Orasele-fantoma ale Chinei - cum apar si in ce se vor transforma

Vineri, 24 Aprilie 2015, ora 12:50
8803 citiri
Orasele-fantoma ale Chinei - cum apar si in ce se vor transforma
Foto: Quartz

China are in clipa de fata un numar de asezari in expansiune neatins de nicio alta tara in decursul istoriei. Nicio economie nu s-a ridicat atat de repede si in niciun alt loc din lume nu s-a construit atat de mult si de rapid.

Dezvoltarea urbana rapida a dus insa si la aparitia unui efect secundar la fel de inedit: orase-fantoma intalnite la tot pasul, remarca reporterii Reuters.

Contradictie in termeni

In mod normal, termenul oras-fantoma desemneaza o asezare care a cunoscut zilele ei de glorie fiind apoi rapid abandonata de catre rezidenti. Asezarile pustii intalnite in China au exact o evolutie inversa: sunt noi-noute si isi asteapta viitori locuitori.

In momentul de fata, China are cu 600 de asezari urbane mai mult decat cifra inregistrata in 1949, moment in care Partidul Comunist a preluat puterea.

Trecerea la o dezvoltare urbana accentuata a inceput in anii '80, cand zonele rurale au inceput sa fie amenajate dupa principii urbanistice moderne, iar orasele au intrat in perspectiva dezvoltarii vitoare a tarii.

De la inceputul noului mileniu, viteza de urbanizare a asezarilor din China a trecut intr-o treapta superioara. Noi orase au inceput sa rasara ca ciupercile dupa ploaie in acelasi timp cu procesul de extindere rapida a celor deja existente.

Multe dintre acestea si-au dublat sau triplat populatia intr-o perioada relativ scurta. Shanghai, de exemplu, a reusit sa-si extinda aria de 7 ori in doar 15 ani, populatia metropolei crescand de la 6,61 de milioane la 23 de milioane in prezent.

Mega-orasele viitorului

Dezvoltarea urbana din China nu a fost realizata la voia intamplarii. Exista o schema precisa in spatele aparitiei zecilor de orase de pe harta fiecarei regiuni.

Zece mega-orase regionale trebuie sa apara pe teritoriul Chinei in perioada urmatoare, aceastea urmand sa fie adevarate orase stup, fiecare cu o populatie preconizata intre 22 si 100 de milioane de locuitori.

Toate aceste mega-orase ale viitorului, pe care chinezii vor sa le aduca cat mai curand in peisajul real al tarii, vor fi interconectate economic, prin sisteme comune de infrastructura si chiar politic.

Pe cont propriu

Politica fiscala a Chinei prevede ca municipalitatile sa se descurce in mare parte cu cheltuielile de administrare a megalopolisurilor. Acestea vor trebui sa-si asigure 80% din bugetul necesar, in timp ce redistribuirea taxelor colectate de catre administratia centrala va fi posibila doar in proportie de 40%, dupa cum arata un studiu al Bancii Mondiale.

Tranzactiile imobiliare pot fi solutia pentru asigurarea bugetelor locale ale oraselor, in conditiile in care municipalitatile de pe tot cuprinsul Chinei cumpara ieftin terenul din vecinatate, il amenajeaza conform cerintelor unui centru urban si il vand la un pret considerabil mai mare.

Conform datelor prelucrate de Ministerul de Finante al Chinei, numai in 2012, astfel de tranzactii au asigurat bugetelor locale o suma de 438 miliarde de dolari.

Fara specula imobiliara

Legislatia din sectorul imobiliar interzice, de altfel, dezvoltatorilor sa mentina neutilizate terenurile achizitionate. In perioada imediat urmatoare efectuarii tranzactiei, acestia trebuie sa demareze constructia obiectivelor aflate in proiect.

Daca in Occident cumpararea prematura a unui teren dintr-o zona care urmeaza sa fie dezvoltata asigura un profit consistent, situatia nu este aceeasi in China. Practic, speculatiile pe piata imobiliara devin imposibile aici.

Dezvoltatorii care au dreptul sa cumpere terenuri primesc, de obicei, loturi aflate la o distanta destul de mare de zonele deja dezvoltate, fapt care rezulta, de obicei, in aparitia mall-urilor, cartierelor rezidentiale sau a unor intregi zone comerciale in plin camp.

Construirea unui oras nou de la zero este o initiativa pe termen lung, oficialii chinezi estimand ca o noua asezare poate deveni complet functionala dupa o perioada de 17-23 de ani de la punerea pietrei de temelie.

In 2020, de exemplu, orasul Ordos Kangbashi se asteapta sa aiba 300.000 de locuitori.

Nanhui mizeaza pe o cifra de 800.000 de rezidenti, iar estimarile pentru Noul District Zhengdong se ridica la 5 milioane de locuitori, in acelasi interval.

Greu de populat

Cu greu poti indica un oras din China care sa fi atins punctul maxim de dezvoltare si orasele-fantoma din aceasta tara nu fac exceptie de la regula. Multe dintre ele sunt intr-o continua dezvoltare.

Dar, in timp ce construirea centrelor urbane noi pare floare la ureche pentru dezvoltatorii imobiliari chinezi, popularea acestora se dovedeste o sarcina de lunga durata.

Odata cu popularea masiva a unei noi zone urbane apar problemele legate de asigurarea serviciilor necesare pentru noii rezidenti: educatia si sanatatea fiind principale probleme cu care se confrunta autoritatile statului asiatic.

Costurile ridicate de relocarea populatiei si asigurarea serviciilor necesare face ca procesul de populare a noilor centre urbane din China sa evolueze destul de greoi.

In perioada in care cladirile sunt deja functionale si pana cand acestea devin cu adevarat locuite, majoritatea noilor orase construite in China trec prin fenomenul de oras-fantoma.

Centre de dezvoltare

Cu toate acestea, unele dintre orasele-fantoma ale Chinei reusesc sa incheie rapid acest stagiu, daca sunt bine pozitionate in raport cu rutele comerciale sau daca au avantajul de a fi centre universitare.

Odata cu deschiderea acestora si invazia sucursalelor bancare, noua asezare se transforma rapid intr-un centru de afaceri infloritor.

Nu de multe ori, investitiile beneficiaza si de conditii mai mult decat atractive, cum ar fi punerea la dispozitie in mod gratuit a spatiilor comerciale sau de productie.

Conform unui raport recent al Standard Chartered, orasele-fantoma de notorietate ale Chinei au prins treptat viata in ultimii ani. In doar doi ani, Noul District Zhengdong si-a dublat numarul de rezidenti, in timp ce orasul Dantu a ajuns sa aiba de patru ori mai multi locuitori decat la inceput.

La fel, in Changzhou Wujin rata de ocupare a orasului a atins 50 de procente, dupa ce in 2012 se situa abia la 12%.

Chiar daca numarul de resedinte libere din aceste zone este inca ridicat, odata trecute de pragul de 50% al gradului de ocupare, acestea pot functiona ca un oras adevarat.

Media arata ca, acum, unei noi asezari urbane din China ii trebuie un deceniu pentru a functiona eficient, o eventuala absorbtie in cadrul zonelor metropolitane din apropiere eliminand definitiv eticheta de oras fantoma de pe renumele acestora.

#orase fantoma China, #dezvoltare urbana China, #mega orase China , #Case la cheie