Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce fac firmele in vremuri de criza

Ce fac firmele in vremuri de criza

Oficial, economia romaneasca nu resimte decat intr-o masura mai mica turbulentele de pe pietele internationale, prin scumpirea resurselor financiare. Unele sectoare sunt insa mai afectate, cum este cazul serviciilor de evaluare, in stransa legatura cu creditarea.

Intr-o asemenea situatie este si Pavel T., evaluator independent. Pana acum cateva luni, nu avea obiceiul sa petreaca mult timp pe la biroul pe care il imparte impreuna cu un alt coleg de breasla. In perioada aceea, nu ducea lipsa de comenzi, pentru ca piata imobiliara mergea foarte bine. Abia facea fata comenzilor de evaluare de apartamente, primite din partea bancilor. De cand tranzactiile imobiliare au inceput sa se imputineze, iar institutiile bancare au inasprit conditiile de creditare, vine in fiecare zi la sediul agentiei si asteapta telefoanele clientilor. Cum incasarile sale au scazut substantial, a inceput sa se gandeasca serios la mutarea biroului intr-un apartament mai putin spatios.


Producatorul de termopane Amvic reduce cheltuielile la sange

Mai sunt, insa, si alte domenii care, fara a fi lovite direct de

aceste probleme, au inceput sa se replieze, cu un singur scop:

eficientizarea costurilor, pe fondul crizei din Europa.

Asa a procedat si Marin Crutescu, directorul general al firmei

Amvic, cu activitati in sectorul constructiilor. Milionar in euro, cu

avere estimata la 40-50 de milioane euro, conform clasamentului celor

mai bogati 500 de romani, Crutescu a aplicat un program de criza, inca

de acum doua-trei luni.

"Nu m-am sfatuit cu niciun consultant financiar care sa ma invete

cum sa reactionez la criza americana. Totul a inceput cand un client

din Austria a anulat o comanda de peste 100.000 de euro. Atunci m-am

gandit ca trebuie sa reduc din consum, ca sa pot sa obtin un profit

satisfacator", ne-a declarat Marin Crutescu. Mai intai, directorul

Amvic a umblat la cheltuielile administrative.

S-a uitat mai atent la costurile de deplasare ale angajatilor, dar

si la banii dati pe produse de papetarie. A rezultat o reducere de

cateva procente. Mai departe, cu factura totala a firmei, defalcata pe

categorii, producatorul de termopane si cofraje termoizolante a hotarat

sa reduca si din consumul de carburanti.

"Daca avem de onorat o comanda din partea unui client aflat la o

distanta de cel mult 200 de kilometri, ne deplasam cu masinile din

parcul nostru auto. Pentru distante mai mari, apelam la transporturi

specializate", adauga Crutescu. Numai la capitolul deplasare, economia

este consistenta si se reduce la jumatate din costul normal.

Astfel, in loc sa plateasca 2.600 de lei pentru un transport pana la

Suceava - aici incluzand si carburantul, dar si plata soferului -,

Crutescu plateste doar 1.300 de lei unei firme specializate in

transportul rutier de marfuri. Tot "de criza" sunt si reducerea

consumului de gaz, precum si inlocuirea becurilor normale din cladirea

firmei cu unele economice. Dupa ce a tras linia, directorul Amvic a

facut o economie de aproximativ 25%. Au existat insa si victime: in

ultimele doua luni, zece angajati au fost disponibilizati.

Fabricile de cosmetice se comporta ecologic

Si producatorii autohtoni din industria frumusetii adopta solutii de

optimizare a cheltuielilor. "Acum ne gandim de doua ori cand facem o

achizitie de produse de birotica. Cumparam doar ce este stringent,

adica materia prima", ne-a declarat Eugen Tudorache, directorul general

al firmei de cosmetice Genmar.

Nici ingredientele necesare nu se mai cumpara ca inainte, in

cantitati mari, ci doar cat este nevoie, pentru a se asigura un flux

continuu de productie. Cat despre distribuirea produselor, se cumuleaza

mai multe transporturi intr-o singura deplasare, astfel incat sa se

poata face economii. De cand cu turbulentele, patronii firmei Genmar

si-au dat seama ca o gandire ecologica in privinta consumului de

energie inseamna bani ramasi in conturi.

"Folosim exact atat aer

conditionat si apa calda cat avem nevoie, nu risipim. Acum putem spune

ca ne comportam ecologic", adauga Tudorache. In total, directorul

Genmar estimeaza o reducere cu 10-15% a costurilor, in aceasta maniera.

El nu se asteapta ca romancele sa renunte la cosmeticele autohtone.

"Din contra, produsele romanesti sunt foarte ieftine comparativ cu cele

de import. Ne asteptam sa ne creasca vanzarile", conchide optimist

Eugen Tudorache.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3806 ori