Doar 17,5% dintre romani au in vedere deschiderea unei afaceri pe cont propriu, ceea ce plaseaza Romania pe ultimul loc in topul tarilor cu economie orientata pe eficienta si pe locul 56 din 59 de tarile analizate.
Concluziile apartin studiului "Promovarea antreprenoriatului ca factor cheie pentru dezvoltarea economica", lansat marti de Fundatia Post-Privatizare.
"Cifrele nu sunt surprinzatoare daca este sa luam in calcul faptul ca romanii sunt unii dintre cei mai tematori intreprinzatori mondiali. Un procent de aproape jumatate (45.99%) din populatia adulta a Romaniei evita sa-si infiinteze o firma noua de teama unui esec financiar. Aceasta atitudine antreprenoriala pozitioneaza Romania pe locul cinci in topul tarilor pesimiste in participarea la mediul de afaceri, dupa state precum Grecia sau Ungaria.", a declarat Peter Barta, CEO FPP.
Cauzele acestei situatii sunt, in opinia lui Barta, lipsa unor reglementari legale care sa stimuleze atitudinile antreprenoriale si lipsa de educatie in domeniul afacerilor pe cont propriu, arata comunicatul de presa al Fundatiei Post-Privatizare.
"Tara noastra este printre putinele state europene care nu au pana astazi o strategie de abordare a educatiei antreprenoriale", a mai precizat directorul executiv FPP.
Un aspect pozitiv relevat de prezentul studiu se refera la procentajul intreprinzatorilor romani care in faza initiala demararii unei afaceri pe cont propriu au clienti in alte tari (exportatori), tara noastra fiind plasata, din acest punct de vedere, pe locul 4 in clasamentul global si locul 3 intre economiile bazate pe eficienta.
Media densitatii intreprinderilor arata, conform acelorasi date, ca Romania nu are decat 24 de IMM-uri/1000 de locuitori, in timp ce in UE media este de 42 de IMM-uri/1000 de locuitori. Din punct de vedere regional, in Bucuresti se afla cele mai multi antreprenori, media acestei zone fiind de 44,4 IMM-uri/1000 de locuitori.
Romancele prefera statutul de angajat
Romania are de suferit in ceea ce priveste antreprenoriatul si din randul femeilor. Daca in anul 2009, 42,9% dintre romance intrevedeau oportunitati de afaceri, in anul 2010 doar 11% dintre acestea si-au mentinut aceasta aspiratie, iar "cu fiecare firma nou infiintata in Romania, distributia de gen a initiativelor antreprenoriale se adanceste", potrivit lui Barta.
Acesta a mai precizat ca la nivel european s-a aratat ca "educatia antreprenoriala a femeilor conduce imediat spre initiative de succes sau promovari imediate in cadrul companiilor. Echilibrul de gen in zona antreprenoriatului conduce si spre beneficii implicite ale statului prin reducerea gradului de saracie si cresterea taxelor la bugetul de stat".
Studiul FPP a analizat profilul proprietarilor romani de afaceri, tendintele din tara noastra privind demararea de noi afaceri private, participarea femeilor la mediul de afaceri romanesc precum si dezvoltarea pietei IMM-urilor din Romania in context mondial.