Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Masurile anticriza blocheaza constructia de autostrazi in Europa de Est

Masurile anticriza blocheaza constructia de autostrazi in Europa de Est

Angajamentele de reducere a deficitelor bugetare blocheaza planurile de constructie de autostrazi in Europa de Est, dupa ce regiunea a inregistrat un boom al sectorului constructiilor dupa caderea comunismului, potrivit unei analize Bloomberg, precizeaza Mediafax.

Guvernele din intreaga Europa introduc masuri de austeritate, dupa ce ingrijorarea investitorilor privind deficitele bugetare a cauzat o criza a datoriilor suverane in acest an.

In Irlanda, salariile angajatilor statului au fost reduse cu 13%, Spania pregateste cel mai strict buget in ultimii 30 de ani, in timp ce diminuarea salariilor in Grecia a condus la un declin de 25% al consumului in trimestrul al doilea. 


In fostele state comuniste au fost amanate proiectele de infrastructura.


Astfel, in Cehia, ministrul Transporturilor, Vit Barta, a negociat reducerea costurilor de constructie a drumurilor si infrastructurii feroviare cu antreprenorii, inclusiv companii mari din vestul Europei. In actualul context economic, Cehia ar avea nevoie de 100 de ani pentru a construi toate drumurile si caile ferate propuse, a afirmat ministrul.


"A trebuit sa ma comport ca un om de afaceri si au existat concesii de ambele parti. Trebuie sa ne definim prioritatile imediat ce guvernul decide asupra unui cadru referitor la investitii", a spus el.


Cea mai mare companie suedeza de constructii, Skanska, a anuntat ca isi consulta avocatii referitor la contractele semnate si continua discutiile cu clientii, in timp ce subsidiara ceha a grupului francez Vinci intentioneaza sa se adapteze deciziei politice si pregateste deja concedieri.


In Bulgaria, guvernul a inghetat lucrarile la autostrada Sofia-Varna pana in 2012, decizia avand un potential efect negativ asupra turismului, intrucat, in prezent, o calatorie de 350 de kilometri din capitala tarii pana pe litoralul Marii Negre dureaza o zi, noteaza Bloomberg.


Romania a oprit anul acesta constructiile, dupa ce anul trecut a terminat doar 40 de kilometri de autostrada, noteaza Bloomberg. Ungaria ar putea renunta la constructia unor autostrazi suspendate pentru proiecte mai ieftine, constand din drumuri cu mai multe benzi, potrivit Ministrului ungar al Economiei.


Cheltuielile pentru transporturi ale fostelor state comuniste din estul Europei s-au dublat in perioada 2002-2008, de la 1% la 1,9%, potrivit Forumului International pentru Transport, grup afiliat Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.


"A existat un boom al constructiilor dupa caderea comunismului, iar companiile de constructii au profitat de situatie. Acum guvernul pur si simplu nu mai poate cheltui in acelasi ritm", a afirmat Ales Michl, analist la Raiffeisenbank Praga.


Premierul ceh Petr Necas a inghetat cheltuieli de 10,2 miliarde de coroane (525 milioane de dolari) in acest an, pentru a aduce deficitul sub pragul de 3% pana in 2013. In Ungaria, cel mai indatorat stat UE din estul Europei, masurile de austeritate includ taierea unor fonduri de 543 milioane de dolari.


Bulgaria si Romania, cele mai sarace state din Uniunea Europeana au, de asemenea, dificultati in a reduce deficitele, potrivit Bloomberg, in timp ce in Slovacia cheltuielile statului au depasit anul trecut veniturile cu o suma echivalenta cu 7% din PIB.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1510 ori
Citeste mai multe despredeficite bugetare constructie autostrazi