Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Dezastru pentru turismul din Turcia: Dupa rusi, acum ii pierd de clienti si pe nemti

Dezastru pentru turismul din Turcia: Dupa rusi, acum ii pierd de clienti si pe nemti


Pentru hotelierii turci, sansa unui sezon estival 2016 de succes pare sa se indeparteze cu viteza fulgeratoare.

Mai intai, blocada impusa de Vladimir Putin dupa doborarea avionului de vanatoare rusesc la granita cu Siria a alungat o masa enorma de turisti.

Acum, atentatul sinucigas din Istanbul care a ucis si raniti mai multi turisti germani, tinde sa puna pe harta neagra o destinatie aflata printre preferatele nemtilor amatori de sejururi ieftine, relateaza Bloomberg.

Prabusire dramatica

Afacerile din turismul turcesc ar putea inregistra o prabusire dramatica in urma celor doua incidente care pun in pericol evolutia industriei de profil in acest an. In 2015, incasarile din turism au fost de aproape 32 de miliarde de dolari.

La sfarsitul lui 2015, Turcia era inca una din primele zece destinatii turistice la nivel mondial si la acest lucru au contribuit masiv turistii rusi si germani, clienti fideli ai litoralului turcesc, dar si ai cluburilor de noapte din Istanbul.

"Sectorul turistic va suferi pierderi mari in 2016, daca este sa ne gandim ca germanii reprezinta cel mai numeros grup de turisti straini din Turcia. Deteriorarea mediului de securitate si impactul asupra industriei turistice va cantari mult din punct de vedere economic", sustine Naz Masraff, director pentru Europa in cadrul agentiei de consultanta Eurasia Group.

Planurile Turciei de a creste importanta sectorului turistic in economie pentru a contrabalansa colapsul pietelor emergente si criza politica care s-a intins pe o perioada de sase luni par si ele amenintate de incidentul sangeros petrecut in Istanbul.

Anul trecut a fost primul din ultimul deceniu in care numarul turistilor straini ajunsi in Turcia a stagnat. Pentru anul in curs insa, perspectiva este si mai intunecata.

Mai tentant decat New York

Istanbul, fosta capitala a imperiilor Bizantin si Otoman, a devenit o adevarata capitala a turismului mondial. In 2015, orasul de pe Bosfor a primit mai multi turisti decat New York-ul, conform indicelui Mastercard Global Destination Cities.

De la sfarsitul lui 2015 insa, cifrele sunt in scadere. Tensiunile aparute intre Moscova si Ankara au dus la interzicerea vanzarii de sejururi in Turcia pe piata din Rusia si suspendarea regimului de libera calatorie intre cele doua tari.

Alte atentate teroriste petrecute in cursul anului trecut si-au pus si ele amprenta asupra sentimentului de insecuritate resimtit de turistii straini aflati in Turcia.

Acestea au culminat pe 12 ianuarie, cu primul atentat terorist indreptat direct impotriva turistilor veniti in vacanta in Istanbul.

"Este un atac bine calculat, care tinteste subminarea industriei de turism din Turcia", crede Oytun Orhan, analist al Centrului de Studii Strategice pentru Orientul Mijlociu din Ankara.

Turismul conteaza in procent de 4,7% in PIB al Turciei, intr-o proportie mai redusa decat la vecinii greci, care acopera 7% din economia tarii numai din turism.

Planurile guvernului de la Ankara prevedeau o crestere a veniturilor realizate in acest sector cu aproape 10 procente, profitul urmand sa evolueze de la 32 de miliarde la peste 35 de miliarde pana la finalul anului 2017.

Lovitura neasteptata

Printre victimele exploziei declansate de atentator se numara cetateni rusi, norvegieni, peruani si germani.

"Teroarea nu ne-a mai lovit pe noi, germanii, de multi ani, asa cum a facut-o acum. Avem nevoie sa stabilim rapid cine este atentatorul si sa stabilim circumstantele in care s-a petrecut acest atac", a declarat ministrul german de Externe, Frank-Walter Steinmeier.

Nemtii au reprezentat in ultimii trei ani cel mai numeros grup de turisti straini care au vizitat Turcia, reprezentand peste 15% din totalul vizitatorilor. Locul secund este ocupat de rusi, dupa spusele reprezentantilor Ministerului Culturii si Turismului.

"Fiecare piata emergenta vulnerabila are momente in care starneste reactii adverse.

Al Turciei este cel al escaladarii riscurilor geopolitice, eveniment aflat pe toate ecranele TV si in ziare, iar acesta are un efect coroziv asupra increderii consumatorilor", sustine Nicholas Spiro, director al Spiro Sovereign Strategy din Londra.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 7354 ori