Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ileana Modreanu, Consultant in Management, Fundatia Post-Privatizare

IMM-urile, in atentia politicilor Comisiei Europene privind cresterea, locurile de munca si prosperitatea

IMM-urile, in atentia politicilor Comisiei Europene privind cresterea, locurile de munca si prosperitatea
IMM-urile s-au dovedit a fi o adevarata reduta impotriva efectelor devastatoare ale crizei financiare globale, ramanand in continuare jucatori esentiali in peisajul economic european: 99 din 100 de firme sunt IMM-uri, 2 din 3 salariati sunt angajati in IMM-uri, iar 58 de centi din fiecare euro de valoare adaugata generata in economia UE provin de la IMM-uri.

Cu toate acestea, din rezultatele ultimului Raport anual privind IMM-urile europene, publicat recent de Comisia Europeana, se degaja un optimism prudent legat de evolutia IMM-urilor in ultimii doi ani, decidentii politici europeni neexcluzand riscurile de revenire a recesiunii. Ca principala cauza sunt invocate, in primul rand, conditiile de creditare mult prea restrictive impuse de banci, care blocheaza investitiile in intreprinderile mici si mijlocii, amanand astfel perspectivele reale de crestere a locurilor de munca in Uniunea Europeana.

Redresarea fragila a IMM-urilor din acest moment critic ar putea fi consolidata si fructificata printr-o abordare strategica post-criza focalizata pe competitivitate. In acest sens, noile politici ale UE pentru intreprinderile mici si mijlocii se orienteaza cu prioritate pe asigurarea accesului real si facil la finantare si pe simplificarea mediului de operare pentru IMM-uri. Statele membre sunt invitate sa implementeze toate masurile in acest scop, inclusiv reforme structurale depline si administratii responsabile, capabile sa asigure conditiile unui mediu stimulativ pentru competitivitatea IMM-urilor.

La inceputul lunii trecute s-a desfasurat in Italia, editia 2014 a conferintei IMM-urilor europene "SME Assembly on Growth Through Enterprise: Exploiting the Opportunities ahead". Cel mai important eveniment anual dedicat IMM-urilor, organizat de Comisia Europeana in parteneriat cu Presedintia Consiliului UE, se constituie intr-o veritabila tribuna de lansare a noilor politici comunitare in favoarea IMM-urilor, facilitand dezbaterea aspectelor celor mai stringente din viata firmelor mici si mijlocii si promovarea modelelor de succes din Uniunea Europeana.

Mai mult de 700 de participanti din toate sferele de reprezentare ale IMM-urilor: factori de decizie si experti ai Comisiei Europene, reprezentanti ai guvernelor, organizatii de afaceri, antreprenori si cercetatori, finantisti si consultanti s-au reunit sub aceeasi umbrela pentru a discuta cum poate fi valorificat momentul de crestere post-criza prin intreprindere prin exploatarea tuturor oportunitatilor pentru afaceri.

Subiecte de top pe agenda politicilor europene pentru IMM-uri

Asumand un rol central pentru IMM-uri in cresterea si ocuparea fortei de munca din Europa, la orizontul anului 2020, Comisia Europeana considera ca este momentul sa se accelereze politicile de sprijin pentru IMM-uri. In acest scop, a dispus revizuirea cadrului strategic Small Business Act (SBA) in vederea adaptarii lui la provocarile si nevoile actuale ale IMM-urilor si ale antreprenorilor.

Exista un consens ca aceasta initiativa sa devina un instrument de politici, mai ferm, mai eficient pentru perioada 2015-2020 si implementat uniform in toate tarile UE, intre care in prezent exista mari discrepante, in scopul crearii unui loc mai bun pentru IMM-uri in Europa.

Noul cadru de politici SBA2.0, lansat in consultare publica, isi va concentra ariile de interventie cu prioritate pe: reducerea poverii administrative; facilitarea accesului la finantare; promovarea IMM-urilor pe piete; valorificarea potentialului antreprenorial si de inovare in scopul cresterii si dezvoltarii economice. In plus, necesitatea de a solutiona problema penuriei de lucratori calificati este acum o a cincea prioritate a acestei initiative.

O serie de propuneri pentru definirea SBA2.0 au prins contur in cursul dezbaterilor interactive despre necesitati si solutii privind accesul la finantare, dezvoltarea economiei digitale si internationalizarea IMM-urilor, dinamica afacerilor si dezvoltarea competentelor antreprenoriale.

Intr-un mediu de business marcat tot mai puternic de oportunitatile si provocarile economiei digitale, organizatorii SME Assembly au lansat "marea dezbatere"- Poate oricine sa devina antreprenor de succes numai prin utilizarea tehnologiei digitale? Raspunsul rezultat din voturile reprezentantilor IMM, poate surprinzator pentru unii, a fost un NU covarsitor. Tehnologia digitala este clar un potentator important cu beneficii evidente insa reprezinta numai unul dintre instrumentele necesare oricarui business, care in mod obligatoriu trebuie incorporata in strategiile generale pentru mediul de afaceri.

