Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Planul de afaceri al francizatului

Planul de afaceri al francizatului

Ca in cazul oricarui alt tip de afacere, si in cazul francizei este nevoie de un plan de afaceri. Francizorul are nevoie de un plan de afaceri, dar si francizatul. Multe francize, mai ales cele americane, solicita potentialilor francizati sa prezinte un plan de afaceri sau sa il completeze pe cel deja trasat de francizor, adaptindu-l astfel la cerintele si specificitatile locale ale zonei unde va activa viitoarea unitate francizata.

De asemenea, in momentul in care potentialul francizat solicita un imprumut financiar, acestuia i se cere sa prezinte un plan de afaceri.

Planul de afaceri pentru o franciza este foarte similar cu un plan de afaceri pentru alt tip de intreprindere; acesta estem, de fapt, un mix intre elemente ale celor doua companii: compania francizoare si compania francizatului.

Conceperea si crearea unui plan de afaceri nu reprezinta o pierdere de vreme pentru potentialul francizat care, poate, se gindeste "Oricum, francizorul are propriul plan de afaceri pe care mi-l va inmina dupa semnarea contractului." Conceperea si crearea acestui plan va determina sa treceti in revista toate aspectele legate de afacere si sa le analizati, precum si sa va ginditi la potentialele provocari si probleme cu care este posibil sa va confruntati in cadrul procesului de punere a bazelor si de demarare a afacerii. Astfel, veti determina in modul cel mai concret care sunt ideile dumneavoastra de afaceri, necesitatile financiare precum si ce alte optiuni aveti. Dupa ce ati creat acest plan, cu siguranta veti avea noi intrebari pe care sa i le puneti francizatului pentru a va asigura ca intelegeti foarte clar ce implica demararea unei astfel de francize, inainte de a lua decizia de semnare a contractului.

Fiecare autor vine cu propunerile lui privind compunerea unui plan de afaceri, dar toti sunt de acord ca acesta trebuie sa prezinte afacerea, in cadrul unei introduceri si/sau al unui sumar al afacerii, sa ia in discutie piata pe care va activa noua afacere, sa contina un plan de marketing si un plan privind personalul angajat, precum si proiectiile financiare pentru respectiva afacere si sa fie insotit de documente sau copii dupa documentele care sa sustina sau sa completeze informatiile din cadrul planului de afaceri.

Introducerea

La fel ca in cazul planurilor de afaceri traditionale, si planul pentru o franciza trebuie sa contina o scurta introducere care sa aiba rol de prolog sau in care sa se faca o declaratie de intentie, daca nu un scurt rezumat al afacerii.

Sumarul sau descrierea afacerii

Ca si in cazul planului de afaceri traditional, si in cazul nostru trebuie descrisa compania. Care este natura afacerii? Ce produse sau servicii vinde unitatea francizata? De asemenea, care va fi, in general relatia cu francizorul si compania francizoare? Aici ar trebui sa includeti si date privind locatia noii unitati francizate din punctul de vedere al atractivitatii si al accesibilitatii.

Unii autori sugereaza ca tot aici trebuie sa prezentati si date privind piata (marimea si natura ei) precum si descrierea operatiunilor necesare pentru demararea si lansarea afacerii si riscurile si problemele asociate acestor doua procese.

Date generale despre franciza

Aceasta sectiune ar corespunde cu cea dedicata sectorului de activitate, din cadrul unui plan de afaceri traditional. Descrierea francizei in general este diferita de prezentarea unitatii francizate si a afacerii acesteia. Aceasta parte a planului va ajuta sa treceti in revista tot ce stiti referitor la afacere per ansamblu si, mai ales, ceea ce nu stiti referitor la afacere. Astfel, veti stii exact ce alte intrebari sa ii mai puneti francizorului, in momentul investigarii retelei de franciza care va intereseaza.

Piata

Daca nu ati inclus in capitolul unde descrieti afacerea date privind piata viitoarei afaceri, faceti un capitol separat. Care este marimea pietei? Cum este, in descrestere sau in plina emergenta? Cine este concurenta dumneavoastra directa si cea indirecta? Cit de mare si de importanta este aceasta concurenta? Care este starea generala din punct de vedere economic al pietei pe care doriti sa intrati?


Forma si ce contine planul de afaceri depind de la caz la caz, dar anumite elemente se regasesc in orice plan. Astfel, putem vorbi de o prezentare a afacerii, a produsului/serviciului pe care aceasta il comercializeaza si de piata pe care va activa viitoarea unitate francizata.

Planul de marketing - Este un alt element foarte important, alaturi de cele prezentate mai sus. De obicei, francizorul este cel care creeaza strategia de marketing si aspectele privind marketing-ul si publicitatea ce ar trebui acoperite de catre contractul de franciza. Faptul ca sistemul respectiv de franciza va trebui implementat pe o piata locala ce isi are specificitatile sale insa, face necesara includerea unui astfel de plan de marketing si in planul de afaceri al francizatului.

