Viitoarele fonduri europene pentru IMM - premise si asteptari

Luni, 07 Iulie 2014, ora 12:30
8728 citiri
Viitoarele fonduri europene pentru IMM - premise si asteptari
Peter Barta, Fundatia Post Privatizare

Primul exercitiu de implementare a fondurilor europene alocate Romaniei, in calitatea ei de stat membru al UE, se apropie de final. Perioada de programare 2007-2013 mai dureaza pana la 31 decembrie 2015, conform regulii consacrate "n+2", insa bugetele alocate pe cele mai multe dintre masurile de interes pentru intreprinzatorii privati sunt deja epuizate, in aceasta etapa.

Programul Operational Sectorial "Cresterea Competitivitatii Economice", principalul instrument de finantare pentru companiile romanesti, are toate sansele sa asigure absorbtia in proportie de 100% a banilor alocati, asa cum aprecia ministrul Fondurilor Europene, in cadrul ultimei reuniuni a comitetului de monitorizare pentru acest program. Din perspectiva stricta a gradului de absorbtie, acesta este un fapt imbucurator si incurajator pentru demararea urmatorului ciclu financiar.

Sunt notabile eforturile depuse in procesul de implementare, atat de catre beneficiarii privati, cat si de autoritatile publice implicate, avand in vedere nenumaratele piedici intalnite pe traseu. Lipsei de experienta in gestionarea fondurilor europene, guvernate de reguli si proceduri excesiv birocratizate i s-au adaugat alte obstacole neanticipate initial. Generate de criza globala incepand cu 2008, noile dificultati din piata si mediul de afaceri au afectat dramatic capacitatea financiara si de dezvoltare a intreprinderilor, mai ales pe cea a IMM-urilor, diminuandu-le potentialul investitional si posibilitatea de a accesa finantarile europene adresate lor.

Cu toate acestea, la o prima evaluare se poate extrage concluzia ca sectorul privat

s-a dovedit mai eficient in implementarea propriilor proiecte de investitii, reusind sa atraga, in cea mai mare masura, banii europeni alocati prin POSCCE. Spre deosebire de acesta, alte programe operationale avand ca beneficiar sectorul public, asa cum sunt POS Mediu si POS Transporturi inregistreaza cele mai reduse rate de utilizare pana in prezent, iar sansele de redresare sunt minime.

Concluziile si lectiile de urmat pe viitor, nu se pot totusi desprinde inainte ca procesul integral de monitorizare si evaluare pentru primul exercitiu de programare sa se fi incheiat. In plus, mai mult decat cuantumul banilor atrasi ar trebui sa ne preocupe modul in care au fost cheltuiti banii efectiv. Cat de eficient? Cu ce impact? In ce masura au fost atinse obiectivele asumate de autoritati la angajarea fondurilor europene, in 2007?

Daca ne referim doar la obiectivul general asumat prin POSCCE, "cresterea productivitatii intreprinderilor romanesti, in conformitate cu principiile dezvoltarii durabile si reducerea decalajelor comparativ cu productivitatea medie a UE, astfel incat Romania sa atinga, pana in anul 2015, un nivel de aproximativ 55% din valoarea medie a productivitatii UE" si urmarim statisticile Eurostat, se constata ca pana in anul 2013, valorile productivitatii din Romania se situau sub pragul de 50%, respectiv la 45,1% fata de nivelul mediu al UE.

Se asteapta ca efectele finantarilor europene injectate in economie sa apara treptat, cresterea competitivitatii nefiind abordata in POSCCE "ca un proces de exploatare a avantajelor pe termen scurt ci ca un proces de construire a unei structuri economice bazate pe investitii de capital si pe cercetare, dezvoltare si inovare. Altfel spus, articularea unei perspective de convergenta pe termen mediu si lung si integrarea cu succes a pietei romanesti trebuie sa aiba in vedere dezvoltarea unei economii bazate pe cunoastere."