Nevoile de finantare ale IMM-urilor raman in continuare dependente de sectorul bancar. De aceea se impune complementar cu cresterea capacitatii de creditare a bancilor prin implementarea efectiva a Uniunii Bancare Europene, o Strategie europeana pentru instrumente de finantare nebancare ca surse alternative pentru IMM. Una dintre recomandari este ca Banca Europeana de Investitii sa dezvolte scheme de co-investitii cu Business Angels pentru sustinerea investitiilor earlystage care vor asigura un pachet complet "smart money" pentru startup-uri, nu doar finantare ci in acelasi timp si consiliere. De asemenea, este necesara proiectarea unor reglementari adecvate de catre Comisia Europeana, menite sa incurajeze bancile ii oferta de creditare pentru IMM, avand in vedere apetitul lor, ca si al companiilor de asigurari pentru produse financiare de tipul: SME bonds, SME equity, venture capital sau portofolii de credite securizate pentru IMM.

Sprijinul in momentele cheie din ciclul de viata antreprenoriala, asa cum sunt startupul, transferul afacerii sau a doua sansa, necesita un mix de masuri de ordin legislativ si financiar, menite sa creeze un mediu prietenos pentru antreprenori. In acest mix, educatia si trainingul raman factori cheie pentru achizitia de cunostinte, abilitati si atitudini necesare pentru succesul in afaceri, ca si pentru supravietuirea in vremuri dificile.

In ceea ce priveste transferul afacerii, statele membre ar trebui sa aplice planuri de actiune nationale cu privire la transferurile de intreprinderi si crearea unui ghiseu unic pentru transferuri sau includerea unui element de transfer in ghiseele unice existente, pana in 2017.

Referitor la faliment si a doua sansa pentru intreprinzatorii onesti, esecul trebuie sa fie acceptat ca parte a ciclului de viata antreprenoriala fara a purta stigmatul esecului.

O solutie favorabila la aceste provocari este asteptata prin adoptarea viitorului regulament al UE privind simplificarea reglementarilor care va promova infiintarea unei intreprinderi la un cost maxim de 100 de euro si in termen de trei zile, obtinerea autorizatiilor necesare in termen de o luna, precum si stabilirea in mod obligatoriu a aplicarii "testului IMM" sau a unui sistem echivalent in toate statele membre UE pentru a asigura o descarcare in termen de maximum trei ani pentru antreprenorii care au dat faliment.

De asemenea, pentru intensificarea educatiei antreprenoriale Comisia ia in considerare stabilirea obiectivului pentru toate statele membre de integrare a antreprenoriatului in programa invatamantului secundar ca o competenta-cheie pana in 2018, inclusiv o experienta practica de antreprenoriat pentru tineri inainte de a parasi invatamantul obligatoriu.

In acelasi timp, dezvoltarea multor IMM-uri este ingreunata de penuria de lucratori calificati pe piata fortei de munca. In timp ce rata somajului este ridicata, in special in anumite state membre, abilitatile disponibile nu corespund cerintelor din diverse industrii aflate in evolutie, iar planificarea calificarilor potrivit nevoilor viitoare ale IMM-urilor este slaba. Prin urmare, este necesara o mai buna corelare intre formare si nevoile de competente ale pietei prin initiative coordonate la nivel de Comisie care va cuprinde toate componentele responsabile de ocupare, educatie si intreprinderi.

Procesul de implementare a masurilor prevazute de Small Business Act sunt monitorizate de Comisie, fiind evaluat in rapoartele anuale si fisele de tara care evidentiaza atat progresele cat si deficientele inregistrate. Masurile de promovare a antreprenoriatului si cele administrative sunt pe primul loc in efortul statelor membre pentru imbunatatirea mediului de afaceri. Si in cazul Romaniei, antreprenoriatul este de departe domeniul SBA cel mai performant, evaluat peste media din UE, insa in acelasi timp se remarca discordanta intre numarul relativ mare de startup-uri in pofida unui numar mai redus de afaceri active performante.

Comisia Europeana a introdus deja primele masuri financiare in noul cadru multianual pentru perioada 2014-2020, prin lansarea programelor: COSME bugetat cu 2,3 miliarde de euro, HORIZON 2020 care dispune de 9 miliarde de euro pentru promovarea inovarii in IMM, iar o parte semnificativa din fondurile structurale si de investitii europene este alocata pentru IMM-uri si inovare in legatura cu initiativa Small Business Act.
Mai sunt insa necesare multe eforturi pe mai departe, atat la nivelul Comisiei cat si al tuturor statelor membre pentru a facilita dezvoltarea unui sector al IMM-urilor competitiv, in concordanta cu rolul major care ii revine in economia europeana.

Articol semnat de Ileana Modreanu, Consultant in Management, Fundatia Post-Privatizare.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5144 ori