzand posibilele restrictii impuse de lege.

•    Creeaza o politica de munca bine stabilita, nu ambigua, in ceea ce priveste  blogurile si/sau integreaza-le in politicile de utilizare a calculatorului si a internetului.

•    Comunica in mod clar aceste politici angajatilor tai.

•    Gandeste-te inainte sa actionezi. Astazi, legile se dezvolta rapid, iar angajatorii au parte de consultanta legala inainte sa ia atitudine cu privire la comportamentul angajatilor.

Drepturile companiei si ale angajatilor

De exemplu, in Statele Unite ale Americii, angajatii care intretin bloguri ce discrediteaza angajatorii pot fi pedepsiti prin lege (in functie de Stat).

De asemenea, si angajatii au anumite drepturi care trebuie luate in considerare. In SUA, Sectiunea 7 a National Labor Relations Act permite angajatilor sa discute despre salarii, beneficii si alti termeni si despre conditiile de munca cu alti angajati. In timp ce Sectiunea 7 necesita activitate sustinuta, si blogurile sunt, in general, unilaterale, acestea pot fi vazute in anumite circumstante ca fiind menite sa gazduiasca discutiile angajatilor si pot fi privite ca fiind activitati sustinute.

In plus, pe masura ce blogurile devin din ce in ce mai intalnite, au mai multe sanse sa fie situate la acelasi nivel ca e-mail-urile. Deoarece Sectiunea 7 permite angajatilor americani sa foloseasca e-mail-urile pentru a discuta diverse probleme de la locul de munca, legea ar putea fi impotriva anumitor restrictii in ceea ce priveste blogurile.

Angajatorii trebuie sa echilibreze aceste drepturi cu politicile cu privire la discutiile legate de munca petrecute pe internet. Unele State ale Americii, cum ar fi New York-ul, impiedica angajatorii de la a disciplina, a concedia sau a discrimina angajatii pe baza unor activitati desfasurate in afara orelor de munca, cu exceptia celor ilegale.

Crearea unei politici

Din fericire, multi angajatori au deja politici cu privire la comportamentul angajatilor, defaimare si protejarea informatiilor confidentiale. De asemenea, exista reguli pentru folosirea calculatoarelor, a e-mail-ului si a internetului. Daca aceste reguli nu exista inca, ar trebui infiintate. Ulterior, ar trebui extinse astfel incat sa se adreseze si blogurilor si altor activitati pe internet, cum ar fi chat room-urile.

Asigura-te ca angajatii tai inteleg faptul ca postarea unor discutii care pot fi considerate ca fiind hartuire sau discriminare in ceea ce priveste sexul, rasa, religia, varsta, originea, dizabilitatile sau alte caracteristici protejate, indiferent daca numele companiei este inclus sau nu, ii poate face subiectul unei actiuni disciplinare.

Comunicarea cu angajatii

Blogurile sunt un curent relativ nou si pot crea confuzii printre angajati, care pot sa nu inteleaga ca actiunile pe care le intreprind in viata lor personala pot avea impact asupra jobului lor. Este important ca aceste lucruri sa nu creeze confuzii si sa fie clare inainte de depistarea unui comportament nepotrivit al angajatului.

Daca un angajat intrece masura, orice masura luata de catre angajator trebuie bine gandita. Angajatorii trebuie sa ia in calcul toate problemele legale, impactul asupra companiei si potentialele probleme care ar putea aparea in relatiile cu clientii inainte sa actioneze impotriva angajatului.