Este de notorietate faptul ca intreprinderile mici si mijlocii au beneficiat in cadrul POSCCE de o asistenta financiara semnificativa, acestea fiind considerate prioritatea strategica numarul unu. Dispunand de mai mult de o treime din bugetul total alocat, axa prioritara 1- Un sistem de productie inovativ si eco-eficient a asigurat un pachet integrat de masuri diversificate in sprijinul IMM-urilor din Romania, urmarind consolidarea si dezvoltarea durabila a sistemului productiv si crearea unui mediu favorabil pentru dezvoltarea intreprinderilor romanesti.

Au fost sustinute in primul rand investitiile directe in vederea modernizarii bazei tehnologice a firmelor din industria prelucratoare si imbunatatirea eficientei energetice, dar concomitent cu acestea alte doua domenii majore de interventie vizau crearea instrumentelor financiare inovative si stimularea unui mediu favorabil pentru afaceri, prin asigurarea de servicii suport calificate si stimularea interactiunii si cooperarii intre intreprinderi.

Daca toate aceste oportunitati au fost bine exploatate, printr-o utilizarea corecta si eficienta a resurselor financiare de catre beneficiarii lor, rezultatele ar trebui sa se manifeste printr-o innoire pronuntata a anumitor sectoare economice si prin realizarea de produse inovative in sectoarele traditionale pentru economia romaneasca. De asemenea, efectele multiplicatoare ale noilor infrastructuri de afaceri create si ale instrumentelor financiare alternative la creditarea bancara ar trebui sa se faca simtite la nivelul sectorului IMM romanesc.

In esenta, ar fi dezirabil ca finantarile din perioada 2007-2014 sa fi condus la formarea unei mase critice de intreprinderi competitive si capabile sa asigure tranzitia graduala la specializarea in domenii cu valoare adaugata sporita si crearea premiselor pentru actiunile viitoare ale noului Program Operational de Competitivitate 2014-2020, orientate in special catre inovare prin cercetare dezvoltare si TIC.

In Acordul de Parteneriat 2014-2020, competitivitatea a fost identificata ca una din cele cinci provocari pentru dezvoltarea viitoare a Romaniei, contribuind la realizarea obiectivelor Strategiei Europa 2020, de crestere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii si pentru realizarea coeziunii economice, sociale si teritoriale.

Noul instrument proiectat pentru deblocarea potentialului de competitivitate al economiei romanesti prin implementarea fondurilor europene alocate in perioada 2014-2020 este Programul Operational de Competitivitate (POC).

IMM-urile vor fi beneficiari eligibili pentru multe dintre actiuni prevazute in programul de competitivitate care se aliniaza cu rigoare prioritatilor Strategiei 2020. Acesta isi va orienta domeniile de interventie cu precadere catre inovare si IT, in scopul compensarii deficitului de finantare pentru: cercetare, dezvoltare si inovare (CDI) si infrastructura de TIC, deficientele structurale ale unui mediu de afaceri inca fragil si productivitatea scazuta din industrie si servicii, factori ce inhiba potentialul competitiv.

Asadar, se preconizeaza un set de actiuni articulate pentru livrarea asistentei financiare catre beneficiari, sub forma de investitii de capital, alocatii financiare nerambursabile pentru cercetare si inovare, asigurarea serviciilor suport atat in sectoarele traditionale, cat si in cele cu valoare adaugata ridicata.

Privite in oglinda, vechiul program operational aferent perioadei 2007-2013 si cel nou prevazut pentru 2014-2020, reflecta o noua abordare in maniera diferita a aceleasi prioritati tematice - competitivitatea. Parghiile de interventie identificate pentru 2014-2020 sunt mai sofisticate fata de cele aplicate pana acum. Ele sunt justificate strategic de realitatile obiective ale perioadei actuale si de obligatiile tarii noastre de aliniere la prioritatile strategice europene. Inovarea este privita ca factor cheie pentru transformarile structurale in toate sectoarele de activitate economica, in scopul de a asigura performantele de competitivitate necesare, in termeni de calitate dar si de eficienta energetica si protectie a mediului.

Prin urmare, IMM-urile vor trebui sa isi adapteze propriile strategii de afaceri la noile exigente pentru a mai putea beneficia cu succes de noile oportunitati de finantare.

Articol semnat de Ileana Modreanu, Consultant in Management, Fundatia Post-Privatizare.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#opinie barta, #Fondul European Investitii, #fonduri IMM, #facilitati imm , #Fonduri IMM