In acest capitol se identifica avantajele competitive ale produsului/serviciului, precum si clientul-tinta. Aceasta parte trebuie sa raspunda la intrebari precum: cine este cel mai probabil ca va cumpara bunurile si serviciile dvs., care este segmentul potential de piata, cum va puteti mentine si extinde baza de clienti, care sunt strategiile de stabilire a preturilor, s.a.m.d. Includeti explicatii privind valoarea pe care o va avea noul produs/serviciu in ochii clientului si, bineinteles, planurile detaliate pentru realizarea marketing-ului si publicitatii pentru afacere in zona unde veti activa.

Planul financiar sau proiectiile financiare - Inainte de semnarea contractului de franciza, francizorul va va prezenta proiectiile si estimarile financiare ale afacerii, in general insa si vor fi doar o parte din proiectiile dvs.. Planul dvs. de afaceri va contine estimarile dvs. pentru afacerea pe care o veti conduce.

In primul rind, creati acest plan la modul cel mai realist cu putinta, planificindu-va un buget care sa acopere costurile de demarare a afacerii (taxa de franciza, pretul de achizitionare a spatiului unde va activa unitatea dvs., costurile de amenajare a spatiului, etc), precum si costurile de operare pentru o anumita perioada de timp, in general se propune pina in momentul in care balanta de venituri/cheltuieli se echilibreaza. Repet, aceste proiectii trebuie sa fie realizate intr-o nota foarte rezervata, deoarece este imposibil de prevazut intirzierile sau problemele ce pot aparea pe neasteptate tot timpul de-alungul procesului de demarare a unei afaceri.

Pentru realizarea acestui capitol, intrebati-va: de citi bani, in efectiv, dispuneti; de citi bani aveti nevoie pentru a achizitiona franciza; de citi bani aveti nevoie ca sa demarati afacerea; de citi bani aveti nevoie ca sa ramineti in afaceri, s.a.m.d. Cind analizati sumele de bani de care dispuneti, mai ales daca este vorba obtinerea acestora prin finantari sau imprumuturi, asigurati-va ca va puteti baza pe aceste sume si ca nu este vorba doar despre promisiuni verbale si nimic mai mult. De asemenea, analizati foarte "la rece" necesitatile de finantare incluzind un capital de lucru suficient care sa acopere planurile initiale de marketing precum si pierderile operationale.

Procesul de detaliere a acestor informatii, chiar si in cazul in care nu apelati la imprumuturi sau finantari, va va pregati mai bine pentru ce s-ar putea intimpla cind demarati afacerea si aceasta devine functionala. Bugetul de operatiuni va indica cu ce cheltuieli va veti confrunta si cum le veti acoperi. Se recomanda, ingeneral, ca proiectiile sa acopere o perioada de timp pornind de la 6 luni de activitate pina la cinci ani. Bineinteles, odata cu trecerea timpului, datele se vor schimba. Acest capitol al planului de afaceri se refera si la sistemul de contabilitate folosit si de control al inventarului. In cazul francizei, francizorul poate solicita utilizarea in mod exclusiv a unui anumit sistem de contabilitate si de tinere a inventarului.

Planul de management - Francizorul va va furniza informatii complete despre procedurile de operare, va va da manualele operationale si alte materiale informative, va va asigura training (initial si continuu) precum va va oferi si asistenta pe tot parcursul derularii afacerii. Planul de management trebuie sa detalieze fisele de post pentru pozitiile cheie in conducerea noii afaceri, ce sarcini revin managerilor si cum vor actiona acestia, precum si date privind angajarea personalului si modul de training al acestuia. Planul dvs. ca francizat, insa, trebuie sa cuprinda date adaptate zonei in care va functiona afacerea dvs, precum si modul in care intentionati sa faceti angajarile, nivelul de salarizare si beneficiile pe care le ve oferi acestora.

Anexe - Acestea cuprind tot ce nu este cuprins in capitolele anterioare, dar si toate actele sau copii dupa actele necesare evaluarii planului de afaceri si/sau care sustin informatiile cuprinse in plan, fie ofera informatii suplimentare care nu au fost incluse pina acum. Aceste documente pot fi CV-urile angajatilor, copie dupa contractul de franciza, copie dupa contractul de cumparare/inchiriere a locatiei, documente contabile, scrisori de intentie ale furnizorilor de marfa, toate documentele oferite de francizor, etc.

Bloombiz

Sursa: Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com

IMO Franchising Group- IMO Advertising
Membru al Asociatiei Retelelor de Francize din Romania
Calea Mosilor 290
0216103251 0722593371 www.fbb.ro

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1536 ori