VINOVATII FARA VINA: Bechtel, vesnic "sicanata" de statul roman - interviu Bloombiz.ro

Vineri, 05 August 2011, ora 14:24
6900 citiri
VINOVATII FARA VINA: Bechtel, vesnic "sicanata" de statul roman - interviu Bloombiz.ro

"Nu exista nici o alta companie, dintre marile companii constructoare de autostrazi, care sa fi fost sicanata de catre statul roman mai mult decat a fost compania Bechtel.(…) Bechtel a realizat 17.000 de km de autostrada pe plan global asa ca in nici un caz nu-i putem banui de incapacitate de a lucra", a declarat pentru Bloombiz.ro Stefan Szobotka, presedintele Comisiei pentru Parteneriate Public-Private PNL si bun cunoscator al domeniului constructiilor de infrastructura.

Costul de constructie al autostrazii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane euro/km, aproape la jumatate, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe doua tronsoane…

Niciodata nu se stie cu exactitate cat va costa exact un kilometru de autostrada pana la realizarea finala.

Existenta unei valori orientative este binevenita.

E foarte clar ca nu exista nici o alta companie dintre marile companii constructoare de autostrazi care sa fi fost sicanata de catre statul roman mai mult decat a fost compania Bechtel.

Contractul si felul in care s-a desfasurat acest proiect a fost schimbat de fiecare regim politic pana acum, aceasta instabilitate avand ca si consecinta nerealizarea proiectului.

Nu cred ca fixarea acestor preturi va disciplina statul roman.

In momentul de fata, statul roman datoreaza Bechtel in jur de 110 milioane de euro.

In plus, prin neglijenta statului roman si a celor care au condus ministerul in ultimii 3 ani, lucrarile pe tronsonul Suplacul de Barcau-Bors au fost abandonate fara sa fi fost trecute in conservare.

Dupa cele doua ierni care au trecut peste lucrari, deteriorarile depasesc 20 de milioane de euro, bani pe care ii va plati cu seninatate administratia ministerului direct din buzunarul cetateanului.

Mi-ar placea sa vad niste vinovati pentru faptul ca platile au fost intrerupte si mi-ar placea sa vad pedepsiti acei oameni care in ultimii doi ani au blocat lucrarile la autostrada Transilvania cu consecinte incalculabile asupra dezvoltarii economice si durabile ale Romaniei.

De ce credeti ca au mai ramas doar doua tronsoare pentru Bechtel?

Nu cred ca Bechtel este principalul vinovat al intarzierilor.

Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in anul 2003 si a fost semnat in 2004.

Pana in momentul de fata, din cei 420 de km cat are proiectul, statul roman, nadusit de efort, a reusit sa exproprieze mai putin de 100 de km.

Acei 420 de kilometri trebuiau expropriati ca sa nu fim nevoiti sa platim despagubiri din cauza intarzierilor, fiindca constructorii nu au avut front de lucru.

Lansez un pariu catre Guvernul Boc: vor fi facute, incheiate si platite toate licitatiile pe celelalte tronsoane de autostrada si tot nu vom avea expropriati acei 320 de kilometri ramasi pana in ziua de astazi.

Cum vi se par noile conditii ale contractului cu Bechtel?

Cele sase tronsoare ar fi bine sa fie distribuite la mai multe companii.

In cazul in care vor fi licitate separat si aceeasi companie le va castiga, important e ca licitatia sa fie cinstita si transparenta, lucru de care nu prea am avut noi parte in Romania.

Pe Coridorul 4, din sase segmente scoase la concurs numai doua au fost castigate de pe locul 1, celelate doua fiind castigate de companii care s-au clasat intre locurile 2-6.

Daca se va intampla la fel si pe tronsoanele de pe autostrada Transilvania, nu avem de ce sa credem ca aceasta autostrada se va termina mai repede, mai bine sau mai ieftin decat s-a facut pana acum.

Care este mai optimist scenariu pentru 2011-2012? Cati kilometri de autostrada vom vedea terminati avand in vedere ca se apropie alegerile?

Niciodata nu m-am bucurat la numarul de kilometri de autostrada raportati.

Kilometrii de autostrada nu se termina de catre un regim politic ci de catre o tara.

In cel mai bun caz, vom vedea in 2012 aproximativ 30 de kilometri realizati pe autostrada Transilvania.

Daca finantarea proiectului Autostrada Transilvania nu ar fi fost intrerupta timp de 2 ani si jumatate, am fi  vorbit de 150 de kilometri terminati din cei 420.

Compania Bechtel a acceptat sa-si reduca lucrarile la doar doua tronsoane fiindca si-a dat seama ca nu gaseste un interlocutor capabil sa se tina de propriile promisiuni in interiorul statului roman.

Bechtel a realizat 17.000 de km de autostrada pe plan global asa ca in nici un caz nu putem sa-i banuim de incapacitate de a lucra.

Romania este singura tara din lume in care compania Bechtel a avut dificultati atat de mari in realizarea unui proiect.

Atunci cand ne uitam la costurile totale ale realizarii lucrarilor din Romania ar fi bine sa mergem pe lantul cauzal si sa vedem de unde luau piatra, de ce o luau de acolo si tot felul de alte consecinte ale unui lant al slabiciunilor care practic a impiedicat realizarea acestei autostrazi.

Care sunt motivele pentru care constructorii straini, renumiti la ei acasa pentru punctualitatea cu care isi onoreaza obligatiile, nu reusesc sa faca acelasi lucru si in Romania?

Sa vorbesc despre coruptia din Romania, ar fi deja un truism. Stie toata lumea ca asta e problema.

Statul roman nu este un bun partener de afaceri.

Din aceasta cauza, avem arierate de miliarde de euro, incepand de la sanatate pana la transporturi.

Din aceasta cauza ne pierdem increderea in ochii investitorilor, constructorilor, bancherilor si ai altor oameni care sunt obisnuiti sa aiba parteneri de afaceri previzibili.

Atunci cand cineva vine si investeste miliarde de euro la tine in tara, avantajul este reciproc.

Romania nu intelege care sunt avantajele pe care le-ar putea avea prin propria dezvoltare, iar acest lucru se datoreaza faptului ca Romania este condusa de 21 de ani de o clasa politica care nu depinde de economia reala.

Daca decidentii din Romania ar depinde de economia reala ar intelege atat necesitatea autostrazii Transilvania, a autostrazii Bucuresti-Brasov, cat si necesitatea realizarii Coridorului 4.

#autostrada transilvania, #autostrazi, #bechtel, #contract bechtel, #infrastructura, #reziliere contract bechtel, #stefan szobotka , #Stiri Imobiliare