Romanii nu stiu cat cheltuiesc in realitate pentru serviciile de telefonie

Luni, 05 Noiembrie 2007, ora 15:42
1161 citiri
Romanii nu stiu cat cheltuiesc in realitate pentru serviciile de telefonie

Utilizatorii romani de telefonie nu cunosc cati bani platesc pe serviciile oferite si sunt putin sau deloc informati cu privire la oferta furnizorului lor de telefonie fixa, se arata intr-un studiu realizat de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei, in colaborare cu TASC Strategic Consulting.

31% dintre utilizatorii de telefonie fixa intervievati in cadrul studiului au declarat ca sunt putin sau deloc informati cu privire la preturile si oferta furnizorului lor, in timp ce 53% stiu foarte putine sau nimic despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.

De cealalta parte, 231 dintre cei 405 de utilizatori de telefonie mobila au spus ca stiu exact cat platesc, insa 179 dintre ei au indicat, de fapt, un pret incorect, mai mic decat suma platita in realitate.

Utilizatorii, ametiti de multitudinea de tarife

Analiza-diagnostic, realizata de TASC Strategic Consulting, a aratat faptul ca problema utilizatorilor de telefonie fixa este ca sunt bombardati cu o multitudine de tarife care creeaza confuzie si reduc transparenta. Spre exemplu, unul dintre furnizori taxeaza apelurile de voce in Romania la nu mai putin de 8 preturi diferite, in functie de distanta, destinatie si interval orar.

Acest lucru nu se intampla numai in cazul operatorilor de telefonie fixa. De exemplu, un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare continand intre 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale.

In cazul abonamentelor, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce in nu mai putin de 26 planuri tarifare, celor mai multe dintre acestea putandu-le fi asociate combinatii de unu pana la patru din cele 12 extraoptiuni disponibile. Mai mult, unele dintre extraoptiuni sunt comercializate la preturi diferite in functie de valoarea abonamentului, altele sunt legate in combinatii in scara, in timp ce in cadrul fiecaruia din cele 26 de planuri tarifare exista cel putin 2 tarife diferite pentru apeluri nationale.

"Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea/in afara retelei, catre retele mobile/catre retele fixe, in orele de varf/in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite) ii aduce pe acestia in imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si ii indeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului sau chiar privind comportamentul de consum", se arata in studiul ANRCTI.

Tinta ANRCTI - crearea unui mediu informational transparent

Avand in vedere rezultatele acestor studii, ANRCTI isi propune ca unul dintre obiectivele strategice de reglementare pentru urmatorii trei ani sa fie crearea unui mediu in care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sa fie transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor.

ANRCTI considera ca imbunatatirea gradului de informare a utilizatorilor si diminuarea complexitatii tarifelor la vanzarea cu amanuntul contribuie la cresterea puterii de negociere a consumatorilor, care vor putea astfel sa isi apere mai bine interesele. De asemenea, o mai mare transparenta in ceea ce priveste nivelurile comparative ale tarifelor, in functie de tipul ofertei sau in functie de profilul traficului, este de natura sa ajute cetatenii in realizarea alegerilor de consum pe criterii rationale.

Studiul a fost facut de ANRCTI impreuna cu consultantul sau, TASC Strategic Consulting, in vederea realizarii Documentului de pozitie privind Strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010.

Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010 va fi supus consultarii publice pe site-ul ANRCTI si va fi dezbatut impreuna cu reprezentantii industriei in data de 13 noiembrie 2007 in cadrul Conferintei anuale internationale a ANRCTI "Reforma reglementarii comunicatiilor: in cautarea strategiei castigatoare".

Studiul a fost realizat pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu varsta peste 16 ani, din mediul rural si urban. Studiul a fost desfasurat in perioada 16 - 23 aprilie 2007, de catre Gallup Organization Romania.

Bloombiz 

(Sursa: NewsIn)

Bloombiz.ro Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.