O mare care uneste

Vineri, 05 Noiembrie 2010, ora 10:53
3018 citiri
O mare care uneste

Argument: "Placa turnanta a comertului international, o punte de legatura intre Orient si Occident, dar si intre Europa Nordica si Mediterana, o incrucisare de drumuri si civilizatii, o scena a infruntarilor si aliantelor". 

Cel care a spus: Gheorghe I. Bratianu, in studiul introductiv Plaque turnante la a sa magistrala lucrare, La Mer Noire.

Pretext: Dosarul pe relatiile bilaterale romano-turce, pe care revista Sistemului Cameral Together for Your Business l-a agregat pentru cititorii sai, in numarul curent, in corelatie si cu ziua Republicii Turce, pe 29 octombrie.

Dupa amplele dosare pe relatiile franco-romane si italo-romane din numerele trecute care, de asemenea, au marcat zilele nationale respective, analiza amprentei turcesti asupra comertului de la nordul si gurile Dunarii s-a nascut in mod firesc.

In primul rand, nu poti vorbi despre simbioza turco-romana, eu, unul, chiar asa am vazut-o si resimtit-o, in toata regiunea extinsa a Marii Negre - Wider Black Sea Area, asa dupa cum este aceasta denumita in cifru geopolitic, in cancelariile statelor care conduc politica internationala a lumii noastre de astazi, fara sa vorbesti despre hartia de turnesol pe care o constituie Marea Neagra.

Nu demult, un influent si neobosit om politic roman numea spatiul acesta "lac rusesc" si starnea valuri de comentarii.

Realitatea istorica arata ca stravechea mare a tot primit apelative, la rastimpuri, de mare bizantina ori lac otoman, asa ca subterfugiile etichetarii cu pricina nu sunt tocmai noi.

Exista totusi ceva legat de Marea Neagra care a traversat nealterat epocile, si anume denumirea acesteia, in limba turcilor selgiucizi - cei care au repurtat prima victorie notabila asupra imperiului bizantin, marcand practic inceputul declinul acestuia: Kara Deniz - Marea Neagra; se pare ca in graiul popoarelor stepei, termenul mare sugera si necunoscutul, temutul, neprevazutul.

"Lacul Otoman" a preluat si continuat ambitiile de comert din si catre Orientul caravanelor si mirodeniilor, inceput sub imperiul basileilor, desavarsit sub pax mongolica si diversificat de indraznetii si inventivii navigatori - negustori genovezi si venetieni.

Cafa si Trapezunt, Varna ori Kostengi (Constanta noastra) s-au constituit in terminalele unor drumuri comerciale dinspre Asia spre Nordul si Vestul Europei, practic lumea comertului epocii, aflate sub obladuirea si controlul turcilor otomani (fara rivali politico-militari pe masura, poate pana la definirea ambitiilor ruse, odata cu secolul al XVIII-lea).

Sugestiva este, in acest sens, titulatura sub care incepuse sa fie cunoscut sultanul Mehmed al II-lea, cuceritorul Constantinopolului: "sultan al Europei si Asiei, hakan al celor doua mari".

In al doilea si ultim rand, simbioza relatiilor turco-romane, cu precadere cele comerciale, se aseaza foarte bine in binomul amintit de Bratianu la inceputul acestui text, cel al infruntarilor si aliantelor.

Negustorii brasoveni, munteni, moldoveni si-au navigat vapoarele si interesele comerciale, printre infruntarile militare, atacurile cruzilor pirati ori cazaci, insetati de sange si bani, sau printre bascsisurile - peschesurile cu care se ungeau administratiile turcesti din imperiu.

In siajul unor epoci de confruntari si infruntari, independent de conditiile socio-politice ale vremurilor, negotul turco-roman s-a diversificat si intensificat, iar in epoca moderna s-a asezat pe baze economice durabile, facand astazi din Turcia cel mai important partener comercial extracomunitar al Romaniei.

Dincolo de epicele perioade ale comertului dinspre Marele Bazar al Istanbulului spre pietele patriei noastre, aferente restartului capitalismului romanesc, dupa 1990, istoria relatiilor comerciale turco-romane vine din tumultuoasa istorie comuna si se conjuga catre un viitor economic european, din care Turcia nu are cum sa lipseasca.

Cat despre inteleapta noastra mare, al carei potential energetic si geostrategic inca nu si-a cantat cantecul de lebada, ea uneste ceea ce apele ei despart. 

Daniel Pavel, Director Adjunct Directia Relatii Publice, Camera de Comert si Industrie a Romaniei

"Together for your business" este o sectiune sustinuta editorial de Camera de Comert si Industrie a Romaniei

Samsung a lansat unul dintre cele mai scumpe încărcătoare de pe piață. Cât costă și ce știe să facă
Samsung a lansat unul dintre cele mai scumpe încărcătoare de pe piață. Cât costă și ce știe să facă
Samsung a lansat recent un nou încărcător, EP-T5020 50W Super Fast Charging Adapter, care se alătură seriei de accesorii de încărcare rapidă ale companiei, însă nu este inclus în...
Numărul românilor ce vor să lucreze în străinătate este tot mai mic. Studiul care arată proporția tinerilor dornici să mai plece
Numărul românilor ce vor să lucreze în străinătate este tot mai mic. Studiul care arată proporția tinerilor dornici să mai plece
Un număr tot mai mic de români caută un loc de munca în altă țară și numărul este în scădere de șase ani. Un studiu realizat la nivel global a dezvăluit că românii ar prefera să...
#comerciale, #comert, #energetic, #marea, #neagra, #potential, #relatii , #Stiri Idei afaceri