Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cu oricare prim-ministru ar fi tot un drac!

Cu oricare prim-ministru ar fi tot un drac!

Daca d-l Croitoru, propunerea de prim-ministru a presedintelui Basescu, ar reprezenta doar o schimbare pe jumatate pentru ca profesionalismul domniei sale nu ar putea compensa faptul ca in spate nu are decat sustinerea politica a unei minoritati din parlament, d-l Klaus Johannis, propunerea unei majoritati parlamentare, ar constitui poate o schimbare pe de-a-ntregul, caci ar asocia un nume de sonoritate cu impresia unei rupturi de sistem. Chiar daca poate ar fi doar o impresie si ruptura nu se va fi produs in realitate. Si sa nu ignoram impactul de care este capabila, la nivel imediat, schimbarea de imagine, chiar daca nu este intarita de schimbari de fond pe termen lung.

Discutia despre toate acestea este la modul ipotetic. Daca actuala aritmetica politica se mentine, si d-l Croitoru ca prim-ministru, si d-l Johannis ca prim-ministru sunt simple ipoteze si nici macar probabilitati. Oricum este fals a-l compara pe d-l Croitoru cu d-l Johannis.

Cel din urma a fost propus ca sa i se vina de hac d-lui Basescu, iar primul a fost inventat pentru ca presedintele sa nu dea vreun semn ca ar ceda un centimetru opozantilor sai. Din punct de vedere economic insa, diferentierile - poate din pacate - se pierd.


Pentru ca, in esenta, situatia economica este de o asemenea natura, incat si d-l Croitoru, si d-l Johannis ar trebui, din postura de prim-ministru, sa faca absolut acelasi lucru.


Care nici macar n-ar decurge din dorintele sustinatorilor lor politici - aflati in opozitie fatisa unii fata de altii -, ci dintr-un program deja stabilit, care nu este expresia lor, ci a FMI.


De altminteri, in perioada scurta pana la alegerile prezidentiale nici n-ar fi timp sa se faca ceva, admitand ca cei doi pretendenti si fortele din spatele lor ar avea deja pregatite strategiile si actiunile cu care sa rupa inima targului.


De altfel, este de presupus ca atat d-l Johannis, cat si d-l Croitoru au avut intelepciunea sa-si conditioneze acceptul de ramanerea pe rol si dupa alegerile prezidentiale, in caz ca "omul" lor ar iesi invingator, pentru ca sa nu apara doar carne de tun folosita de unii politicieni pana la naufragiul electoral.


Este de presupus ca d-l Croitoru, prezentat de seful statului drept expert in relatiile cu organismele financiare internationale si care a fost si reprezentant al Romaniei la FMI, ar aplica strict, in litera si spiritul sau, acordul cu FMI.


Dar ar fi aiurea-n tramvai daca am crede cumva ca d-l Johannis n-ar face absolut acelasi lucru. Pedala ar fi pe aceleasi legi ale salarizarii si pensiilor, cerute expres de FMI. Iar in cazul Johannis, aceasta chiar daca principalele forte politice din spatele sau, PSD si PNL, nu sunt de acord cu prevederi de baza si de principiu din cele doua legi!


Si asta pentru simplul fapt ca respectivele doua legi sunt prevazute pentru a scadea, in conditiile crizei, cheltuielile statului cu salariile si pensiile, caci altfel este pasibil de faliment. Si sa fie clar, pentru a scadea, si nu cumva pentru a creste aceste cheltuieli!


Asa ca alta iesire nu este, fie ca fortele politice sunt sau nu de acord cu aceste legi! Mai mult!Programul FMI - si acest lucru trebuie sa fie foarte clar - este doar un program de aducere in echilibru, prin taieri, asa cum stie FMI!


Nu contine nici o masura anticriza, de stimulare a productiei! Contine numai masuri de restrangere a consumului si cheltuielilor!


Si sa nu ratacim prin ipoteze, caci contextul economic al anului ce vine dupa alegerile prezidentiale va obliga la absolut aceleasi masuri, pe care de altminteri tot FMI le va dicta: majorari de impozite, inghetari daca nu chiar reduceri ale nivelului de trai, caci incepe sa vina la plata imprumutul-mamut de la FMI si nota achitarii iresponsabile de catre stat din imprumuturi bancare si nu din incasari a salariilor din sistemul bugetar mai bine de un an!


Conditii in care, si intr-un prim-ministeriat, si in altul, aceeasi amputare de alocatii pentru investitii va avea loc! Sa nu ne amagim! Tot nu vor fi bani de autostrazi, de sosele, de cai ferate, de spitale si scoli!


Si, din pacate, aceleasi devalizari vor submina avutul public si banul public. Pentru ca, sa fie clar, oricine ar fi prim-ministru, fortele politice din spate, daca se vor simti cumva impiedicate de catre acesta sa-si faca jocurile cu avutul public si banul public, se vor repezi sa-l arunce peste bord.


Si in plus, in functie de persoana primului ministru, isi va schimba cumva capitalul strain strategia, vor relua cumva bancile straine creditarea?! Sa fim realisti! Iar posibilitatile economice in oricare din cazuri vor fi absolut aceleasi.


Raul in economie a fost facut de mult, criza doar l-a marcat in vazul tuturor. Si a dovedit ca raul este profund si iremediabil. Consum fara productie, importuri fara exporturi, hipermarketuri fara fabrici, masini fara sosele - iata un castel de nisip greu, daca nu imposibil de gestionat. Si Premiul Nobel de-ai avea! De fapt, te poti stradui, dar, cum o dai, tot prost iese!



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6416 ori
Citeste mai multe desprecroitoru johannis ministru prim