Un plan de afaceri, asamblat cu atentie si improspatat regulat, este coloana vertebrala a unei companii. El da directia, faciliteaza comunicarea si stabileste indicatorii de performanta. Mai mult, un plan bine pus la punct ne forteaza sa nu pierdem din vedere punctele tari si slabiciunile afacerii noastre.
Forbes pune in evidenta 10 elemente cheie ale unui plan de afaceri, atat din punctul de vedere al proprietarului, cat si din cel al investitorului.
Ce greseli sa eviti cand incepi o afacere
1. Definirea problemei
Orice plan trebuie sa inceapa cu o explicatie a problemei pe care afacerea isi propune sa o rezolve, si nu cu o descriere a companiei si produsului. Ea trebuie explicata simplu si cuantificata in bani sau timp.
Expresiile de genul "orice consumator are nevoie de asta" sau "o platforma pentru noua generatie" sunt de evitat, intrucat ele nu inseamna mai nimic, dar in schimb iti submineaza credibilitatea.
2. Solutii si beneficii
Acesta nu este locul pentru specificatii despre produs. In loc de asta, ar trebui explicat cum si de ce functioneaza produsul si care sunt beneficiile, cuantificate pentru consumator. Din nou, limbajul tehnic si hiperbolele sunt de evitat.
Ce e mai important in vremuri de criza: strategia sau aplicarea ei?
3. Felia de piata
Fara a te lungi in detalii, pune in evidenta evolutia industriei in care activezi, segmentarea pietei, tendinte si consumatorii potentiali. Sunt foarte eficiente graficele sau tabelele care folosesc date din surse acreditate.
4. Explicarea modelului de business
Aceasta sectiune ar trebui sa explice (din nou si clar) cum vei face bani: cine te plateste si cat din aceasta suma vei putea sa pastrezi dupa ce iti vei acoperi cheltuielile. Ar trebui sa fie evident potentialul de crestere al afacerii.
5. Competitia si mentinerea avantajului competitiv
Enumara si descrie toti competitorii, incluzand produsele si serviciile asemanatoare (de exemplu, daca vinzi masini, nu uita de motociclete). Apoi, detaliaza avantajul tau competitiv si care sunt piedicile care vor tine competitia departe de tine.
6. Strategii de marketing si vanzari
Aici aduni toate metodele prin care te vei adresa pietei, incluzand preturile si canalele de distributie (care pot include parteneriate strategice).
7. Echipa
Investitorii pariaza in cele din urma pe oameni si nu pe idei. Convinge investitorii ca echipa ta are metodele si determinarea pentru a demara noi afaceri si mai ales ca sunt informati in profunzime in legatura cu domeniul de activitate al companiei.
8. Cerinte de finantare
Explica de unde ai scos suma de bani de care ai nevoie si mai ales, descrie amanuntit cum planuiesti sa folosesti aceste fonduri.
Ce ar trebui sa stii inainte de a investi intr-o afacere
9. Previziuni financiare
Include veniturile si cheltuielile din ultimii trei ani (daca sunt relevante) si fa o proiectie pentru urmatorii cinci ani. Evidentiaza, dar si justifica, orice presupuneri de crestere. Marcheaza momentul in care investitia se amortizeaza.
10. Exit strategy
Aceasta sectiune este dedicata investitorilor externi care sunt nerabdatori sa stie cand si cum isi vor recupera banii si la ce profit se pot astepta.
Pe scurt, un plan de afaceri bun ar trebui sa anticipeze orice intrebare a unui investitor, in afara poate de "Unde semnez?"