Autostrada Bechtel ar putea fi finantata din surse extra-bugetare

Luni, 10 Martie 2008, ora 13:16
1189 citiri
Autostrada Bechtel ar putea fi finantata din surse extra-bugetare

Ministerul Transporturilor cauta solutii pentru finantarea Autostrazii Transilvania (Brasov - Bors) in afara bugetului de stat, avand in vedere problemele cu sumele pentru lucrari ce ar trebui sa fie alocate in acest an iar o solutie ar putea fi emisiunea de obligatiuni, au declarat reprezentanti ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).


'Una dintre solutiile pentru finantarea Autostrazii Transilvania ar putea fi emisiunile de obligatiuni sau alte instrumente de acest tip. Am discutat deja cu unele banci comerciale care au spus ca sunt interesate de aceste emisiuni, dar si cu Ministerul Finantelor, insa este necesara o analiza atenta.

Directorul general al CNADNR, Mihai Grecu, a declarat, in luna februarie, ca lucrarile la Autostrada Transilvania ar putea fi stopate din cauza faptului ca Ministerul Transporturilor nu mai are fonduri pentru lucrari in acest an, dupa ce a fost platit avansul de peste 140 de milioane de euro.

"Nu mai avem fonduri pentru lucrari anul acesta. Suma pe care am avut-o la dispozitie, peste 140 milioane de euro, a fost deja platita, dar constituie avansul de 30 la suta din valoarea lucrarilor. Nu mai dispunem de alte fonduri deocamdata, dar speram ca la rectificare vom primi fonduri", a precizat Mihai Grecu.

Compania constructoare, Bechtel, ar fi trebuit sa primeasca circa 500 milioane de euro pentru lucrari in 2008.CNADNR nu a platit lucrarile pentru lunile decembrie 2007 si ianuarie 2008, insa, potrivit contractului, Bechtel ar trebui sa notifice o eventuala stopare a lucrarilor doar daca nu-si primeste banii timp de sase luni de zile.

Se pare ca nici la rectificarea bugetara CNADNR nu a primit fonduri, potrivit directorului de comunicare al Companiei, stefan Szobotka.

"Nu au fost alocate inca fonduri suplimentare pentru lucrari Autostrada Transilvania la rectificare", a precizat reprezentantul CNANDR.

"Traseul autostrazii va deveni parte dintr-un coridor european. Statele baltice, impreuna cu Polonia, Ungaria, Slovacia si Romania au solicitat crearea unui coridor nord-sud care sa nu treaca prin Rusia-Ucraina si acest coridor sa intre in tara din Ungaria, pe la Bors, si sa continue exact pe traseul autostrazii Transilvania.

Aceasta va deveni parte dintr-un coridor european", a explicat ministrul Transporturilor.

Ludovic Orban a spus ca pretul autostrazii a crescut deoarece s-au triplat preturile la terenuri, comparativ cu anul semnarii contractului, in 2003, iar pretul materialelor de constructii a crescut cu 80 la suta.

"Din cauza asta e normal ca in raport cu un pret din burta care a fost bagat acolo, de 2,8 miliarde, pret tinta, sintagma care nici nu exista in legislatia romaneasca, pretul va fi mult mai mare. Pe de alta parte, analiza pretului se face la sfarsitul lucrarii", a explicat ministrul Transporturilor.

Costurile de constructie pentru Autostrada Transilvania s-ar putea dubla, de la 2,2 miliarde euro la peste patru miliarde euro, iar trei noi tronsoane ce urmeaza sa fie deschise in acest an vor costa aproape dublu fata de pretul estimat in 2003.

Potrivit Ministerului Transporturilor, autostrada va avea 415 kilometri, din care peste 55 de kilometri de poduri si viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostrada si 16 noduri rutiere, termenul de punere in functiune fiind anul 2013.