Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Gestionar necompetent pentru economie

Gestionar necompetent pentru economie

Ca simbol, ajuns de notorietate, al dezordinii politice din Romania, Curtea Constitutionala a devenit nu numai arbitru politic, de rezolvare a problemelor, disputelor si angoaselor partidelor de la guvernare sau din opozitie, dar, mai nou, si gestionarul economiei.Expresia poate cea mai grava in acest sens este recurgerea la Curtea Constitutionala spre a decide daca exista sau nu bani bugetari pentru marirea salariilor profesorilor cu 50%, asa cum a stipulat o lege adoptata de altfel in unanimitate de catre parlament.


Sigur ca procedural demersul pentru o pronuntare din partea Curtii Constitutionale a fost "adaptat" juridic: acesteia i s-a prezentat de catre guvern o contestatie privind neconstitutionalitatea legii adoptate de catre parlament intrucat, contrar prevederilor unuia dintre articolele Constitutiei, legea cu pricina nu contine precizari asupra surselor de finantare. Acesta este insa un siretlic.


Fondul problemei este acela ca onoratei Curti i s-a cerut, direct sau indirect, sa decida daca exista realmente bani, arbitrand intre Executiv, care spune ca nu exista bani, si initiatorii legii, care spun ca exista bani, din chiar spatiul alocatiilor de 6% echivalent PIB pentru educatie care n-ar fi fost in totalitate cheltuite.


Ministrul Educatiei, care sustinea ca bani exista, dar ar insemna sa se dea din acestia doar salarii, fara a se mai construi sau repara scoli si fara a se mai dota acestea cat de cat cu cele necesare, a disparut de pe firmanent, demis fiind de catre premier mai mult pentru ca a folosit in interes personal un elicopter al Ministerului de Interne decat pentru ca nu a aparat cum se cuvine pozitia guvernului in afacerea salariilor profesorilor.


Indiferent de partea cui ar fi dreptatea, de unde sa stie insa Curtea Constitutionala daca realmente exista sau nu bani si mai ales de unde si pana unde ar fi Curtea Constitutionala indrituita sa dirijeze banii publici catre un obiectiv, si nu catre un alt obiectiv. Iata unde este aiureala, indiferent de verdict! Oricum, un arbitraj in acest domeniu nu poate fi treaba Curtii Constitutionale. Membrii acestei Curti pot fi competenti in materia juridica, dar nu in probleme de gestiune economica.


Desigur, nu erau bani. Oricat ar fi de bogat un buget si oricat de bine i-ar merge, nu poate avea bani pentru sporiri de 50% ale salariilor bugetarilor, chiar daca ar fi vorba doar de un segment al acestora. Dar, in cazul in speta nu era vorba doar de un segment, ci de ansamblu, pentru ca, in masura in care un segment primea sporuri salariale de 50%, ceilalti ar fi fost prosti sa nu revendice si ei acelasi procent de crestere salariala.


Este un tip clasic de situatie in care problemele nu se rezolva decat intr-un fel: pe fond, nici un segment din aria bugetara nu primeste nimic in plus si pentru aceasta cel pus sa gestioneze banul public - adica primul ministru - se retrage aratand clar ca o face pentru a nu pune in pericol finantele publice, printr-o eventuala acceptare a caruselului unor revendicari salariale nesustenabile.


Doamne pazeste sa fie cumva vorba de vreo fuga de responsabilitate, ci, dimpotriva, de un act de responsabilitate, mai ales ca majorarea salariilor in sistemul bugetar nu poate fi treaba unui Executiv aflat pe ultima suta de metri, ci a guvernului nou, care, in doua luni, va trebui sa preia carma si pe capul caruia vor ramane de fapt problemele.


Analiza de Ilie Serbanescu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3744 ori